"תסמין של כל מה שלא בסדר בחברה שלנו": ניו יורק תסגור פירצה בחוקי הבנייה
מפתחי בנייני היוקרה מנצלים סעיף בחוק המאפשר ליצור "חלל מכני" שלא ייספר במגבלת הגובה של הבניין. בעירייה מאסו מהתופעה ובקרוב ייכנסו לתוקף חוקים חדשים. חבר במועצת העיר: "הפרצה בחוק משרתת את המיליארדרים ופוגעת בתושבים שמחפשים דיור בר-השגה"

בכמעט כל אחד מגורדי השחקים שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מהנוף של ניו יורק מנצלים את חוקי הבנייה ויוצרים "חללים מכניים", דבר המאפשר לבנות לגובה רב יותר ולעקוף את המגבלה הקיימת. כעת התקבלה החלטה במועצת העיר לשים סוף לתופעה.

בית הדירות בשד' פארק 432. רבע ממנו הוגדר כ"חלל מכני" (צילום: Getty Images)

מחוץ לבניינים, קשה בכלל לראות במה מדובר, אך אם תביטו היטב, תראו שמדי פעם מופיעה קומה או שתיים ללא חלונות. זהו "החלל המכני" שבו ניתן לאחסן את כל הציוד הנדרש על מנת להפעיל את הבניין. החוק במדינה קובע שחלל זה אינו נספר במגבלת הגובה הקיימת, ובניינים רבים מקימים חללים מכניים גם כשאין בהם צורך. הסיבה העיקרית היא שגובה שווה לכסף. דירה בקומה ה-60 תימכר במחיר גבוה יותר מהקומה ה-55.

יש הטוענים שמדובר בסכנת נפשות, שכן לוחמי אש או כוחות הצלה ייאלצו לעבור מרחק גדול יותר (וללא ציפיה לכך), דבר שעלול לעכב את הגעתם אל היעד. חשוב להבהיר, אם חלל מכני מוקם מעל לקומה ה-55, הוא גם אינו נספר כלל כקומה. אך הקומה שתוקם מעל לחלל תהיה ה-57 או 58 (בהתאם לגובה החלל).

"לדעתי זהו תסמין של כל מה שלא בסדר בחברה שלנו. מפתחי הפרויקטים יעדיפו לבנות חללים ריקים לגמרי כדי לשרת את המיליארדרים שמבקשים לקנות דירת פנטהאוז גבוהה יותר, ומתעלמים לחלוטין מתושבים שרק רוצים דיור בר-השגה. אני לא אומר שהחללים האלה לא נדרשים, אבל צריך להגביל את הכמות שלהם בגורדי השחקים", אמר השבוע בן קאלוס, חבר במועצת העיר.

משרד התכנון והבנייה בעיריית ניו יורק החל לבדוק את שינוי החוקים בהוראותו של ראש העיר, ביל דה-בלאסיו. על פי הדרישה של ראש העיר, גובה החלל המכני יוגבל ב-25 רגל בלבד, ופער של לפחות 75 רגל יידרש בין שני חללים. במידה שהבניין לא יעמוד בחוקים הללו, החללים ייחשבו כקומה בפני עצמה.

"אם לא נתערב בנושא עכשיו, גודל החללים רק ילך ויגדל. מה עוצר מישהו מלבנות בניין עם 300, 400 או אפילו 500 רגל של 'שטח מת'", אמר קאלוס. התופעה המשונה שכיחה ביותר בייחוד ב-Billionaire's Row, אזור של דירות יוקרה הממוקם דרומית לסנטרל פארק. לדוגמה, לא פחות מרבע מהבניין בשד' פארק 432 (בניין הדירות הגבוה בעיר) מוקצה לטובת חללים מכניים.

הפתרון שאותו מציעים חברי המועצה וראש העיר צפוי להיכנס לתוקף בקרוב, אך לא ברור אם הוא יחול על בניינים שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים כבר עתה. מעבר לכך, יש הטוענים שמדובר בצעד נכון, אך יש הרבה מעבר שניתן לעשות. נשיאת רובע מנהטן, גייל ברוור, אמרה השבוע: "אנחנו צריכים לטפל בבעיה בצורה יסודית ועמוקה יותר. כל הפואנטה בסגירת פירצה בחוק היא לא לאפשר למפתחי הבניינים למצוא פירצה אחרת".

YOU MIGHT ALSO LIKE