הנהגים לאובר וליפט: רוצים להנפיק מניות? הנפיקו לנו שכר הוגן
נהגי שתי החברות המובילות בתחום שיתוף ההסעות - וגם עמיתיהם נהגי משלוחי המזון של שתי החברות - יפגינו היום בלוס אנג'לס מול מרכז גרינלייט של אובר, ויקיימו שביתה בת יממה

שכרם של נהגי חברות שיתוף הסעות ונהגי משלוחי מזון מבוססי-אפליקציות עלה לכותרות לאחרונה, וארגון "נהגי שיתוף ההסעות המאוחדים של לוס אנג'לס" מקווים להשאיר אותו שם. היום תיערך הפגנה עם בריקדות מול מרכז "גרינלייט" של אובר ברדונדו ביץ'.

למה בניו יורק כן ובעיר המלאכים לא?

ומכיוון שהפגנות כשלעצמן ממעטות להביא הישגים - תחל שביתה בת 25 שעות של מאות אם לא אלפי נהגי אובר וליפט בלוס אנג'לס רבתי. הנהגים דורשים את ביטולו של הקיצוץ בסך 25% בתעריף המייל שלהם (משמונים סנט למייל לשישים) ודורשים מעבר לכך שכל חברות שיתוף הנסיעות יבטיחו לנהגיהן הכנסה מינימלית של 28 דולר לשעת עבודה.

ארגון הנהגים אומר כי ההפגנה היום והשביתה בעקבותיה יהיו "הפעולה המתואמת הנרחבת ביותר בין נהגי שיתוף הסעות בארצות הברית". במהלך ההפגנה ידברו הנהגים על חוויות של חיים בעוני ואפילו בחוסר קורת גג בעודם נוהגים עבור חברות שיתוף ההסעו.

ייתכן שצרכני ההסעות ומשלוחי הארוחות יבחינו בשביתה מחר אם מספיק נהגים יפגינו סולידריות. אולם מסתמן שיהיו די נהגים שלא ישבתו כדי לא להותיר את הלקוחות נטושים ורעבים לחלוטין. ההפגנה והשביתה באים אחרי הביקורת שנמתחה בחודש שעבר נגד מדיניות הטיפים של חברות המשלוחים דורדאש ואינסטקארט, שבה הטיפים חושבו כחלק משכר הבסיס של הנהגים, במקום להתווסף עליו.

הפגנת נהגי אובר בניו יורק ב-2016. לקח זמן, אבל הצליח להם (צילום: ספנסר פלאט, גטי)

אינסטקארט מיהרה להתקפל נוכח הביקורת וביטלה את הנוהל המקומם. דורדאש הגנה על השכר שהיא משלמת, וטענה שהוא עומד בממוצע על 17.50 דולרים לשעת שליחויות. אולם ארגון ללא כוונת רווח הפועל למען זכויות עובדים טוען כי הנתון האמיתי קרוב יותר לשישה דולר לשעה.

נהגי שיתוף הסעות ומשלוחי מזון התקשו להתארגן בעבר, היות שהחברות רואות בנהגים קבלנים עצמאיים ולא שכירים. מפני שהם מחוברים רק לחברה דרך האפליקציה, ולא זה לזה, מתקשים הנהגים לתקשר ביניהם או להציב דרישות קולקטיביות. מן הארגון שמאחורי היוזמה של היום נמסר שרוב הארגון של האירוע התבצע על בסיס "אדם לאדם".

השביתה מגיעה ברגע מכריע לתעשיית ההסעות השיתופיות. אובר וליפט עומדות להנפיק לראשונה מניות ולהפוך לחברות נסחרות ציבורית, דבר שיכניס הון לכמה עשרות המשקיעים המוקדמים שיהפכו למיליונרים בן-לילה. בו בזמן, אומרים הנהגים, הם מתקיימים על שכר רעב.

כקבלנים עצמאיים, נהגי אובר וליפט אינם מקבלים הטבות המוצעות לשכירים. הם לא זכאים לתשלום נוסף עבור שעות נוספות, ואף לא לשכר מינימום, ואין להם הזכות להתאגד תחת החוק הפדרלי. השביתה שתחלה הלילה בחצות היא עדות נוספות לכך שהם מוכנים להתאגד בכל זאת כדי להשמיע את דרישותיהם, וכי הם מבינים את המנוף שיש להם ברגע זה בכלכלה האמריקאית, בו שיעור מבקשי העבודה קרוב לשפל של חמישים שנה. בניו יורק העבירה מועצת העיר בדצמבר האחרון שכר מינימום של כ-17 דולר לשעה עבור נהגי ארבע חברות שיתוף ההסעות הגדולות (אובר, ליפט, ויה וג'ונו).

YOU MIGHT ALSO LIKE