ביקור יזום או מכורח הנסיבות? צב ים נדיר נצפה מול חופי דרום קליפורניה
העובדה שצבים מתקרבים יותר אל קו החוף בקליפורניה מעוררת דאגה רבה, בייחוד מכיוון שלרוב צבים מעדיפים מים חמים. חוקרי ביולוגיה ימית סבורים שהצבים מחפשים אחר מזון ו"מנצלים" את התחממות המים. בכיר ב-Sea World: "זה דבר מאוד חריג ושלא יהיה ספק, זו לא שנה נורמלית בכלל"

צב ים זיתני נדיר שנצפה מול חופי דנה פוינט ולגונה ביץ' (מחוז אורנג') גרם להתרגשות רבה בקרב ביולוגים ימיים הפועלים בדרום קליפורניה.

צב ים זיתני נדיר מול חופי קליפורניה (צילום: Dana Wharf Sportfishing and Whale Watching’s Ocean Adventure)

מדובר בזן של צבים הנמצא בסכנת הכחדה, דבר שכמובן רק מעצים את ההתרגשות מביקורו באזור. שמו "זיתני" בשל צבע הזית של שיריונו, ובשבועות האחרונים נצפה הצב בשני חופים מרכזיים של האזור: קפיסטרנו וסולט קריר.

ההתרשות אינו שייכת רק לחוקרי הביולוגיה הימית, אלא כמעט כל מי שהגיע לאזור. רוג'ר הילי, דייג לובסטרים מצפון קליפורניה אשר עבד בשבועות האחרונים בנמל דנה פוינט, סיפר כי "[הצב] היה נינוח ושימש כמעין מקום מנוחה לשחף בודד. זה היה די מצחיק, כל פעם שהוא הוציא את הראש מהמים כדי לנשום, השחף הסתכל עליו כדי לנסות להבין מה הוא עושה", הוא אמר.

צב ים זיתני נחשב לצב יחסית קטן - אורכו שני רגל ומשקלו כ-100 פאונד בלבד. סטיב בורקהלטר, בכיר ב-Dana Wharf Sportfishing and Whale Watching’s Ocean Adventure, יצא בשבוע שעבר לחפש דולפינים בקרבת החוף כאשר נתקל בצב, ששחה במרחק של כמייל מקו החוף. "התקרבנו אליו לאט לאט וראינו שהוא די רגוע ועושים דברים רגילים שצבים עושים. השיריון שלו היה די בועתי וחריג", הוא הסביר.

צב ים זיתני נדיר מול חופי קליפורניה (צילום: Dana Wharf Sportfishing and Whale Watching’s Ocean Adventure)

בשנים האחרונות נוצר מצב בעייתי מאוד בו צבים רבים ברחבי העולם בורחים ממים קרים ומתקרבים יותר ויותר לכיוון החופים. הדבר נובע מכמה סיבות, אך בעיקר מסופות "אל ניניו" שגרמו לשינויים בדפוסי המים החמים באוקיינוסים. בשנתיים האחרונות נמצאו בחוף המערבי של ארה"ב 4 צבים שכמעט מתו כתוצאה מהמים הקרים. "זה מקפיא להם את השרירים ואפילו גורם לאיברים החיונים לחדול מתפקוד תקין", מסביר מייק פרייס, בכיר ב-SeaWorld סן דייגו.

במצבים רגילים, המים שמול חופי קליפורניה הם מעט קרירים יותר מאלה שנמצאים במרחק גדול יותר מהחוף, דבר שגורם לצב ים זיתני שלא להתקרב אל החוף והופך אותו לנדיר באזור. אך השינויים באקלים בשנים האחרונות גרמו למים הקרובים לחוף להתחמם, ויתכן שהצבים מוצאים יותר אוכל במקומות הללו. "זה דבר מאוד חריג ושלא יהיה ספק, זו לא שנה נורמלית בכלל", מסכם פרייס.

YOU MIGHT ALSO LIKE