"אנשים נפגעים מסכינים ורובים, אך אף אחד לא נפגע מהומור": כך יהודים ומוסלמים משתפים פעולה בניו יורק
היוצר הישראלי דותן מלאך מציג מופע סטנדאפ לשלום, "Comedy for Peace", ומשתתפי המופע מקווים להצחיק בתגובה לאנטישמיות ולאיסלאמופוביה: Make jokes not war

הטבח בניו זילנד, במהלכו רצח פעיל הימין, ברנטון טרנט, חמישים מוסלמים במסגד א-נור, הוא האחרון שבאירועי האיסלאמופוביה המזעזעים, להם אנו עדים לאחרונה. התופעה מרימה את ראשה המכוער לצד האנטישמיות הגואה, עם מקרים מזוויעים, כגון הטבח בפיטסבורג. מפלצת השנאה כלפי שתי הקהילות ממשיכה להאריך את זרועותיה בארצות הברית וברחבי העולם כולו. בימים אלה נראה שכולנו נמצאים באותה סירה מנוקבת חורים, שממשיכה לשקוע במצולות הים החשוך. אך בין הסערות, מפציעות לעתים גם קרני אור, שמצליחות לייצר תקווה לגל חדש של קהילתיות, אחדות ותחושת שותפות. בתוך התמהיל הזה, החל פרויקט חדש בבית הכנסת "רודף שלום", שבניו יורק, אותו הפיק היוצר, דותן מלאך, שמתגורר בעיר מזה כשנתיים.


מימין לשמאל: סטיב מרשל, אימן אל חוסני, ג׳ס סלומון, דותן מלאך, אמאן מורגן (צילום: אליסון סטוק)

"אני אוהב את המשפט Make jokes not war". סיפר מלאך, אשר מתוך המצוקה האישית שלו, ומתוך הסבל והמצב הקשה בחברה היום, רצה לעשות משהו משמעותי, "תמיד מדברים על המלחמות. יהודים שונאים מוסלמים והם שונאים אותנו. רציתי לעשות משהו עם משמעות. אני לא אשנה את העולם אבל אולי אשנה את הסביבה הסמוכה אלי. זה העלה אצלי את הרעיון להפיק פרויקט, שמשלב יהודים ומוסלמים. כל מי שהעליתי בפניו את הרעיון אהב אותו. זה נתן לי רוח גבית וכך זה התגלגל".


"Comedy for Peace" בבית הכנסת "רודף שלום", מהנטן, ניו יורק (צילום: אליסון סטוק)

יהודים, ישראלים, מוסלמים, נוצרים וזוג לסביות עלו על במה אחת למופע סטנד אפ, שצוחק על הכל. כך נוצר המופע "Comedy for Peace". "מה שאני יכול לעשות זה אולי לגרור שינוי ברמת התודעה. אני מנסה במופע שנמשך שעה ועשרים דקות, במהלכו אנחנו מספרים בדיחות אחד על השני, בדיחות על עצמנו, כל אחד על העולם שלו, כולנו בני אדם", אומר מלאך שלא מתיימר למנוע את המלחמה הבאה, אך מקווה להצליח להצחיק את הקהל ולהפיג מעט את השנאה.


אל חוסני וסלומון (צילום: אליסון סטוק)

מופע הבכורה, התקיים כאמור, דווקא בבית כנסת "רודף שלום", שמאחד את בני אחת הקהילות הרפורמיות החשובות במנהטן. המופע, בהפקת מלאך ובשותפות עם הפדרציה היהודית של ניו יורק, החל בהתייחדות לזכר קורבנות הטבח בניו זילנד ובהדלקת נר לזכרם בידי מנחות המופע, זוג הקומיקאיות, אימן אל חוסני וג'ס סלומון. המעבר החד מאבל קשה לקומדיה רק העצים את תחושת ההזדהות בקרב הצופים.

אחד, אחד עלו הקומיקאים וצחקו על חייהם, על המוצא שלהם, על המשפחות שלהם ועל הזהות הדתית שלהם. אחד הבולטים היה אוסמה סדיקי, "אני מתחיל עם בחורה, מציג את עצמי ורוצה להגיד לה, 'נעים מאוד קוראים לי אוסמה', בסוף יוצא לי שקוראים לי 9/11". סדיקי סיפר על חיי היומיום שלו ועל השם אוסמה, שהפך עבורו למכשול. הפחד שרבים חווים כשהם נתקלים בשם שלו הופכת פתאום לבדיחה מוצלחת.


סדיקי (צילום: אליסון סטוק)

בערב הקומי הזה הכל הפך לצחוק בריא, איסלמופוביה לצד אנטישמיות. מהצד היהודי עלתה הקומיקאית, טליה ריס, שצחקה על האנטישמיות וסיפרה בין היתר, "כשאני הולכת בטיימס סקוור ומישהו מאחל לי כריסמס שמח, אני יודעת שטיפול האף שלי עובד". ע'תיר יעקוב סיפרה מצדה על אביה, שבטיסות מבקש אוכל כשר ולא חלאל, למרות שזה אותו דבר, "כי אם תזמין כשר ולא חלאל יאפשרו לך להיכנס חזרה לארצות הברית". מלאך עלה אל הבמה ודיבר על הישראליות שלו, "עשיתי את הזמן שלי, הייתי 40 שנה במדבר", אמר ביחס לכל הישראלים שעושים רילוקיישן לארצות הברית והזמין את היהודים לעשות מעשה, כי "מישהו צריך לעשות עלייה".


יעקוב (צילום: אליסון סטוק)

במופע משתתפים כוכבים, כגון אמאן מורגן  (Egypt's Facebook Revolution,to Be A Terrorist: In Hollywood with  Abu NazirSacks West), , שמככב גם בנטפליקס. כשהגיע תורו לעלות אל הבמה באותו ערב, סיפר מורגן על אבא שלו שהגיע ממצרים לארצות הברית לפני 40 שנה, אך עדיין מדבר אנגלית קלוקלת: "הוא מתבלבל בין טרוריסט (terrorist) לתוריסט (terrorist, תייר, באנגלית). יום אחד הוא צילם תמונות רבות של הטיימס סקוור. פנה למישהו ואמר לו שהוא טרוריסט, במקום תוריסט, ושהוא יצלם כמה תמונות שהוא רוצה".


ריס (צילום: אליסון סטוק)

החלק של הקומיקאי היהודי, סטיב מרשל ,(NBC Dare to Dream) סיכם את המופע. "אף אחד לא נפגע מהומור, אנשים נפגעים מסכינים ורובים, אך לא מהומור. אני רוצה יותר צחוק ופחות אלימות", אמר מרשל והדגיש עד כמה המופע, שכולל בדיחות שחורות על כולם, אתיופים, מוסלמים, סינים, איטלקים, אירים, יהודים, ערבים, מחבר בין קהילות שונות ופונה לקהלים שונים ועד כמה המופע גורם לו לחוש גאווה כיהודי וכאזרח העולם, משום ש"צחוק לא פוגע. מעשים פוגעים".


 מרשל (צילום: אליסון סטוק)

מלאך סיפר, כי מדובר רק בנקודת הפתיחה ובכוונתו להפיק מופעים רבים כאלה: "בחודש אפריל תתקיים הופעה ב-JCC, בהארלם, ואני מתכנן לקחת את זה קדימה. אני מקווה שנגיע להופיע גם אצל המוסלמים. אפעל במרץ על מנת למצוא דרכים לעשות את זה. הייתי רוצה לצאת מגבולות ניו יורק. אני אהיה מאושר אם יהיה בעתיד גוף שיסכים להביא את המופע Comedy For Peace גם לישראל".

YOU MIGHT ALSO LIKE