ביתו של מייקל קורליאונה מ"הסנדק" מוצע למכירה בסטטן איילנד
הבית ההדור בסגנון עם שער הברזל והויטרינות הצבועות, שבחזיתו נחנק קרלו ריזו למוות כעונש על בגידתו במשפחת קורליאונה, מוצע למכירה. כמה? לבית יש מחיר - לסיפורים ולזיכרונות אין

בשכונת טודט ביל האמידה שברובע סטטן איילנד בניו יורק עומד לו בניין הדור בסגנון טיודור שנראה כאילו לקוח מסרט - ולא לחינם. צעדים ספורים משער הכניסה לחצר נמצאת החניה שבה נחנק הפושע הקטן והבעל המכה קרלו ריזו למוות בידי אלברט נרי, יורשו של לוקה בראצי כמוציא לפועל של משפחת הפשע קורליאונה.

זהירות, ספוילר: אף אחד מהגברים בתמונה לא שורד עד סוף הסרט. במיוחד לא קרלו (ראשון משמאל)

הבית בשדרות לונגפלו 120, ששימש כביתו של מייקל קורליאונה (אל פצ'ינו) בסרט הפולחן המיתולוגי "הסנדק" עומד למכירה. המחיר המבוקש על הבית בן ארבעת חדרי השינה: 1.37 מיליון דולר. אפילו יותר ממה ש"הטורקי" סולוצו רצה שדון קורליאונה ישקיע בעסקי הסמים. מצד שני, היתה אינפלציה מאז שנות ה-40 וה-50, אז מתרחש הסרט.

כל סוכן נדל"ן נאלץ להתמודד לפעמים עם אנשים שבאים לראות את הבית בלי כוונה אמיתית לקנות, אבל במקרה של הנכס הזה מדובר בתופעה שייתכן כי ראוי לגבות עליה תשלום, כיאה לפעילות שהיא יותר עלייה לרגל מאשר עניין אמיתי בביצוע עסקה. "אחד לא הפסיק לצטט שורות מהסרט", מספר המתווך האמון על מכירת הבית, ג'ון וראנזה.

ג'יאני רוסו, ששיחק את קרלו ריזו ביש המזל בסרט עטור פרסי האוסקר שביים פרנסיס פורד קופולה, זוכר היטב כיצד "מת" בפתח הבית. דמותו מוצאת להורג בחניקה במושב הקדמי של מכונית, בעודו בועט ובוטש ונלחם בגורלו.

ביתו של הסנדק. אם אתם חובבים מושבעים, זה מחיר מציאה (צילום: אנני ורמייל, ניו יורק פוסט)

"פרנסיס רצה שאעבור דרך הזגוגית", סיפר לניו יורק פוסט. "הם ניסו להשתמש בזכוכית מתנפצת אבל זה לא נראה כמו הזגוגיות שהיו בשנות ה-50. "הרגליים שלי עברו דרך הזכוכית וכל השוקיים והקרסוליים שלי נחתכו. הסרט הזה קרע אותי", הוא מספר, וחובבי הטרילוגיה ימהרו להזכיר שבנוסף לסצנת המוות, קרלו גם סופג מכות רצח מגיסו סאני לאחר שהוא מכה את רעייתו קוני, אחותו של סאני ובתו של הדון.

שכונת טודט היל חוותה לאחרונה מנה של אלימות מאפיה אמיתית, כאשר ב-13 בחודש זה נרצח ראש ארגון ("משפחת") הפשע גמבינו, פרנצ'סקו קאלי, בפתח ביתו - מרחק שני מייל מהבית של דון קורליאונה הצעיר. אבל הזיכרונות של אליין ופיטר אלברט, המתגוררים בבית "הסנדק" מאז רכשו אותו ב-1977, מאושרים בהרבה.

"זה היה מקום שליו", אומר אליין אלברט בת ה-73, על המקום בו גידלה שלושה ילדים. "ההסעה של בית הספר היתה באה לפינה. זה בכלל לא היה כמו בסרט". גם החלטתם לרכוש את הבית לא נבעה מעניין ספציפי בסרט הפשע המכונן, אלא מיופיו של הבלוק. לדבריה, היא ראתה את הסרט רק פעמיים, ובשתיהן היה לה מוזר לראות את פצ'ינו יוצא מדלת הכניסה שלה. אף שהדלת ההיא, שהיתה לבנה בסרט, היא בגוון חום כעת - שאר הפרטים עדיין זהים. הויטרינות הצבועות, השער, אפילו שלט הכתובת.

"מוזר לראות את אל פצ'ינו יוצא מהדלת שלי". אליין ופיטר אלברט, שגידלו שלושה ילדים בשכונה שלווה - עד לאחרונה (צילום: אנני ורמייל, ניו יורק פוסט)

רוסו, ש"הסנדק" היה סרטו הראשון, זוכר שהבית שימש לשחקנים כמלתחה להחלפת תלבושות ומקום לשרוץ בו בין צילומים. "השחקנים היו מאתגרים זה את זה באלתורים", הוא מספר. "בחדר השינה הזה ראיתי את אל פצ'ינו עושה אימפרוביזציה של שחקן גולף עם רגל אחת. הוא התכופף לשים את הכדור על הכוס ונפל על הפרצוף".

אבל גם לשאר הבלוק קשר הדוק ליצירה ההיא. ביתו של אחד השכנים תיפקד כביתו של דון ויטו קורליאונה בסרט. במורד הבלוק נמצאת הוילה עם החצר הענקית שאירחה את החתונה המפוארת של קוני וקרלו, שפותחת את המאסטרפיס, שמדורג בקביעות בין עשרת הסרטים הגדולים בהיסטוריה.

השחקן המתחיל והתפרן שכנע את המאפייה לתרום את העוגה - ושמר את האלפייה לעצמו

רוסו כאמור היה החתן בסצנה ההיא, וגם עזר בהפקה בכך שסיפק את העוגה. המפיקים נתנו לו 1,000 דולר ואמרו לו לטפל בעניין. רוסו, שחקן מתחיל שעדיין נאבק על לחמו מדי יום, מצא דרך להרוויח. הוא הלך למאפייה איטלקית מקומית ושאל אם ירצו את הפרסום שבלהיות חלק מהסרט, והבטיח להם תמונה רשמית שיוכלו לתלות על הקיר. המאפייה נידבה לסרט המאפיה את העוגה בחינם, ורוסו שמר לעצמו את האלפייה.

YOU MIGHT ALSO LIKE