התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס: הטייס ביקש לחזור לנמל התעופה
הטייס התלונן על בעיות בשליטה על המטוס, וקיבל אישור לחזור לנמל באדיס אבבה, משם המריא. בינתיים, בעוד ששני שליש ממטוסי 737 MAX בעולם מקורקעים, בארה"ב עסקים כרגיל

הטייס שהיה בטיסת אתיופיאן איירליינס שהתרסקה וגרמה למותם של 157 בני אדם התלונן על בעיות בשליטה על המטוס. כך הודיעה החברה היום (רביעי), בזמן ההכנות להעברת הקופסאות השחורות מאזור האסון לאירופה. הודעת החברה הביאה לזעזוע בתעשיית התעופה.

למרות ההתרסקות השנייה במספר, בבואינג מתעקשים שהמטוס בטוח (צילום: Shutterstock)

ההתרסקות הלא מוסברת התרחשה רק כמה דקות לאחר ההמראה מאדיס אבבה. היא באה לאחר אסון נוסף בו מעורב מטוס בואינג 737 MAX, ובו נהרגו 189 בני אדם באינדונזיה בסוף אוקטובר.

למרות שאין עדויות לקשר בין המקרים, שני האסונות זרעו בהלה בקרב נוסעים ברחבי העולם. במקביל, רוב מטוסי ה-737 MAX ברחבי העולם קורקעו. בינתיים, מניות יצרנית המטוסים הגדולה בעולם ממשיכות לצנוח.

חקירת האירוע עדיין נמצאת בשלביה הראשונים, אך בינתיים החוקרים מתמקדים בבחינת מערכת הייצוב האוטומטית במטוס, ובחשש כי היא הביאה להטיית אף המטוס כלפי הקרקע.

דובר חברת התעופה, אסרט בגשאו, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הטייס דיווח על בעיות בשליטה על המטוס, ולמעשה אישרו כי לא מדובר באסון שהתרחש בשל גורמים חיצוניים כגון ציפורים שחדרו למנוע. הדובר הוסיף כי הטייס ביקש לחזור לאדיס אבבה. "הוא קיבל אישור לחזור", ציין אסרט. הוא הוסיף כי ההחלטה לאן באירופה לשלוח את הקופסא השחורה תתקבל מחר. בריטניה וצרפת אמרו כי הן עדיין לא קיבלו פנייה בנושא.

מטוס בואינג 737 של חברת Ethiopian Airlines (צילום: Shutterstock)

מדינות רבות, כולל באיחוד האירופי, קרקעו את ציי ה-737 MAX, ולמעשה כשני שלישים מהמטוסים האלה לא ממריאים עד להודעה חדשה. בינתיים, בואינג פועלת כדי לעמוד ב-5,000 ההזמנות שברשותה.

למרות שנוסעים רבים פנו לחברות התעופה ולסוכנויות הנסיעות כדי לוודא שהם לא טסים במטוסים האלה, ארצות הברית מתנגדת להשבתת הצי, ובואינג ציינה כי היא יש לה "ביטחון מלא" בדגם הזה. למעשה, מתוך 10 המדינות עם התעבורה האווירית העמוסה בעולם, רק יפן וארצות הברית לא השביתו את מטוסי ה-737 MAX.

הנשיא דונלד טראמפ, חובב תעופה עם קשרים עמוקים בחברת בואינג, קיבל אישור שהמטוסים בטוחים ממנכ"ל בואינג, דניס מואילבורג. עם זאת, מניות החברה צנחו אתמול ב-6.1 אחוזים ומאז האסון ירד ערך מניות החברה ביותר מ-11 אחוזים. מדובר ביומיים המופסדים ביותר עבור החברה בעשור האחרון. שווי החברה נחתך ביומיים האלה בלא פחות מ-26.65 מיליארד דולר.

מנכ"ל אתיופיאן איירליינס בזירת ההתרסקות (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של חברת התעופה)

והבעיות שלה לא נגמרו בינתיים. חברת נורבגיאן אייר הודיע כי היא תדרוש פיצויים על אובדן רווחים ועל הוצאות נוספות בשל קעקוע צי המטוסים שלה. "אנחנו מצפים שבואינג תקבל את החשבון הזה", מסרה החברה. במקביל, אתיופיאן איירליינס הודיעה כי היא שוקלת לבטל את הזמנות המטוס מהסוג הזה לאחר החקירה הראשונית.

מצרים, תאילנד, לבנון ואוזבקיסטן הודיעו היום כי גם הן משביתות את צי מטוסי 737 MAX.

מנכ"ל החברה, תוולד גברמרים, אמר כי על בואינג לקרקע את כל המטוסים האלה עד שיובהר שהם בטוחים לטיסה.

YOU MIGHT ALSO LIKE