כרוניקה של דלקות: הן עלולות לגרום לעלייה בסיכון לבעיות זיכרון
מחקר חדש, שכלל 20 שנות מעקב, מצא קשר בין מספר הגורמים לדלקות כרוניות לבין הסיכון לפתח דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים

שלא בדומה לדלקות חריפות, המתעוררות בתגובה לפציעות, דלקות כרוניות שנמשכות חודשים או שנים עלולות להוביל לבעיות בזיכרון וביכולות הקוגניטיביות בשלב מאוחר יותר במהלך החיים. כך עולה ממחקר חדש שעקב אחר המשתתפים במשך 20 שנה.



מחלות אוטואימוניות, זיהום מתמשך, חשיפה לאוויר מזוהם, לחץ פסיכולוגי ומצבים אחרים יכולים לקדם דלקות כרוניות. החוקרים ערכו בדיקות דם ל-12,336 גברים ונשים בגיל ממוצע של 57 שנה. הם הקצו להם ניקוד משוקלל למידת הדלקות שבגופם, בהתבסס על ספירת תאי הדם הלבנים, גורמי הקרישה ומדדים אחרים. החוקרים העריכו את רמת היכולות הקוגניטיביות של המשתתפים במחקר, באמצעות מבחנים סטנדרטיים של זיכרון, מהירות עיבוד מידע ויכולת מילולית.

לאחר שקלול המשתנים הרלוונטיים, כגון גיל, חינוך, לחץ דם, כולסטרול, מחלות לב וגורמים נוספים, שנבדקו במשך 20 שנה, מצאו החוקרים, כי ככל שמספר הגורמים לדלקות גבוה יותר, כך נרשמת ירידה תלולה יותר ביכולות הקוגניטיביות. הקשר בין דלקת לבין ירידה בזיכרון היה חזק ביותר.



לדברי החוקרים, ידוע כי דמנציה מתחילה בשלב מוקדם יותר להופעת הסימפטומים. המחקר הראה, כי רמות מסוימות של דלקות כרוניות גורמות לסיכון לדמנציה. הקטנת הדלקות הכרוניות כרוכה בהצמדות לאורח חיים בריא, שמוכר מסיבות אחרות, כגון פעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה, שמירה על משקל תקין וכן הלאה.  


YOU MIGHT ALSO LIKE