השופטת אישרה את הסדר הפיצוי בין ענקית הגז הקליפורנית לרשויות
חברת Southern California Gas תשלם למדינה, למחוז ל.א. ולעיר 120 מיליון דולר כפיצוי על הפיצוץ במתקן שלה באליסו קניון, שגרם לזיהום הגז הטבעי הגדול בתולדות קליפורניה

שופטת בית המשפט העליון של לוס אנג'לס אישר הסדר פשרה של 120 מיליון בפרשת הדליפה הגדולה ביותר של גז טבעי בתולדות ארה"ב. השופטת קרוליין קוהל חתמה היום על צו אישור המכניס את הסדר הפשרה לתוקף, אגב אמירה שתפקידה בבקרה על העסקה בין חברת Southern California Gas לבין המדינה והעיר.

מקבלת קרדיט בחישובי ההסדר על ספיחת מתאן שלא קשורה אליה? סוקלגז כבר הוציאה מיליארד דולר על הפיצוץ ההוא

"אם אני מוצאת, כפי שהייתי אמורה למצוא, שזה לא מפר את החוק או את המדיניות הציבורית, זה סוף הבדיקה שלי", אמרה קוהל. ארגונים חברתיים מתחו ביקורת על ההסדר בשל החלק בו המעניק לדעתם קרדיט מופרז לחברה על מיזמים ללכידת גז המתאן שזלג במשך קרוב לארבעה חודשים מן הפיצוץ ב-2015 במתקן אחסון הגז באליסו קניון.

הארגונים החברתיים התלוננו שהחברה תקבל קרדיט מלא על פרויקטים שמומנו בחלקם על ידי המדינה ללכוד מתאן ממחלבות ברצועת החוות של המדינה - יותר ממאה מייל מן המקום שבו התרחש הפיצוץ בפאתי לוס אנג'לס.

"הם זוכים להחשיב הפחתת מתאן שכבר קורית על חשבון הציבור", אומרת עורכת הדין נינה רוברטסון מארת'ג'סטיס. יותר מחמישית מדמי הפיצויים יילכו למימון הפחתת נזק של 109 אלף טון מטרי של מתאן ששוחררו לסביבה בעקבות הפיצוץ. התקרית יצרה צחנה גופריתית שרבצה על קהילת פורטר ראנץ', שם התלוננו התושבים על כאבי ראש, בחילות, דימומים מהאף ותסמינים אחרים.

אחד המפגעים הסביבתיים החמורים של השנים האחרונות במדינת הזהב. פיצוץ הגז באליסו קניון ב-2015 (צילום: GreenMedInfo.com)

החברה כבר הוציאה יותר ממיליארד דולר בנוגע לפיצוץ, כשהרוב הולך לממן את העברתם הזמנית מבתיהם של כשמונת אלפים משפחות. על פי נתוני ועדת ניירות הערך, החברה עדיין ניצבת בפני 385 תביעות ייצוגיות בהן משתתפים סך הכל 48 אלף איש.

על פי ההסדר, החברה הסכימה לשלם עד 25 מיליון דולר לחקור את ההשלכות הבריאותיות ארוכות-הטווח, לשפות את שלטונות העיר, המחוז והמדינה על עלויות תגובתן לאירוע ולנטר את הכימיקלים באוויר סמוך לאתר במשך שמונה שנים. עוד קובע ההסדר כי אסור לחברה להעביר את עלות הפיצויים למנויים באמצעות ייקור התעריף.

סעיף מזעור הנזקים בהסכם קובע כי החברה תשלם 26.5 מיליון דולר עבור טכנולוגיה הלוכדת גז מתאן מאגמים של דשן פרות ומזרימה אותו לצנרת אספקת הגז הטבעי לשימוש כדלק משאיות שהוסבו לפעול על גז טבעי.

20% מהמתאן באוויר בקליפורניה זה מההפרשות שלהן (צילום: קפיטל פרס)

קואליציה של ארגונים סביבתיים מתחו ביקורת על ההחלטה בטענה שהטכנולוגיה אינה דרך יעילה לספוג את המתאן מהסביבה ואמרו כי היא תוביל למחלבות רבות יותר ומרוכזות יותר, שיובילו לאוויר מזוהם יותר בעמק סן חואקין המטונף ממילא, ותגדיל את כמות התשתיות לגז טבעי בזמן שמה שנחוץ הוא חלופות נקיות יותר.

ארגוני הסביבה הצטרפו למקהלה של תושבים שהושפעו ישירות מן הפיצוץ והקוראים למזעור נזקים באזור לוס אנג'לס, שם יש מקורות רבים בהם אפשר להפחית את שיעור המתאן באוויר. "תקנו את זה איפה שקלקלתם את זה", אומרת פיבי סיטון ממועצת המנהיגות לצדק ואחריות (Leadership Council for Justice and Accountability).

מועצת משאבי האוויר של קליפורניה הגנה על ההסדר במסמכים שהוגשו בהליך המשפטי. לדבריה המחלבות, האחראיות ל-20% מכלל המתאן באוויר המדינה, הם המקום האופטימלי לפעול בו לספיחת מתאן והצעד יספק רווח מכל הצדדים בעת שכמות המתאן באוויר תפחת והשימוש בגז להנעת משאיות יפחית את זיהום האוויר יחסית לשימוש במשאיות הפועלות על דיזל.

YOU MIGHT ALSO LIKE