מפתיע: טוסט שרוף יכול להיות רעיל יותר מאשר עשן מכוניות
החוקרים הופתעו מהממצא, שהעלה מחקר להערכת השפעתה של פעילות יומיומית בסביבה הביתית על איכות האוויר. לפי הממצא, השימוש בטוסטרים להכנת לחם קלוי גורם לזיהום אוויר מסוכן

החוקרים מאוניברסיטת טקסס באוסטין מצאו, כי קלי שרוף עלול לחשוף אנשים לזיהום רב יותר מאשר זה אליו נחשפים כשעומדים בצומת עמוס. ממחקר חדש שנערך לאחרונה עולה, כי קלי שרוף הוא מזיק במיוחד וכי הדרך הבטוחה ביותר להכנת לחם קלוי היא לעצור את אפייתו כשהוא מגיע לצבע "מוזהב".



החוקרים בנו דגם של בית בן שלוש מיטות המצויד במסכי מעקב, על מנת להעריך כיצד פעילות יומיומית בסביבה הביתית משפיעה על איכות האוויר. התוצאות הצביעו על כך שצלייה וטיגון של מזון עלולה להיות רעילה. אך הממצא המפתיע ביותר היה ההשפעה השלילית של הכנת קלי שרוף.

מהמחקר עלה, כי הכנה כזו מפזרת באוויר חלקיקים רעילים. לדברי החוקרים, כשמכינים קלי, פעולת החימום מחממת גם את הפסולת ואת חלקיקים שנמצאים בתוך הטוסטר עצמו, שכולל שמנים. אם מוסיפים לתהליך את הלחם הקלוי, הפליטה כוללת מגוון חומרים. עוד טוענים החוקרים, כי בין החומרים שנפלטו הם מצאו גם אתנול, שהוא תוצר לוואי של שמרים.

אם חתיכות קטנטנות של לחם נוגעות בגוף החימום ניתן לראות את העשן שהמפגש הזה יוצר. זה יוצר זיהום אוויר ברמה גבוהה בהשוואה לסטנדרטים של איכות האוויר בחוץ. מזהמים אחרים, כללו חומרי ניקוי, תרסיסים לשימוש ביתי ומטהרי אוויר המפיצים ריח כשהם מחוברים לשקע החשמל.



מחקרים אחרים צפויים לאמוד את מידת ההשפעה השלילית של כל אחת מהמקורות לזיהום אוויר בסביבה הביתית. על פי ארגון הבריאות העולמי רצוי שהאוויר לא יכיל יותר מ-25 מיקרוגרם של חלקיקים למטר מעוקב. על פי המחקר, כשהקלי הפך למוזהב ריכוז החלקיקים נע בין 300 ל-400 מיקרוגרם למטר מעוקב. כשהקלי הפך לחום כהה, רמת החלקיקים נסקה ל-3,000 עד 4,000 מיקרוגרם למטר מעוקב. מדובר על פי 150 מהמגבלה של ארגון הבריאות העולמי.

כביש מרילבון, שבמרכז העיר לונדון, אנגליה, נחשב לאחד האזורים בהם נמדדו רמות הזיהום הגבוהות ביותר באנגליה, עם כפול מהמגבלה של ארגון הבריאות העולמי: 200 מיקרוגרם למטר מעוקב, בכל אחת מ-38 הבדיקות שבוצעו בשנת 2017.

YOU MIGHT ALSO LIKE