לאחר התביעות של הטקסנים וארגון הסביבה - גם קליפורניה מאיימת בתביעה נגד מצב החירום
ההכרזה של הנשיא על מצב חירום ממשיכה לעורר הדים. התובע של קליפורניה אמר כי המדינה ממתינה לראות כיצד תיפגע - ואז תפנה לבית המשפט: "יש לנו 8 מיליארד דרכים להוכיח פגיעה"

קליפורניה תפעל "באופן מיידי" נגד ההחלטה של הנשיא דונלד טראמפ להכריז על מצב חירום לאומי כדי למצוא מימון לחומה בגבול ארצות הברית-מקסיקו. כך אמר אמש (ראשון) התובע הכללי במדינה, חוויאר בסרה. כאשר נשאל בתכנית "השבוע" ברשת ABC אם קליפורניה תעתור נגד ממשל טראמפ, הוא אמר "באופן ודאי ומיידי". מדינות נוספות שנשלטות בידי דמוקרטים צפויים להצטרף למאמץ.

התביעה של קליפורניה לא תהיה הראשונה נגד ההכרזה של טראמפ (צילום: Shutterstock)

"אנחנו ערוכים. ידענו שמשהו כזה עשוי לקרות. יחד עם המדינות השותפות שלנו - אנחנו מוכנים לצאת לדרך", אמר בסרה.

טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי ביום שישי, לאחר שהקונגרס, כצפוי, דחה את דרישתו לאשר 5.7 מיליארד דולר למימון החומה. ההכרזה נועדה לאפשר לנשיא להעביר לצורך מימון החומה כספים שהקונגרס החליט להעביר לצרכים אחרים.

הבית הלבן הודיע כי לטראמפ יש גישה לשמונה מיליארד דולר. הקונגרס אישר בשבוע שעבר קרוב ל-1.4 מיליארד דולר למימון החומה, ומצב החירום יאפשר לטראמפ להשיג עוד 6.7 מיליארד דולר.

בסרה ציטט את דבריו של טראמפ עצמו ביום שישי, שאמר כי הוא "לא היה צריך לעשות את זה", כהוכחה לכך שמצב החירום אינו חוקי. "ברור שלא מדובר במצב חירום. לא רק שאף אחד לא מאמין לזה, אלא שהנשיא טראמפ בעצמו אמר שזה לא מצב חירום", אמר התובע. הוא הוסיף כי קליפורניה, ומדינות אחרות, ממתינות כדי לראות אילו תוכניות ממשלתיות ייפגעו בשל אובדן הכספים, כדי להבין מה הנזק שקליפורניה תעמוד בו בשל מצב החירום. לדבריו, המדינה עלולה להיפגע מצמצום התקציב לשירותי החירום, לצבא ולמלחמה בסמים. "אנחנו בטוחים שישנם לפחות שמונה מיליארד דרכים שבהן נוכיח את הנזק", הוסיף.

לא כל הרפובליקנים מוכנים להגן על ההחלטה של טראמפ (צילום: shutterstock)

קליפורניה לא תהיה הראשונה שתובעת את טראמפ בשל הכרזתו האחרונה. בעלי אדמות בטקסס וארגון סביבה פנו כבר לבית המשפט בטענה כי הוא מפר את החוקה ופוגע בזכויות הקניין שלהם. התביעות המשפטיות עשויות להאט את המאמצים של טראמפ לבנות את החומה, אך הן צפויות לעמוד בפני קשיים משפטיים מול בית המשפט העליון השמרן.

הקונגרס מעולם לא הצליח בפעולותיו נגד מצב חירום כמו שהכריז עליו טראמפ - שהוכרז כבר פעמים ואף תביעה משפטית לא הצליחה לעצור אותו. המחנה הדמוקרטי בקונגרס התחייב להיאבק בהכרזתו של טראמפ, וכמה חברים במפלגה הרפובליקנית אמרו כי הם אינם בטוחים אם יתמכו בנשיא. "אני חושב שרבים מאיתנו מודאגים בגלל זה", אמר הרפובליקן רון ג'ונסון מוויסקונסין, שמכהן כיו"ר ועדת הביטחון הלאומי בסנאט. עם זאת, לטראמפ יש את זכות הווטו לכל החלטת קונגרס שהוא לא אוהב.

YOU MIGHT ALSO LIKE