"זה סייע לך לשמור את ידיך נקיות, אבל לא הופך אותך לאשם פחות"
כך אמר השופט פרסי אנדרסון ללי באקה, עד 2014 השריף של המחוז הגדול בארצות הברית - ואתמול פסק חבר שופטים בבית דין לערעורים שהוא צדק, והותיר את פסק הדין והעונש (3 שנות מאסר) בעינו

אתמול (שני) אישרר בית דין לערעורים את הרשעתו של שריף מחוז לוס אנג'לס לשעבר, לי באקה, והסיר את המכשול האחרון לשליחתו של איש אכיפת החוק רב העוצמה לשעבר, שסובל היום ממחלה מנוונת, אל מאחורי הסורגים לתקופה ממושכת באשמת שיבוש הליכים ומסירת עדות שקר לרשויות פדרליות.

המושבעים לא שמעו על האלצהיימר - כי סניגורי הנאשם לא השכילו למצוא דרך ליידע אותם, מלבד אחת שהשופט פסל (צילום: דיימיאן דוברגיינס, AP)

באקה, שאובחן כסובל ממחלת האלצהיימר, צפוי לרצות עונש של שלוש שנות מאסר לאחד שחבר מושבעים הרשיע אותו בתכנון מזימה לשבש חקירת FBI של התעללות באסירים בבתי הכלא של המחוז, ובכך ששיקר לחוקרים בנושא.

עורכי דינו של באקה בן ה-76 ערערו על פסק הדין המקורי מ-2017 בטענה שהוא הוכתם על ידי מספר פסיקות של השופט פרסי אנדרסון במהלך המשפט, ולכן יש לבטלו. בין השגיאות המשפטיות לכאורה שבוצעו לטענת סניגורי השריף היו החלטתו של אנדרסון לאסור על המושבעים לשמוע עדות בנוגע למחלתו של באקה, וכן עדות בנוגע לשיחה שניהל עם אחד מעוזריו בנושא חקירת ה-FBI. פרקליטיו של באקה טוענים כי כל אחת מפיסות הראיה הללו יכלו להטות את חבר המושבעים לטובת הלקוח שלהם.

אולם הרכב של שלושה שופטים מסבב הערעורים התשיעי דחה את הטענות הללו בהחלטה קצרה יחסית בת שבעה עמודים, ומצא כי המשפט המקורי היה הוגן וכי ההרשעה מבוססת היטב. התובע הפדרלי ניק האנה כינה את מסכת ההוכחות שבנתה התביעה "הוגנת ויסודית" ואמר כי הפסיקה "מאששת את העיקרון לפיו איש אינו מעל לחוק". האנה הוסיף כי "במקום לשתף פעולה עם חקירה פדרלית שבסופו של יום ביקשה לשפר את התנאים בבתי הכלא המחוזיים, מר באקה בחר לשבש אותה ולאחר מכן לשקר לרשויות הפדרליות".

כעת נותרו לבאקה רק אפשרויות מועטות. פרקליטו, ניית'ן הוכמן, אמר כי הוא מתכוון לבקש דיון בהרכב מורחב, אולם רק מעט דיונים כאלה מאושרים בכל שנה. אם תידחה בקשתו, יוכל הוכמן לנסות ערכאה אחת אחרונה - בית המשפט העליון של ארה"ב (שגם הוא דוחה את רוב הבקשות לדיון המונחות לפניו).

מערכת חולה שלא מפסיקה להפיל את העומדים בראשה (צילום: YouTube)

"אנו דוחים לחלוטין את הניתוח הרעוע והמסקנות השגויות" אליהן הגיע בית המשפט, אמר הוכמן בהודעה, ומתח ביקורת על בית המשפט בשל ההסברים הקצרים שסיפק להחלטתו המשפטית. באקה צפוי להישאר מחוץ לכלא לפחות עד שיוחלט אם להעניק לו שימוע נוסף. אם תסורב הבקשה, יחזור התיק לידיו של השופט אנדרסון, שצפוי להורות לשריף לשעבר להתחיל לרצות את עונשו.

במהלך 14 שנותיו כראש אחת מסוכנויות אכיפת החוק הגדולות בארה"ב, נודע באקה כקול בולט, אם גם חריג משהו, שדיבר על רעיונות מתקדמים אולם התקשה ליישמם ולתקן או אף להאט את התדרדרותן של רבות מן המחלות בהן לוקה משרד השריף הגדול באומה.

באקה פרש מתפקידו בשנת 2014 תחת ענן של שערוריות ומאוחר יותר נתבע לדין באישומים הנוגעים למזימה לסכל חקירת FBI בנוגע לפשעים של סגני השריף העובדים בבתי הכלא המחוזיים. באקה היה האיש ה-11 והאחרון שהוגש נגדו כתב אישום בפרשה, במסגרתה ניסה משרד השריף להסתיר עציר ששיתף פעולה עם חקירת ה-FBI, ואיים לעצור את סוכן ה-FBI שחקר את הפרשה. כל ה-11 הודו או הורשעו.

באקה ניסה בתחילה להודות באשמה במסגרת עסקת טיעון, אולם אנדרסון דחה אותה בטענה שהיא מקלה מדי. במשפט הראשון כמעט השיג באקה זיכוי, אולם מושבע אחד סירב להשתכנע בחפותו והוכרז על משפט חוזר, בו שיפרה התביעה את הקייס שלה ואנדרסון הוציא שורה של פסיקות שפגעו בטיעוני ההגנה.

דוחה את "הניתוח הרעוע והמסקנות השגויות" של בית הדין לערעורים. פרקליט המורשע, ניית'ן הוכמן (צילום: פוקס ביזנס)

כך לדוגמא הכריע שהמושבעים לא ישמעו עדות ממומחה לגריאטריה, לפיה ייתכן שמחלת האלצהיימר כבר פגעה בזיכרונו של באקה ב-2013, כשמסר עדות שקר בנוגע למזימת השיבוש. בערעור שהתקיים בנובמבר טען פרקליטו של באקה כי ההחלטה מנעה מן הנאשם קו הגנה חיוני.

חבר השופטים לא השתכנע ושאל מדוע לא בחרו הסניגורים בגישה אחרת ליידע את המושבעים על מחלתו של באקה ללא צורך בעדות הרפואית שנפסלה. החשש של אנדרסון היה כי העדות תגרום למושבעים לפסוק לטובת הנאשם מתוך אהדה וחמלה ולא על בסיס העובדות.

גם בעניין שיחה עם אחד מעוזריו, בה הביע באקה את עמדתו כי חוקרי ה-FBI מפרים את חוקי קליפורניה בהתנהלותם, ולכן לא היתה לו "כוונה מושחתת" כשניסה לסכל את חקירתם, פסקו השופטים כי אנדרסון לא שגה כשאסר על המושבעים לשמוע עליה. הפעם נשענה פסיקתם על כך שלוז העדות - דעתו זו של באקה - כן עלתה במסגרת עדויות אחרות במשפט ולכן הפרט הזה לא נמנע מלהיכלל בשיקולי המושבעים.

אנדרסון הטיל על באקה עונש ארוך בשנה אחת אפילו מהמלצת התביעה. השופט הכיר בכך שמדובר בעונש חמור, ושלנאשם עבר ארוך כמשרת ציבור, אולם אמר שדווקא עובדה זו הופכת את פשעיו למתמיהים עוד יות.ר "התנהלותו הפלילית של מר באקה סותרת כה חדות את התדמית הציבורית שהוא שקד לפתח.... נדמה שיש לך תרגולת "שוטר טוב\שוטר רע משלך, שסייעה לך לשמור את ידיך נקיות - אולם היא לא הפכה אותך לאשם פחות".

YOU MIGHT ALSO LIKE