הצעת חוק בלוס אנג'לס תאריך את חופשת הלידה והתשלום עליה
נכון לעכשיו צריך לחבר שתי תוכניות מדינה שונות ולעמוד בתנאי זכאות כדי לקבל עד 18 שבועות חופשת לידה בקליפורניה, תמורת עד 70% מהשכר האחרון. בלוס אנג'לס רוצים להציע יותר לעובדות

הורים חדשים ועתידיים העובדים עבור בתי עסק בלוס אנג'לס ייהנו מחופשת לידה מובטחת של עד 18 שבועות בשכר של עד 100% משכרם הרגיל. כך על פי הצעת חוק שהוצגה היום (שלישי) במועצת העיר. חברת המועצה נורי מרטינז וחבר המועצה דייויד ריו, שהציגו את ההצעה היום, טענו שההצעה תסייע להידוק קשרי משפחה ותסייע למעסיקים לשמור על עובדיהם.

הרבה יותר שקט נפשי

"חופשת לידה בתשלום טובה למשפחות, היא טובה לעסקים והיא טובה ללוס אנג'לס", אמר ריו לכתבים. "הורים לא צריכים לבחור בין תשלום חשבונות לבין גידול משפחה". עדיין נותרו פרטים רבים ל"גיהוץ" בידי פקידי העירייה, כמו השאלה אם עסקים קטנים ועמותות ללא כוונת רווח יהיו פטורים מן החוק, ואם העירייה תסבסד חלק מן העלות למעסיקים.

עם זאת, מסתמן כי ההצעה תשפר במידה ניכרת את חופשת הלידה בתשלום ממנה נהנים הורים חדשים בעיר המלאכים. קליפורניה כבר מקדימה את רוב ארה"ב מבחינה זו, ומחייבת מעסיקים לשלם לעובדים הזכאים בין 60-70% משכרם האחרון למשך עד שישה שבועות. התשלום הזה מגיע ממס על שכר המנוכה מתלוש המשכורת השוטף.

אולם רק חלק קטן מן ההורים בקליפורניה זכאים לחופש הזה, ועובדים חלשים יותר כלכלית נוטים עוד פחות לעשות זאת. מרטינז אמרה כי התוכניות הקיימות ברמה הפדרלית ורמת המדינה "מיועדות לרוב לכלכלת צווארון לבן, ומדירים עובדים נמוכי-שכר ואנשים לא-לבנים".

בקליפורניה המצב עוד טוב. לארה"ב ככלל יש עוד דרך ארוכה

קליפורניה מספקת גם קצבאות "נכות" זמניות לאמהות לפני ואחרי הלידה, ואלה יכולות להגדיל את זמן החופשה בתשלום חלקי להורים מצפים וטריים בעוד 12 שבועות נוספים. כלומר נכון להיום יכולים עובדים בקליפורניה, אם הם עומדים בתנאים, להשיג עד 18 שבועות חופשת לידה בתשלום חלקי.

תחת החוק החדש יצטרכו מעסיקים בלוס אנג'לס לוודא שעובדים מקבלים עד 18 שבועות של חופשת לידה סביב זמן הלידה, האימוץ או האומנה של ילד חדש, תמורת עד 100% משכרם האחרון. המעסיקים יצטרכו להשלים את ההפרש בין הטבות המדינה שיקבלו עובדיהם לשכרם האחרון לפני החופשה.

"זה יהיה צעד עצום קדימה עבור משפחות עובדות ויסייע להם להגשים באופן משמעותי את הבטחת חופשת הלידה בתשלום", אומרת ללוס אנג'לס טיימס ג'וליה פאריש, פרקליטה בכירה בעמותת "ליגל אייד אט וורק", אשר קידמה חוק דומה גם בסן פרנסיסקו.

אולם אף שהורים יהיו זכאים לעד 100% ממשכורתם האחרונה, טיוטת הצעת החוק מגבילה את התשלום הכולל שיקבלו העובדים הזכאים לעלות המחיה בלוס אנג'לס להורה וילד לשנה - סכום המוערך כרגע בכ-65 אלף דולרים, על פי נתוני המרכז הקליפורני לתקציב ומדיניות.

מקווה להביא את החוק להצבעה עד סוף השנה. חבר המועצה דייויד ריו (צילום: לוס אנג'לס טיימס)

עובדים יהיו זכאים ליהנות מן החוק אם הם עובדים בתחומי העיר לוס אנג'לס (שימו לב - תחומי העיר, לא המחוז), עבור חברות העומדות בדרישות ספציפיות, כולל ניכוי אחוז מסוים משכר העובדים עבור מס ביטוח הנכות של המדינה.

בהתאחדות התעשייה והמסחר של הוואלי, עמותה ההפועלת למען עסקים בעמק סן פרננדו, כינו את הצעת החוק "מדיניות יקרה במידה קיצונית, במידה אחת לכולם, של חופשת לידה". בארגון טענו כי התוכנית "תעמיס את הנטל ישירות על כתפי המעסיקים, שרבים מהם לא יוכלו לעמוד במחיר". אליזבת' האולי, מנהלת ענייני החקיקה של הארגון, הזהירה מפני "תוצאות בלתי-מכוונות של מדיניות טובת-כוונות אך מוטעית כזו, כגון עזיבה של בתי עסק את לוס אנג'לס".

מרטינז וריו אמרו כי הדרישה תוכנס לתוקף באופן מדורג לאורך שלוש שנים, כשהעסקים הגדולים ביותר יחויבו לעמוד בה תחילה. הם מקווים להביא את הצעת החוק הערוכה והמתוקנת להצבעה עד סוף השנה. ההצעה החדשה היא האחרונה בסדרת חוקים המיועדים לסייע לעובדים, כמו העלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה והגדלת מספר ימי המחלה להם זכאים עובדים עד לכפול מן המינימום שמחייבת המדינה.

YOU MIGHT ALSO LIKE