עזרה מעבר לים: "המתנדבים בצפון אמריקה עוזרים לנו להציל חיים בישראל"
לאחרונה נפתחו בצפון אמריקה ארבעה מוקדי שירות של עמותת ער"ן ובהם כמאה מתנדבים, שמגיעים מדי יום על מנת לסייע במתן עזרה ראשונה נפשית לזקוקים לכך

1201 הוא מספר טלפון מיוחד בישראל. קרוב ל-42 שנה, שהמספר משרת נאמנה את הפונים לעמותת ער"ן, עזרה ראשונה נפשית. קרוב ל-1,200 מתנדבים בישראל מקבלים אלפי פניות, במוקד הטלפוני או דרך אתר האינטרנט לסיוע, עזרה והצלת חיים. המספר מציין את התאריך, ה-12 בינואר, הלא הוא "שבוע הער"נות", שעיקרו העלאת המודעות לעמותה הוותיקה. השבוע התגייסו מפורסמים רבים על מנת להשתתף בסרטון, שמופץ בימים אלה ברשתות החברתיות, ובו קריאה לציבור הרחב, לא להיות אדישים לסובבים ולשים לב לסימני מצוקה. השנה, מסמל שבוע הער"נות גם את הקשר המיוחד שנרקם לאחרונה עם מתנדבים בעמותה שתורמים מזמנם בארבעה מוקדים ברחבי צפון אמריקה.



"זה מספר שנים שאנו מתמודדים עם הקושי במתן מענה לפונים המתקשרים למוקדי העמותה בשעות הלילה בישראל. המתנדבים מתקשים להירתם למשמרות הלילה. מתנדב שנשאר ער כל הלילה לא יכול לעבוד ביום המחרת ולמתנדבים הפנסיונרים קשה מאוד להישאר ערים כל הלילה". כך מסביר מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן. לאחר שאמצעים טכנולוגיים אפשרו לשיחות של הפונים למוקי העמותה להגיע הישר לביתם של המתנדבים, כך שהם לא נדרשים להגיע למוקד המאויש, הבין קורן שהוא יכול להיעזר במתנדבים שנמצאים באזורי זמן שונים מאלה של ישראל, על מנת לפתור גם את הבעיה של איוש המוקד בשעות הלילה ובכך להגדיל את הזמינות של ער"ן.

לפני כשנה ביקר קורן בארצות הברית והשתתף בכנס השנתי של ארגון IAC בוושינגטון. שם, החל שיתוף פעולה מיוחד בין הקהילה הישראלית בצפון אמריקה לבין ער"ן. "פגשתי נציגים של הארגון מכמה קהילות והדבקתי אותם ברעיון", סיפר קורן. הקהילה הראשונה שהתנדבה להתמודד עם האתגר היתה הקהילה הישראלית בפאלו אלטו. קורן החל במלאכת הראיונות והמיונים של המועמדים. במהלך החודשים אפריל ומאי האחרונים, החלו המפגשים הראשונים עם אנשי הצוות המקצועי שהגיעו מישראל. הם הדריכו את המתנדבים, שהיו עתידים לאייש את המוקד הראשון של העמותה בצפון אמריקה.


מתנדבות בקורס ער"ן בטורונטו

קורן: "העברנו שני קורסים במקביל ובתוך עשרה ימים המתנדבים עמדו בתהליך אינטנסיבי, מקצועי ודחוס שלאחריו חודשיים של תקופת חונכות מול הצוות בישראל. כך הכשרנו את ארבעים המתנדבים הראשונים". חודשיים לאחר מכן ארבעים המתנדבים בפאלו אלטו החלו לחלוק בנטל המשמרות עם המתנדבים בישראל ולעבוד במוקד של ער"ן מתוך ה-JCC. "הם מתחילים את המשמרות שלהם בשעה שתיים אחר הצהריים שעון פאלו אלטו, כאשר בישראל זו כבר שעת לילה מאוחרת", מסביר קורן.

כך בחודשים האחרונים, פועל המוקד בהובלת צוות מקומי, שעובד מול צוות של אנשי מקצוע מישראל, כשהקשר בין שני הצוותים יומיומי. קורן והצוות לא נחו והמשיכו ליעדים הבאים. כחודשיים לאחר מכן נפתחו קורסים גם בניו ג'רזי ובטורונטו, שבקנדה, ובהם הוכשרו כארבעים מתנדבים נוספים.

כמו כן, לאחרונה, נפתח קורס הכשרה כמתנדבים של ער"ן גם בניו יורק, ושתי קבוצות של כשלושים מתנדבים מסיימות בימים אלה את ההכשרה והחונכות באזורי מנהטן ולונג איילנד. "היום יש לנו כמאה מתנדבים בכל צפון אמריקה". מדי חודש, נכנסות למוקדים בארצות הברית קרוב ל-700 שיחות בממוצע מישראל. השיחות מקבלות מענה מהמתנדבים שחיים בצפון אמריקה ומאיישים את שלושת המוקדים. "זה משמעותי, משום שחלק גדול מהפניות האלה הן פניות שלא היו זוכות למענה אלמלא המתנדבים האלה. הם עוזרים לנו להציל חיים באופן חד משמעי".


מתנדבות בקורס ער"ן בלונג איילנד

לא כל פנייה אל המוקד היא בהכרח עניין של הצלת חיים. אך כאשר מדובר במקרים של חשש לסכנת חיים, מצטרף אל המתנדב איש מקצוע שמלווה את השיחה עד למתן פתרון ראוי. קורן מעיד שמודל הטיפול בפניות המגיעות למוקדים בארצות הברית לא שונה ממודל הטיפול במוקדי ער"ן בישראל.  המרחק לא מהווה מכשול. "זה אמנם נראה מסובך יותר בהתחלה, אך בפועל זה לא מסובך. לאחר שהמתנדב עובר את ההכשרה שלנו ולומד מה לעשות במקרה של פנייה אובדנית או פנייה הדורשת נוכחות של איש מקצוע על מנת לסייע בהצלת חיים, אז אין הבדל אם השיחה מתקבלת בארץ או בארצות הברית. בשני המקרים הפעלת אנשי הצלה, אנשי משטרה, רשויות מקומיות או כל כוח אחר היא תמיד באחריותו של איש המקצוע, שתמיד נמצא בישראל. העובדה שהמתנדב יושב בכרמיאל או בפאלו אלטו לא משנה. היו לנו לא מעט התנסויות של מתנדבים שקבלו פניות בארצות הברית ואיש המקצוע היה בישראל וזה עובד. הצלחנו להציל חיים. המתנדבים עושים עבודה יפה מאוד".

כל מתנדב עובר הכשרה, הכוללת מיון, קורס וחונכות. במהלך תקופת ההכשרה המתנדב נחשף למגוון הפניות שמתקבלות, עם האופן בו מתמודדים עמן ועם דרכי הטיפול. "אנו מחפשים אנשים עם ניסיון חיים, בעלי יכולת הקשבה ונטולי שיפוטיות. אנשים שמוכנים לתת מזמנם ולתת את עצמם לתוך העניין הזה". קורן הסביר, שאמנם יש לא מעט מועמדים שנכונים לסייע ולתרום מזמנם, אך לא תמיד אופי העבודה מתאים לכולם, "בתוך תהליך המיון למדנו לזהות את אלה שזה מתאים להם, את אלה שלא זה מתאים להם. מתן הסיוע הנפשי בטלפון דורש מהמתנדב לא מעט כוחות, אך הוא מתגמל מאוד. בדרך כלל, כשהמתנדבים מסיימים משמרת, הם מרגישים שהם שינו משהו, שהם הצילו חיים של מישהו וזה משמעותי ומתגמל. אדם אחד יכול לשנות חיים שלמים".


מתנדבים בקורס ער"ן בניו-ג'רזי

"רוב המתנדבים נשארים אתנו בין שבע לשמונה שנים בממוצע, כשמדובר בפעילות התנדבותית לא פשוטה". גם המתנדבים עצמם מקבלים תמיכה נפשית מהעמותה. קורן: "זה האתגר של היום שאחרי ואנחנו עסוקים בו מאוד. בכל מוקד שלנו יש צוות שמסייע למתנדבים. הצוות נמצא בקשר עם אנשי המקצוע שלנו בישראל. יחד עם זאת, אנחנו עדיין מפתחים את החלק הזה, משום שברור לנו שהוא חייב להיות כמה שיותר דומה למודל שיש לנו בארץ".

קורן מסביר שאחת הבעיות שחווה העמותה היא בעיה תקציבית. הפרויקטים, גם אלה שבצפון אמריקה, לא מתוקצבים כראוי. "זה האתגר מולו אנו עומדים כיום עם כל ארבעת המוקדים. זה מביך. בישראל משרד הבריאות נותן לנו מעט למעלה משני מיליון, ואנחנו מתחננים כל שנה. מה שחסר לנו תמיד הוא בערך מיליון שקל בשנה. זה ההבדל שיכול לשים אותנו במקום בו נוכל לתת תמיכה ראויה גם לפונים וגם למתנדבים". הקריאה שלו לעזרה תקציבית ולגיוס כספים מגיעה בתקופה בה שירותי ההצלה בישראל סובלים ממכה אנושה בכל הנוגע לתמיכה מהממשלה, עם צמצום של שירותי ההצלה בישראל. יוזמת ההצלה של ער"ן היא מידית והיא לרוב מונעת התאבדויות או כל מקרה אחר של סיכון חיים, "בכל יום אנו מצילים שלושה אנשים וזה המון. כל אדם כזה הוא עולם ומלואו והוא אתנו".

קורן מתמודד עם בעיית המימון. אך בנוסף גם עם בעיית המיקום. כמו בפאלו אלטו, המוקד של העמותה בטורונטו, נמצא נכון להיום ב-JCC. בניו ג'רזי קיבלו המתנדבים בית חם במרכז של חב"ד, בטנפליי. "יתכן ובהמשך יהיה מקום גם ב-JCC בטנפליי, ניו ג'רזי. אך במנהטן ובלונג איילנד עדיין אין לנו מקום וזו בהחלט מצוקה".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ורעייתו עם מתנדבי עמותת ער"ן. משמאל לנשיא: יו"ר אגודת ידידים של עמותת ער"ן, חיים אורון, עומדים: השישי מימין, מנכ"ל ער"ן דוד קורן, שישי משמאל, יו"ר הוועד המנהל גיורא בר דעה וחמישית מימין המנהלת המקצועית של עמותת ער"ן ד"ר שירי דניאלס (פברואר 2018)

חרף המכשולים, בשלושת המוקדים בהם כבר החלה הפעילות, בפאלו אלטו, בטורונטו ובניו ג'רזי, כבר חושבים על פתיחת הקורס הבא וישנם מועמדים רבים שנרשמו למיונים. "מטבע הדברים כשמתחילה קבוצה חלק מהאנשים שבה נשארים אתנו כמה שנים. לחלקם זה לא כל כך מתאים מסיבות שונות. לכן, נדרש קורס נוסף. אנו צפויים להודיע על פתיחת הקורסים הבאים. להערכתי, זה יקרה כנראה באביב", הבטיח קורן.

בינתיים מנסים בער"ן להתגבר על הקשיים השונים ולקבל פניות ממועמדים שמעוניינים לקחת חלק בפעילות ההתנדבותית המיוחדת, שמחברת בין הפונים מישראל לבין המתנדבים מהקהילה הישראלית הענפה של צפון אמריקה.


צפו בסרטון על שבוע הער"נות: :https://www.facebook.com/eran.org.il/videos/947963748727338/

לתרומות:  https://secured.israeltoremet.org/donate/EranDonation?pageID=696

מידע נוסף: http://www.eran.org.il/?page_id=5978

YOU MIGHT ALSO LIKE