האם ניו יורק תאפשר למהגרים בלתי-מתועדים להוציא רישיונות נהיגה?
האמפייר סטייט רוצה להפוך למדינה ה-13 בארה"ב המעינקה למהגרים בלתי-מתועדים את הזכות לקבל רישיון נהיגה. למרות שהמושל ושני בתי הקונגרס המקומיים נשלטים ע"י דמוקרטים, המהלך לא יקרה בקלות וצפוי להתנגדות כפי שהיה לפני כעשור. מנכ"ל קואליציית המהגרים: אנחנו רציניים השנה"

הארגון המוביל למען מהגרים בניו יורק עומד להשיק קמפיין בעלות של מיליון דולר הקורא למדינה לאפשר למהגרים בלתי-מתועדים להוציא רישיון נהיגה. קואליציית ההגירה של ניו יורק (New York Immigration Coalition) תוביל את המאמץ ותשתמש בזרוע הפוליטית שלה לייסד עמותת סופר-פאק פוליטית שתתמקד בלחץ על נבחרי ציבור ברמת המדינה.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

לדברי סטיבן צ'וי, מנכ"ל הארגון, בתקופה שבה הנשיא טראמפ מבצע "דמוניזציה" של מהגרים בלתי-מתועדים וממשלו רודף את הנמצאים בארה"ב שלא כחוק, על מושל ניו יורק אנדרו קואומו ועל הרוב הדמוקרטי הטרי בבתי המחוקקים לעמוד בהתחייבותם להשיב מלחמה נגד מגמה זו.

"אנחנו רציניים השנה", אמר צ'וי. "מטרתנו היא להגיע לכל מחוקק ומחוקק במדינת ניו יורק. אנחנו חושבים שזה מאד הגיוני". הקמפיין, שעשוי להיות הגדול בהיסטוריה של הארגון, יכלול מודעות בטלוויזיה, ברדיו ומודעות מותאמות אישית באינטרנט וברשתות החברתיות, כמו גם שלטי חוצות. כמו כן יכלול הקמפיין עובדת שתדלנות מוגברת, מגע עם התקשורת ומאמצי שטח בבירת המדינה אולבני ובנפות הבחירה של המחוקקים.

כבר עתה ניתנת למהגרים בלתי-מתועדים האפשרות לקבל רישיון נהיגה ב-12 מדינות, לרבות קליפורניה, אילנוי וקונטיקט השכנה. בשנת 2007, המושל דאז, אליוט ספיצר, חתם על צו מיוחד שאמור היה לסלול את הדרך לקראת הנפקת הרישיונות לאותם מהגרים, אך בסופו של דבר הוא חזר בו בעקבות ביקורת קשה שהופנה כלפיו. בנוסף, נציגים רבים מהרשויות המקומיות במדינה איימו שהם יסרבו לאכוף את המדיניות של ספיצר.

סטיבן צ'וי, מנכ"ל קואליציית ההגירה של ניו יורק (צילום: טוויטר)

זמן קצר לאחר מכן, הסנאטורית דאז הילארי קלינטון נשאלה לגבי מדיניות זו במהלך עימות שנערך בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית (פריימריז שאותם הפסידה לסנאטור אלמוני בשם ברק אובמה). נראה היה שהנושא ירד מסדר היום, אך בשנתיים האחרונות חלה עלייה גורפת בקרב תושבי ניו יורק המעוניינים לראות את המדיניות המדוברת מיושמת, בייחוד על רקע היחס שאותו מקבלים מהגרים מהממשלה הפדרלית והעומד בראשה, הנשיא טראמפ.

"הגיע הזמן 'לגרש את הרוח' של ספיצר ולהצליח במקום שבו נכשלנו. אם המושל קואמו מעוניין להגן על מהגרים מדונלד טראמפ וממשלתו כפי שהוא טוען, זוהי המדיניות הטובה ביותר לכך", אמר צ'וי. על פי ההערכות, שינוי המדיניות יאפשר ל-265 אלף בני אדם להוציא רישיונות נהיגה, דבר שאמור להוריד את מחיר ביטוח הרכב בעבור כל תושבי ניו יורק ולהפוך את הכבישים לבטוחים יותר (שכן פחות נהגים יעלו לכבישים מבלי שעברו 'טסט'), כך על פי צ'וי.

המושל קואמו נגד המדיניות של הנשיא טראמפ (צילום: AP)

המפלגה הדמוקרטית שולטת בשני הבתים בגוף המחוקק באלבני בפעם הראשונה מזה עשור, כך שתומכי המפלגה מקווים שהסיכוי ליישם את המדיניות החדשה באמצעות חקיקה היא גבוהה במיוחד. במקביל למדיניות זו, המושל קואמו והדמוקרטים באלבני שמו להם למטרה להעביר את חוק DREAM, שיאפשר לסטודנטים בקולג' שהוריהם הם מהגרים בלתי-מתועדים לקבל סיוע כספי ללימודים. אומנם להצעה זו יש תמיכה רחבה, אך אותם תומכים גם רוצים לראות את החקיקה בנושא רישיונות הנהיגה עוברת במקביל.

דובריהם של הדמוקרטים הבכירים בשני הבתים באלבני, יו"ר בית הנבחרים קארל הסטי ומנהיגת הרוב בסנאט, אנדראה סטיוארט-קאזינס, לא שללו שהנושאים יועלו להצבעה במושב הנוכחי, אך בו בזמן גם לא הכחישו זאת. "אנחנו בודקים את העניין לעומק", מסר מייק מרפי, הדובר של מנהיגת הרוב. 

כזכור, המושל קואמו ערך את ההשבעה שלו ב-1 בינואר באליס איילנד, סמל אמריקאי להגירה המונית, תוך כדי שהבטיח להגן על כל המהגרים מהמדיניות של הנשיא טראמפ, לרבות באמצעות מתן רישיונות נהיגה. עם זאת, הוא דחה את הרעיון לחתום על צו מיוחד כדי להנחיל את המדיניות (בדומה לספיצר) וטען שהנושא חייב לעבור חקיקה.

מייקל לונג, יו"ר מפלגת השמרנים של ניו יורק ("Conservative Party of New York State"), דחה על הסף את ההצעה: "מהגרים בלתי-חוקיים כבר עברו על החוק, אז למה לספק לעבריינים רישיון נהיגה?", הוא אמר.

YOU MIGHT ALSO LIKE