שר האנרגיה לשעבר של ישראל הורשע בריגול למען איראן, ירצה 11 שנות מאסר
ההרשעה התקבלה במסגרת הסדר טיעון עליו חתם שגב עם הפרקליטות. לאחר אישור גזר הדין יותרו לפרסום פרטים נוספים על הפרשה שמסעירה את ישראל. הפרקליטות: "העבירות מדברות בעד עצמן. גונן הוא אדם מבוגר שירצה 11 שנים, שזה לא פרק זמן קצר"

השר לשעבר גונן שגב הורשע היום (רביעי) בריגול חמור נגד ישראל ובמסירת ידיעות לאויב. במקרה של שגב, מדובר בריגול עבור האיראנים.

הודה באשמה. שגב בבית המשפט

ההרשעה התקבלה בעקבות הסדר טיעון שאושר בבית המשפט המחוזי בירושלים, ובמסגרתו הודה השר לשעבר בעבירות המיוחסות לו. שני הצדדים הסכימו במסגרת ההסדר על עונש מאסר בפועל של 11 שנים, ומאסר על תנאי. 

שגב, שכיהן כשר האנרגיה בין השנים 1995-1996, הואשם בריגול בחודש יוני. עם היוודע דבר מעצרו, פרסמו המשטרה והשב"כ הודעה משותפת ולפיה הוא היה עצור חודש שלם לפני שדבר מעצרו הותר לפרסום. כתב האישום נגד שגב אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה ועל ידי פרקליט המדינה.

בהודעה שפורסמה באותם ימים צוין כי "שגב, שבשנים האחרונות התגורר בניגריה, הגיע לגינאה המשוונית במהלך חודש מאי 2018. שגב הועבר לישראל על פי בקשת משטרת ישראל, לאחר שגינאה המשוונית סירבה להתיר את כניסתו לשטחה על רקע עברו הפלילי. שגב נעצר לחקירת השב"כ והמשטרה מיד עם הגעתו לישראל, לאחר שנאסף מידע שהצביע על חשד כי שגב מקיים קשרים עם גורמי המודיעין האיראני ומסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל".

על פי השב"כ, שגב גויס על ידי המודיעין האיראני, ופעל כסוכן מטעמו. מהחקירה עלה כי בשנת 2012 החל הקשר בין השר לשעבר לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה. עם הימים הוא אף נפגש עם מפעיליו על אדמת הרפובליקה האיסלאמית, תוך שהוא יודע שהוא נפגש עם אנשי מודיעין.

שגב נפגש עם המפעילים האיראניים במקומות שונים ברחבי העולם, בתוך חדרי מלון ודירות שלהערכתו משמשות לטובת ריגול איראני. בנוסף, הוא גם קיבל מערכת תקשורת מוצפנת כדי להעביר מסרים בינו לבין המפעילים. בשב"כ טוענים כי השר לשעבר העביר לאיראנים מידע בנוגע "למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים, ועוד". בשב"כ ציינו עוד כי כדי לעמוד בדרישות מפעיליו, שגב קיים קשרים עם אזרחים ישראלים בתחום הביטחון, האבטחה ויחסי החוץ של ישראל, ואף פעל כדי לקשר בינם חלקם לבין המודיעין האיראני, במסווה של עסקאות כלכליות שגרתיות".

בפרקליטות הודיעו כי מידע נוסף יפורסם לאחר גזר הדין, וכי מדובר בעונש כבד. "לאחר גזר הדין נפרסם מידע נוסף על העובדות, מבלי לפגוע באינטרסים ביטחוניים עליהם קיים צו איסור פרסום. העבירות מדברות בעד עצמן. גונן הוא אדם מבוגר שירצה 11 שנים, שזה לא פרק זמן קצר".

מנגד, פרקליטיו של שגב רואים בהסדר הטיעון ניצחון. "הסדר הטיעון וכתב האישום המתוקן מחזירים את הפרשה לממדיה הטבעיים. כתב האישום תוקן באופן דרסטי בממד העבירות ובממד העובדות. יש רצון של הפרקליטות לשחרר עוד מידע לציבור וכשהוא ישתחרר יתברר כי שגב אכן קיים קשר עם האיראנים, אך לא כדי לסייע לאויב וזו הסיבה שעבירת הבגידה הוסרה מכתב האישום. שגב מרגיש כמו כל אדם בסיטואציה זו - לא פשוט בכלל אבל הוא מתמודד".

לא הפעם הראשונה שהתמודד מול מערכת המשפט. גונן שגב מלווה לדיון

זו אינה הפעם הראשונה שבה התמודד השר לשעבר גונן שגב עם מערכת המשפט הישראלית. בשנת 2003, כאשר שהה בהונג קונג, משך השר לשעבר יותר מעשרים אלף ש"ח בכרטיסי אשראי. לאחר מכן הוא פנה לחברת האשראי "ישראכרט" והודיע שכרטיס האשראי נגנב ממנו, וכי לא הוא ביצע את המשיכות.

מצלמות האבטחה חשפו את השקר, והוא הורשע בעבירות של ניסיון לקבלת דבר במרמה והונאה בכרטיס חיוב. הוא נידון לשנת מאסר על תנאי ולקנס של חמישים אלף שקל. בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את הקנס בעקבות ערעור שהגיש שגב.

שנה לאחר מכן נעצר שגב בחשד שהבריח סם מסוג אקסטזי לישראל, והואשם גם בזיוף תוקפו של הדרכון הדיפלומטי שקיבל בעת שכיהן כשר האנרגיה. במרץ 2005 גזר בית המשפט חמש שנות מאסר בפועל ועוד שנתיים על תנאי, וקנס בגובה של 27,500 ש"ח. בשנת 2007 הוא שוחרר מהכלא לאחר שהופחת שליש מעונשו על התנהגות טובה.

בסוף שנת 2012 פסק בית משפט השלום בתל אביב כי שגב, יחד עם שותפים נוספים, חייב לשלם מיליון שקל פיצוי לנפגעי תרגיל עוקץ. הכסף מעולם לא שולם.

YOU MIGHT ALSO LIKE