ניכוס מחדש? לא אצלנו: הקונגרס היהודי העולמי נגד אוהדי טוטנהאם שמכנים את עצמם "הצבא היהודי"
לקונגרס הצטרף ועד שליחי הקהילות, אחד מהארגונים היהודיים הגדולים והוותיקים בבריטניה. הגופים קוראים להפסיק להשתמש במונח Yid ביציעים - זאת על אף שהוא נוכס על ידי האוהדים עצמם שנושאים אותו בגאווה

הקונגרס היהודי העולמי (WJC) וועד שליחי הקהילות בבריטניה (BOD) פרסמו הודעת גינוי לשימוש של אוהדי הקבוצה הפופולארית מלונדון במונח Yid – "יהודי" ביידיש – שמשמש בעיקר ככינוי גנאי אנטישמי, בדומה למילת ה-N כלפי יוצאי אפריקה. שני הגופים קראו לראשי האוהדים לנקוט פעולה נגד השימוש במונח ביציעים, שנועד דווקא לנכס מחדש את המושג בגאווה.

ייאסר? דגל אוהדי טוטנהאם שנתלה באצטדיון במהלך משחק במסגרת אליפות אירופה עד גיל 21 שהתקיימה בישראל בקיץ 2013 (צילום: REX/Cal Sport Media)

טוטנהאם הוטספר היא קבוצת כדורגל מצליחה מצפון לונדון שבמשך שנים רבות מזוהה עם קהל אוהדים יהודי, והתהדרה גם בבעלים יהודיים לאורך ההיסטוריה. בעלי הקבוצה ויושב הראש הנוכחי שלה, דניאל לוי, מחזיק בה מאז 2001 והוא יושב הראש הוותק ביותר בליגה הראשונה באנגליה. בשל זיהויה של הקבוצה עם יהודים, אוהדי קבוצות יריבות מרבים להכניס קריאות וכינויים אנטישמיים נגד הקבוצה ואוהדיה, מה שגרם לאוהדים לנכס מחדש את המונח ולהגדיר את עצמם בעצמם כ "צבא היהודי".

שלושה אוהדי הקבוצה כבר נעצרו בעבר לאחר שהשתמשו במילה Yid במהלך משחק של הקבוצה בליגה האירופית, ומאז קראו קבוצות הפועלות נגד גזענות בכדורגל לאוהדי הקבוצה להפסיק את השימוש בו. אולם לאחר דיווחים על קריאות אנטישמיות מצד אוהדי היריבה העירונית צ'לסי וכן מצד אוהדי היריבה המושבעת בעלת ההיסטוריה האנטישמית ארסנל, התגייסו גם הארגונים המובילים כדי "לנקוט עמדה" נגד קריאות גזעניות מצד אוהדים".

"בניגוד לטענות של אוהדים רבים, אין שטח אפור כשזה נוגע לקריאות שמתמקדות בקבוצה דתית, גזעית או אתנית", מסר לגארדיאן הבריטי מנכ"ל ה-WJC, רוברט זינגר. "המילה Yid במשך שנים רבות נוכסה ממקורה היידי כדי לשאת מסר מובהק של השמצה ואנטישמיות, והשימוש בה על ידי אוהדים ביציעים – בין אם ככינוי שאימצו לעצמם או כסלוגן נגד יריבים – הוא בלתי נסבל בכל צורה".

אין שטח אפור. מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר (צילום: WJC)

זינגר הוסיף כי על רקע ההיסטוריה של חוליגניזם בקרב אוהדי כדורגל באנגליה, הוא מקווה שהפעולות שננקטות על ידי הנהלת צ'לסי נגד אוהדים שמפרים את קוד ההתנהגות תצלחנה להניח יסודות ליותר סובלנות בין אוהדי כל הקבוצות. "אנחנו רוצים לבקש מטוטנהאם הוטספר לנקוט עמדה נגד השימוש במונח 'הצבא היהודי' (Yid Army) או Yiddos על ידי האוהדים שלה. הפעולה הזאת שכבר מזמן הייתה צריכה להתבצע חשובה כדי לבעוט את האנטישמיות מהמגרש וליצור אווירה מזמינה לכולם".

YOU MIGHT ALSO LIKE