מחיריהן של 250 תרופות מרשם עלו עם תחילת השנה החדשה - וצפויות התייקרויות נוספות
שוק התרופות היקר ביותר בעולם ממשיך לעלות. הנשיא טראמפ הודיע בישיבה בה השתתף גם מזכיר הבריאות שלו כי הוא מצפה לראות ירידת מחירים משמעותית - כשבמקביל ממשלו עושה הכל כדי לחבל בתכניות ביטוח הבריאות "אובמה-קר"

חברות התרופות פותחות את 2019 בהעלאות מחירים: סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי מחיריהן של יותר מ-250 תרופות מרשם המשווקות בארצות הברית עלו עם כניסת השנה החדשה וצפויים לעלות שוב בקרוב. עם זאת, קצב עליית המחירים נמוך מבשנה שעברה.

התייקרויות בגובה 6-10% - וזו רק ההתחלה. תרופות מרשם (אילוסטרציה: Shutterstock)

בין התרופות שהתייקרו ישנה Humira, תרופה לטיפול בדלקת פרקים שגרונית, שמחירה עלה ב-6.2 אחוזים. התרופה מיוצרת על ידי חברת AbbVie והיא התרופה הנמכרת ביותר בעולם – ב-2018 ההכנסות ממנה סיפקו לחברה המייצרת כ-20 מיליארד דולר. החברה המייקרת ביותר היא Allergan Plc שמייצרת, בין היתר, בוטוקס, תרופות למחלות אוטו-אימוניות, תרופה לאלצהיימר ועוד. היא העלתה את מחיריהן של יותר מחמישים תרופות בייצורה, כחצי מהן בשיעור של קרוב לעשרה אחוזים.

על פי נתונים שנאספו על ידי גוף המחקר Rx Savings Solutions, מספר התרופות שהתייקרו נמוך בכשליש מהשנה שעברה, אז העלו חברות התרופות את מחיריהן של יותר מ-400 תרופות. עם זאת, העלאות מחירים נוספות צפויות בחודש הקרוב. קרוב לשלושים חברות ייצור תרופות הודיעו בשנה שעברה לרשויות בקליפורניה כי בכוונתן להעלות מחירים ולא כל ההתייקרויות התפרסמו.

מחירי התרופות בארצות הברית אינם מפוקחים ופתוחים לתחרות וכוחות השוק, מה שתרם לכך שהם הגבוהים בעולם המערבי. תעשיית התרופות מצויה תחת לחץ מצד ממשלו של דונלד טראמפ שעמל על תכניות להפחתת מחירי התרופות, במקביל – ובסתירה – למעשיו לצמצום עד ביטול תכניות הביטוח הבריאות הציבוריות שנוצרו על ידי הממשל של הנשיא לשעבר ברק אובמה. במהלך פגישה עם חברי הקבינט היום (רביעי) אמר הנשיא טראמפ כי הוא מצפה לראות ירידת מחירי תרופות משמעותית. בפגישה השתתף גם מזכיר הבריאות ושירותי האנוש בממשל טראמפ אלכס אזאר, שעבד בעצמו במשך שנים רבות בחברות תרופות או בחברות לובינג שקידמו אותן.

איש תעשיית התרופות יצליח לקדם הוזלה של מחירי התרופות? מזכיר הבריאות ושירותי האנוש אלכס אזאר (צילום: Getty)

מחלקת הבריאות ושירותי האנוש בממשל טראמפ גיבשה מדיניות שמטרתה להפחית את מחירי התרופות ולגלגל לצרכנים יותר מההנחות שחברות הביטוח מקבלות מחברות התרופות. המדיניות לא צפויה להקל על הצרכנים בטווח הקצר, ולא מעניקה לממשל סמכות או כלים לווסת את מחירי התרופות באופן ישיר.

YOU MIGHT ALSO LIKE