שני תושבי קליפורניה: הגבלות המדינה על נשיאת נשק אינן חוקתיות
שני בעלי עבר פלילי שנאסר עליהם לרכוש נשק בשל כך טוענים שקליפורניה מגבילה את זכותם שלא בדין, שכן מדינות אחרות כן מאפשרות להם לשאת נשק על אף הרשעותיהם. אחד הורשע בנהיגה בשכרות והשני בפריצה וגניבה - שניהם לפני למעלה משלושים שנה

שני תושבי קליפורניה וחמישה ארגוני הגנה על זכויות חוקתיות הגישו תביעה פדרלית נגד המדינה בטעני שחוקיה מגבילים אנשים מלממש את זכותם לשאת נשק, המעוגנת בתיקון השני לחוקה. התביעה מתייחסת לחוק המקומי שקובע כי אנשים בעלי עבר פלילי, גם במדינות אחרות, לא יוכלו לקנות נשק באופן חוקי.

עבר פלילי ורישיון נשק? לא בבית ספרנו (צילום: Getty)

התביעה הוגשה ביום חמישי שעבר על ידי עורך הדין ג'ורג' לי מסן פרנסיסקו במחוז הצפוני של קליפורניה בשם צ'אד לינטון ממחוז פלייסר, פול מקינלי סטוארט ממחוז סן ברנרדינו, וחמישה ארגונים לקידום נשיאת נשק. הנתבעים הם התובע הכללי של קליפורניה חאווייר בסרה וסגנו רוברט ווילסון, והמנהל בפועל של הסוכנות לפיקוח על נשק במשרד התובע הכללי מרטין הוראן.

בכתב התביעה נטען כי על אף שהעבר הפלילי של לינטון וסטוארט נמחק או התיישן משמעותית במדינות בהן הוא נרשם – וושינגטון ואריזונה, בהתאמה – ועל אף שאותן מדינות עצמן כבר אישרו לשניים לקבל רישיון לנשיאת נשק, קליפורניה מתעקשת שלא לאפשר להם לשאת נשק בשל הרשעותיהם. לינטון וסטוארט מדגישים שהרשעותיהם הן בעבירות שאינן אלימות, שלא צריכות לפסול אותם מהחזקת כלי נשק, ושפסילה זו מהווה הפרה של זכותם החוקתית.

לינטון הורשע ב-1987 בנהיגה בגילופין וניסיון הימלטות משוטר בזמן שהיה חייל ושירת בבסיס הצי במדינת וושינגטון. הוא נידון לשבעה ימי מאסר שקוזזו עם הימים בהם היה עצור, קנס כספי ועבודות קהילתיות. בכתב התביעה נטען כי השופט שדן אותו גילה אמפתיה למקרה שלו ואמר כי הוא לא מעוניין שהמקרה יכתים את הקריירה הצבאית שלו, וכי אם ימלא את כל תנאי הענישה שלו ההרשעה תימחק מהרשומות בעניינו. לדבריו, לא הייתה לו סיבה לחשוב אחרת: ב-1988 הוא קיבל אישור כתוב על השלמת תכנית הפיקוח שלו ושבשל כך הושבו לו כל זכויות האזרח שנשללו ממנו עקב הרשעתו.

הרשעה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול לפני 30 שנה צריכה לפסול רישיון נשק? (צילום: WWLP)

לינטון טוען כי מאז ששוחרר מהצבא וחזר לקליפורניה, הוא עבר שורה של בדיקות רקע וחקירות על עברו במאגרי מידע של רשויות החוק לטובת אישורים ורישיונות שונים ומעולם לא נתקל בכל בעיה, או עדות לכך שהרשעתו מ-1987 בוושינגטון עדיין בתוקף או מהווה מגבלה כלשהי. הוא אף רכש מספר כלי נשק מאז ולטענתו מאז התקרית ההיא הוא אזרח שומר חוק. בדצמבר 2015 הוא ניסה לקנות אקדח ונחסם – על ידי מדינת קליפורניה, אף שהחוק הפדרלי לא מגביל אותו.

סטוארט הורשע ב-1976, כשהיה בן 18 בלבד והתגורר באריזונה, לאחר שגנב ציוד ממשאית של חברת טלפונים. הוא נעצר ללא התנגדות והחזיר את הציוד שנתפס בביתו. הוא נידון לתקופת מבחן אותה השלים בהצלחה ועודכן על ידי קצין המבחן שלו כי הרשעתו בוטלה וכל זכויותיו הושבו לו בשל עמידתו בדרישות המבחן. הוא שב לקליפורניה ומאז 1988 מתגורר במחוז סן ברנרדינו, עובד ומקיים גם כן חיים שומרי חוק.

בינואר 2014, לאחר שניסה לרכוש כמה כלי נשק, הודיע משרד המשפטים בקליפורניה לסטוארט כי רכישת כלי הנשק שלו נחסמה בשל הרשעתו באריזונה, שאת על אף שגם הוא, לדבריו, עבר מאז מספר בדיקות רקע בהקשרים אחרים ומעולם לא נתקל בהגבלה כלשהי בגלל הרשעה זו, שממילא היה סבור כי נמחקה – כפי שהובהר לו על ידי קצין המבחן שלו לפני כארבעים שנה.

התובעים עברו בדיקות רקע בהקשרים אחרים (אילוסטרציה: Shutterstock)

שני התובעים והארגונים שמגבים אותם טוענים, כאמור, שהאיסור של קליפורניה עליהם לשאת נשק למרות שוושינגטון ואריזונה כן מאפשרות להם לעשות זאת, אינו חוקתי ויש לבטלו.

בא כוחם של השניים, עו"ד לי, מסר: "המדינה לא יכולה לברור אילו החלטות של מדינות אחרות היא מקבלת ומאילו היא מתעלמת, רק בגלל שהיא לא רוצה לאשר בעלות על כלי נשק. לקבל באמון מלא ובתום לב החלטות של בתי משפט אחרים זה חלק מהדרישות של להיות חברה בברית המדינות".

YOU MIGHT ALSO LIKE