בסקרמנטו חוזים שינוי במאזן הכוחות - לטובת הרשות המחוקקת
ג'רי בראון היה דמות גדולה מהחיים. כשהוא היה מושל פעם ראשונה, לרבים מהמחוקקים עוד היה אסור לשתות. עם גאווין ניוסום הם מצפים שיהיה להם יותר קל להעביר את המדיניות השאפתנית שהבטיחו לבוחרים

מערכת בריאות כלל-מדינתית בשיטת משלם יחיד. גנון לכולם. מכללות קהילתיות בחינם. לחברי הסנאט ובית החוקקים הנכנסים של קליפורניה, ולמושל הנכנס גאווין ניוסום, יש רשימה משותפת של מטרות פרוגרסיביות שהם רוצים, בתיאוריה, להעביר במהלך הכהונה הקרובה. אבל מי ייטול את ההובלה? והאם המושל יהיה יותר פרוגרסיבי או יותר מבוגר אחראי?

יותר "לפנק לפנק לפנק", או יותר "לאמא אין כסף"? המושל הנכנס ה-40 של קליפורניה, גאווין ניוסום (צילום: Shutterstock.com)

לפני שמונה שנים היתה קליפורניה שורת המחץ בסיפורי אזהרה של שמרנים על מה קורה במדינות ליברליות, עם גירעון עמוק ושירותים ציבוריים על סף שיתוק. שמונה שנות איפוק פיננסי של מושל ליברלי מאד בבסיסו, ג'רי בראון, הפכו את המצב ולקליפורניה יש כעת עודפים ותזרים בריא יחסית. המחוקקים מוכנים למערכת יחסים קצת שונה עם בית המושל.

אולם בעוד חברי האסיפה והסנאט להוטים להגיש הצעות חוק עם תגיות מחיר כבדות, המושל הנכנס אומר לכל מי שמוכן לשמוע שהוא מוכן ומזומן לומר "לא". ימים לפני הבחירות אמר ניוסום "ככה אני מושל. מרגע שאתה ראש הרשות המבצעת, אתה חייב להיות המבוגר האחראי בחדר. זו הגדרת התפקיד שלך. אתה חייב להיות מסוגל לומר 'לא'."

כמו ברמה הפדרלית, המחוקקים יכולים להציע ולהעביר חוקים עד מחר. אם אין להם רוב של שני שלישים - דבר שלרוב קשה מאד להשיג בין פוליטיקאים אפילו להצהרה שהשמיים כחולים - המושל יכול להטיל וטו ולמנוע את העברת החוק. עם כל מושל וכל הרכב מחוקקים יש דינמיקה שונה בכל הנוגע לתהליך "ייצור הנקניק" שמעצב את צורתו הסופית של כל חוק, ובמיוחד אלה שלוקחים נגיסה גדולה מאוצר המדינה. סקרמנטו והמדינה כולה מחכות לראות איך זה יעבוד עם מושל חדש לראשונה מזה שמונה שנים.

מספר מחוקקים מצביעים על פגישות אחד-על-אחד של ניוסום עם מנהיגי שני בתי הרשות המחוקקת, וחילופי הודעות הסמס שלו אפילו עם יושבי הספסלים האחוריים שבין המחוקקים, כראיה לכך שהמושל הנכנס יהיה מעורב יותר בחקיקה כבר משלביה הראשונים מאשר נהג בראון.

לכל מושל ולכל מחזור מחוקקים יש דינמיקה משלהם (צילום: Shutterstock.com)

ניוסום הצהיר כי בכוונתו לשתף פעולה עם המחוקקים בנוגע לחקיקה מרכזית, כולל בנושאי בריאות, אולם הדגיש את הצורך בזהירות פיננסית. "אני חושב שהוא יתייחס אלינו כשותפים לעבודה, לא כיריבים בזירה", אמרה ללוס אנג'לס טיימס נשיאת הסנאט, הסנאטורית הדמוקרטית טוני אטקינס מסן דייגו. "בנוסף, הוא ממש אוהב להתעסק במדיניות, ואני חושבת שהוא יעשה את זה יותר מג'רי בראון".

בראון, שהקריירה שלו בפוליטיקה השתרעה על פני כחצי מאה, היה מוסד אגדי בקליפורניה כשהחל בכהונתו השנייה כמושל ב-2011. עד אז הספיק להיות מזכיר המדינה של קליפורניה, התובע הכללי שלה, ראש העיר אוקלנד, יו"ר המפלגה הדמוקרטית הארצית וכאמור, מושל בסיבוב קודם. הפעם הראשונה היתה יותר מרבע מאה קודם, בין 1975-1983. אז היה הניגוד בין עמדותיו הבסיסיות לרוח התקופה הרייגניסטית חריף מספיק כדי שיודבק לו הכינוי המלגלג "המושל קרן-ירח" (Governor Moonbeam). יעני קראו לו היפי הזוי.

עם היבחרו שוב, בקאמבק מעורר השתאות, הוא כבר היה "זקן המדינאים", נכבד בעמיו, שמילא כל תפקיד חשוב במדינה - וגם כמושל השכיח כל רמז להיותו כביכול "היפי" חסר אחריות, כשתיסכל שוב ושוב את המחוקקים. אלה היו עושים עבודת נמלים מפרכת, מנסחים ומעבירים תוכניות שאפתניות ומהפכניות, והמושל היה מטיל וטו ללא הינד עפעף - ועומק סמכותו האישית, השפעתו והיכרותו את המערכת היו כאלה שלא היה הרבה מה לעשות נגד זה. אישיותו האדיבה הבטיחה שלמרות הזיכרונות המתסכלים, רוב חברי האסיפה והסנאט זוכרים את האריה הקשיש בחיבה.

"אני הייתי מושל עוד לפני שיצאת עם צ'ירלידרז!" ג'רי בראון, המושל ה-34 וה-29 של קליפורניה (וגם מזכיר המדינה, תובע כללי וראש עיר. בקטנה; צילום: CNN)

אבל הם בהחלט מוכנים למשהו קצת שונה, עם מישהו שהם רואים כבן דורם ולא כאב מייסד מטיל יראה. "אתם הולכים לראות שינוי בכוח עכשיו", אמר יו"ר אסיפת המחוקקים אנתוני רנדון (דמוקרטי מפרמאונט) בנאום בפני מנהיגי עסקים בלוס אנג'לס ערב הבחירות. "לרשות המחוקקת יהיה יותר כוח עכשיו". בסביבתו של ניוסום הורמו גבות על האמירה, אולם המושל הנכנס אינו צפוי להתעסק בחשבונות או בניסיונות להוכיח שדווקא לא. הוא כן צפוי לדבוק בסדר היום שלו, ועם כל כמה שהוא מתכוון להתייעץ ולהתפשר עם המחוקקים, הוא לא מחכה ליוזמות שלהם כדי להגיב אליהן.

מי שמסוגלים לנבא את הצפוי מבחינת מאזן הכוחות בין בית המושל לבניין הקפיטול הם אלה שעמדו מול ניוסום בתפקיד דומה בעיקרו - חברי מועצת העיר סן פרנסיסקו במהלך כהונתו של ניוסום כראש העירייה. כמו בראון בבירת המדינה, ניוסום הרבה להתנגש דווקא עם חברי המועצה שלשמאלו, והרבה לבלום את מה שראה כהצעות מוגזמות מצידם, כמו מסים כבדים מדי, רגולציה מוגזמת על בעלי בתים והגנה על קטינים הנאשמים בפשעים חמורים מפני רשויות ההגירה, במסגרת מדיניות "עיר המקלט" המרחיבה גם כך של עיר המפרץ.

עם זאת, ניוסום קשר את עצמו במהלך הקמפיין להרבה מן המטרות "הוא יהיה פחות נוקשה עם התקציב מאשר בראון, אבל הוא לא הולך להיות בזבזן". במקביל לכל המטרות השאפתניות שניוסום חולק עם המחוקקים, הוא גם הצהיר על כוונה להרחיב את מאגרי המזומנים העודפים של המדינה, הנשמרים למקרה הצורך. אם לא ימציא ניוסום מקורות הכנסה חדשים, אחת או יותר מן המטרות תוגשם, אם בכלל, במתכונת צנועה בהרבה מן המקווה. איך אומרים? "קמפיין עושים בשירה. למשול - מושלים בפרוזה". 

YOU MIGHT ALSO LIKE