הישיבות רוצות להכפיל את תקציב האבטחה מהמדינה
בעקבות טבח פיטסבורג עלתה המודעות לסכנת האנטישמיות הרצחנית, והלובי של בתי הספר הלא-ציבוריים דורש 17 מיליון למאבטחים, מצלמות והוצאות אחרות. שמחה פלדר כבר לא יוכל לעזור כמו פעם

הישיבות של ניו יורק דורשות תקציב מקופת הציבור לשלם על מאבטח אחד לפחות בכל אחד מיותר מ-200 מוסדות ברחבי מדינת האימפריה. כך מסרו מנהיגים בקהילה החרדית בעיר לעיתון ניו יורק פוסט. שדולת Teach NYS, המייצגת מוסדות לימוד חרדיים ולא-ציבוריים אחרים, דורשת לפחות 17 מיליון דולר למימון מאבטחים, מצלמות אבטחה והוצאות מיגון אחרות.

צריך ללמד אותם לימודי ליבה - אבל בלי קשר, צריך לשמור עליהם. תלמידי ישיבה של חסידות סאטמר ביום לווייתו של הרב יצחק רוזנברג (צילום: Shutterstock.com)

לדברי הארגון, הטבח שבוצע לפני חודשיים ב-11 מתפללים בבית הכנסת "עץ חיים" שבפיטסבורג הגביר את חששות האבטחה בעולם הישיבות, וכי התקציב הנוכחי שמקצה המדינה לאבטחת בתי הספר הלא-ציבוריים - 15 מיליון דולר - אינו קרוב אפילו להספיק.

הדרישה מגיעה בשעה שהישיבות בניו יורק מצויות תחת לחץ שאולי מוכר לרבים מן הקוראים מהבית - להעניק לתלמידיהם מידה מינימלית של השכלה כללית שתאפשר להם להשיג עבודה גם מחוץ לגבולות העולם החרדי, במקרה הצורך.

לדברי מורי ליטבק, מנכ"ל Teach NYS, הישיבות מסייעות בינתיים לממן את צרכי האבטחה באמצעות העלאות שכר הלימוד וקיצוץ בתוכניות הלימוד וההעשרה. לטענתם, הדיון סביב לימוד הליבה אינו רלוונטי לעניין האבטחה, וכי למדינה חובה להגן על תלמידי כל הזרמים.

יצטרכו להסתדר בלי ההשפעה שלו. שמחה פלדר (צילום: חיים גרין, ויקיפדיה)

את היעד השאפתני - תוספת של יותר מ-100% לתקציב האבטחה של בתי הספר הלא-ציבוריים - יצטרכו עולם הישיבות והקהילה החרדית של ניו יורק להשיג ללא ה"נשק" היעיל ביותר שלהם בשש השנים האחרונות, סנאטור המדינה שמחה פלדר מבורו פארק, שאמנם נבחר לכהונה רביעית ברציפות אולם איבד הרבה מכוחו מאז שחדל לשמש לשון מאזניים בעקבות "הגל הכחול" שהעניק למפלגה הדמוקרטית יתרון מוצק בשני בתי המחוקקים של המדינה.

פלדר אמנם נבחר רשמית כדמוקרט אולם לאחר שבמושב הקודם סייע למיעוט הרפובליקני לשלוט באולבני, השנה הוא הודח מכל עמדות המנהיגות - היחיד בסיעה שלא מונה לעמוד בראש ועדה או ועדת משנה. עם זאת, המפלגה הדמוקרטית לא תרצה לפתוח חזית עם הציבור החרדי הניו יורקי. אפשרות אחת היא שתהיה פשרה שקטה על סכום נמוך יותר, ואפשרות אחרת היא שהחרדים דווקא יקבלו כל מה שהם מבקשים - אבל הדמוקרטים ידאגו שמי שיקבל על זה את הקרדיט לא יהיה פלדר.

YOU MIGHT ALSO LIKE