סינת'יה ניקסון הובסה בקרב, אבל ייתכן שהיא מנצחת במלחמה
הכותרת הגדולה היא המריחואנה, שרק בפברואר האחרון התנגד המושל נחרצות להתרתו לשימוש אישי, והיום שינה את טעמו. אבל גם בסוגיות אחרות ניכרת ה"משיכה שמאלה" שביצעה המתמודדת המפסידה לסדר יומו של המנצח

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, אמר היום (שני) לראשונה במפורש כי הוא תומך בלגליזציה של קנאביס לשימוש אישי במדינתו - וכי הנושא יעמוד במקום גבוה בסדר העדיפויות החקיקתי של המושל לשנת 2019. "בואו נתיר בחוק את השימוש במריחואנה לבוגרים לצרכי הנאה, אחת ולתמיד", אמר קואומו בנאום שהתווה את סדר העדיפויות של ממשלו ל-100 הימים הראשונים של 2019.

המלחמה בסמים - אאוט. מזעור נזקים ומיסוי רווחים - אין

המושל לא חשף את פרטי הצעת החוק שצוותו יכין, אולם אדם אחד המעורב בניסוח מסר לניו יורק דיילי ניוז כי החוק עשוי לעלות בבית המחוקקים של המדינה כבר בינואר. עד לא מכבר היה קואומו מתנגד נחרץ למדי ללגליזציה. בפברואר האחרון, בשיחה עם כתבים באירוע הפתיחה של קזינו בצפון המדינה, אמר כי "מריחואנה היא סם-שער. אני מאמין בזה".

אולם מאז זרמו לא מעט מים בהדסון והיו פריימריז, בהם אמנם ניצח קואומו לבסוף בהפרש של 2 ל-1, אבל בדרך נאלץ להזיע הרבה יותר מהצפוי ולאמץ לא מעט מקווי המצע של יריבתו הסלבריטאית, הפעילה וכוכבת "סקס והעיר הגדולה", סינת'יה ניקסון. הקנאביס תפס את הכותרות, גם מטבע הנושא וגם בשל המהפך המהיר בעמדתו של המושל, אבל גם בסוגיות כמו מדיניות סביבתית, רפורמה במערכת המשפט הפלילי, דיור ועוד ניתן לראות את טביעות האצבעות של ניקסון, שמשכה את קואומו שמאלה בקמפיין מספיק חזק ובמפתיע שהמושל החליט שכדאי לו להקשיב לשטח. 

מ"זה סם-שער" ל"בואו נתיר, אחת ולתמיד" תוך 10 חודשים. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו (צילום: ABC)

דו"ח שהזמין קואומו ממשרד הבריאות של המדינה באוגוסט הסיק כי "הפללת המריחואנה לא הגבילה את השימוש במריחואנה, זאת למרות הקצאת משאבי אכיפת חוק ניכרים". הדו"ח ציין כי מעצרים ותביעות בעבירות מריחואנה "פגעו בשיעור בלתי מידתי בקהילות לא-לבנות", אף שאין בקהילות הללו ככלל שימוש רב יותר בצמח.

הדו"ח מצא עוד כי לגליזציה תאפשר למדינה לשלוט טוב יותר ברישוי, לוודא בקרת איכות והגנה על הצרכן, לקבוע הגבלות גיל וכמות וכמובן - להכניס מאות מיליונים לפחות במסים למדינה. אולם הנאום היום היה הפעם הראשונה שקואומו הצהיר מפורשות כי הוא תומך בלגליזציה.

אולי הובסה בבחירות, אבל ממשיכה להכתיב את סדר היום של המושל במידה מסוימת. סינת'יה ניקסון (צילום: דרק ג'י, באפלו ניוז)

אחת הסיבות שבגללן ייתכן כי קואומו מרגיש בנוח כעת לדבר על לגליזציה מלאה היא שכעת שולטים הדמוקרטים בשני חדרי בית המחוקקים בהפרש נוח, לראשונה מאז נבחר לראשונה כמושל ב-2010. אם יאמצו המחוקקים את הצעתו של המושל תהפוך ניו יורק למדינה ה-11, והשנייה במספר תושביה אחרי קליפורניה, העושה את הצעד. מריחואנה רפואית כבר מותרת במדינה מזה מספר שנים.

YOU MIGHT ALSO LIKE