רעידת האדמה השבוע באלסקה מזכירה: בסוף גם קליפורניה תחטוף. איך המוכנות?
אילו היתה מכה בדרום קליפורניה רעידת אדמה בעוצמה 7.0 - כמו שקרה סמוך לאנקורג' שבאלסקה - היו עשרות הרוגים לפחות ומיליארדים בנזק. אלסקה יצאה בזול, אבל לקליפורניה כדאי להתכונן

בניינים נסדקו. כבישים קרסו. אנשים נפצעו מפסולת שנפלה מן הבניינים. אולם למרות הכוח העז של רעידת האדמה בעוצמה 7.0 בסולם ריכטר, אשר הכתה באזור אנקורג' שבאלסקה שלשום (שישי), הרעש לא גרם לנזק ברכוש או לאובדן החיים שגרמו אפילו רעידות חלשות יותר בעולם ובקליפורניה.

נזק, ללא ספק. אבל במקום אחר זה היה הרבה יותר גרוע. אלסקה, אתמול (צילום: ג'ונת'ן לטו, AP)

הרעש באלסקה שלשום היה למעשה חזק יותר מרעידת לומה פרייטה ב-1989 ורעידת נורת'רידג' ב-1994, שכל אחת מהן עלתה בחיי יותר מחמישים בני אדם וגרמה לנזק במיליארדי דולרים. המדענים עדיין חוקרים את הרעידה באזור אנקורג', אבל כרגיל בענייני מדע יש לעניין כמה גורמים.

תחילה, הרעידה לא אירעה היישר מתחת לאנקורג'. המוקד היה במרחק כשמונה וחצי מייל מן העיר. בקליפורניה, שמונה וחצי מייל מעיר של כשלוש מאות אלף תושבים זה עדיין פרברים דחוסים באדם ורכוש. באלסקה שמונה וחצי מייל מהעיר זה יערות בתוליים ומדרונות שלג באמצע השום-מקום. שמונה וחצי מייל זה לא קרוב, אבל רחוק מספיק כדי לרכך את המהלומה.

שנית, הרעידה הזו אירעה די עמוק בבטן האדמה - 25 מייל מתחת לפני השטח. כתוצאה, פני השטח עצמם הזדעזעו הרבה פחות. ג'ואן סטוק, פרופסורית לגיאולוגיה וגיאופיזיקה באוניברסיטת קלטק, הסבירה בשיחה עם הלוס אנג'לס טיימס כי לשם השוואה, רעידת נורת'רידג', שהיכתה ב-1994 היישר מתחת לפרברי עמק סן פרננדו, היתה רדודה בהרבה, ואירעה רק 11 מייל מתחת לפני השטח. לכן הרבה יותר מן האנרגיה שלה הגיעה לפני השטח וגרמה ליותר נזק ואבידות בנפש.

ומה לגבי התשתיות? רוב הנזק המבני באנקורג' נגרם מהנזלה, שמתרחשת כאשר נוזלים וקרקע מעורבבים יחד ופועלים כמו בוץ טובעני. אנקורג' היא עיר חדשה יחסית, ומעטים בה הבניינים הישנים הנוטים יותר לקרוס. תקנות הבנייה החדשות יותר נועדו לאפשר לבניינים לעמוד בקלות בעוצמת רעידה בטווח גבוה אף יותר מזה של שלשום.

כשהמפלצת הכתה באנקורג' ב-1964, גם שם זה נגמר רע ומר (צילום: טיים מגזין)

הרעידה הגדולה של אלסקה ב-1964 - מפלצת של 9.2 בסולם ריכטר שזעזעה את החוף המערבי כולו ברעידות וגלי צונאמי - גרמה נזק משמעותי לבניינים רבים, כך שמעטים מהבניינים הישנים של אנקורג' נותרו על תילם. בערים אחרות בארה"ב, המצב שונה מאד.

כך לדוגמא פירסם הלוס אנג'לס טיימס מוקדם יותר השנה ניתוח ממנו עולה כי ישנם מאות בנייני לבנים ישנים באזור האינלנד אמפייר (ממזרח ללוס אנג'לס) שסומנו כמסוכנים אולם לא חוזקו למרות עשרות שנות אזהרות. לאורך קליפורניה ישנם סוגי בניינים פגיעים אחרים, כמו בתי דירות עם חניה בקומת הקרקע, בתים ישנים המוגבהים בכמה מדרגות מפני הקרקע, ובנייני בטון ופלדה פגיעים.

שלא כמו אנקורג', ערים רבות בקליפורניה לא ספגו מה שמדענים מכנים רעידת אדמה חמורה בעידן המודרני. הרעש האדיר האחרון של סן פרנסיסקו היה ב-1906, בעוצמה של 7.9, והרעש החזק באמת של דרום קליפורניה היה ב-1857, גם הוא בעוצמה של 7.9, שהזיז את את המקטע הדרומי של שבר סן אנדריאס מרחק מדהים של 185 מייל, בין מחוז מונטריי להרי סן גבריאל בפאתי עיר המלאכים.

הרעד ("temblor") של אנקורג' ב-1964, השני בעוצמתו בהיסטוריה המתועדת, ייצר פי 1,195 אנרגיה מזה של יום שישי. הרעד נמשך ארבע דקות וחצי ויחד עם גלי הצונאמי שחולל, הביא למותם של למעלה מ-120 בני אדם והורגש עד סיאטל, שם אמרו עדים שהרגישו את "מחט החלל" האיקונית של העיר מתנדנדת.

שבר סן אנדריאס לא התפרע באמת כבר יותר ממאה שנים. סן פרנסיסקו, 1906 (צילום: משרד ההגנה של ארה"ב)

לאחר הרעד ההוא מצא מחקר של הסקר הגיאולוגי של ארה"ב כי אזור של 185 אלף מייל רבועים הופרע ממנוחתו. היו אזורים ששקעו בשמונה רגל, ואחרים שהתרוממו 38 רגל. סרטנים שהיו צמודים לסלעים שפעם נחו שני רגל מתח לפני המים מצאו עצמם חשופים לאוויר הפתוח. אזור שלם בדאונטאון אנקורג' שקע. מפולות בוץ בפיורדים של אלסקה גרמו לגלי צונאמי תוך דקות מהרעש. 11 בני אדם נהרגו מגל צונאמי שפגע בקרסנט סיטי שבקליפורניה.

גם לקליפורניה היסטוריה עשירה של רעידות אדמה, והמומחים אומרים שהרעש באנקורג' צריך להוות אזהרה נוספת להתכונן לרע מכל. רעידת אדמה בעוצמה דומה קרוב לדאונטאון לוס אנג'לס תהיה הרסנית בהרבה, מפני שהבניינים ישנים יותר והאזור מיושב בצפיפות גבוהה בהרבה.

לבד משבר סן אנדריאס העיקרי, אזור דרום קליפורניה חרוש לאורך ולרוחב בקווי שבר קטנים יותר שמהווים סכנה גדולה - כמו שבר ניופורט-אינגלווד, שגרם לרעידת האדמה בלונג ביץ' ב-1993, או שבר הוליווד, הנמתח לאורך לבה של עיר המלאכים. עוד מקור לדאגה הוא שבר הדחף פואנטה הילס, המשתרע מפאתי וויטייר דרך דאונטאון אל.איי, הקמפוס של אוניברסיטת יו.אס.סי ואיצטדיון הדודג'רס בטרם יפנה מערבה לכיוון בברלי הילס.

YOU MIGHT ALSO LIKE