לממן דיור בר השגה או לבטל את מס הדלק שממן שיפוצי כבישים וגשרים? כל הצעות החוק בקליפורניה
בשישה בנובמבר, יום שלישי הבא עלינו לטובה, ייצאו אזרחי ארה"ב לקלפיות. בחלק מן המדינות - כמו קליפורניה - הם יכולים לא רק לבחור בנציגים למשרות שונות, אלא גם להעביר חוקים בעצמם. בין הצעות החוק יש שאפתניות - דיור בר השגה ופרויקטי אספקת מים לארבעים שנה - וכאלה שקוראים להשאיר את הכסף בכיס של האזרחים

אם אתם בעלי זכות בחירה בקליפורניה, אתם בוודאי שוברים את הראש לא רק על רשימת המועמדים למשרות ברמה הפדרלית, המדינה והמקומית, אלא גם על 11 הצעות החוק המועלות ישירות בקלפי במעין משאל עם. אז אתם יכולים להתנחם - הרשימה היתה עלולה להיות ארוכה בהרבה.


ב-2016 החליטו בוחרי קליפורניה להפסיק להעניש אנשים שבוחרים לעשן מריחואנה (צילום: Shutterstock.com)


הצעת חוק אחת הוסרה על ידי בית המשפט. אחרת הוסרה לאחר שהושגה עסקה בבית המחוקקים של המדינה בנוגע לנושא שלה; הצעה שלישית הוסרה על ידי תומכיה, שמצאו עצמם לפתע עומדים לממן קמפיין יקר במיוחד. אולם 11 הצעות נותרו, ועל חלקן ניטשת מערכה במיליוני דולרים ויותר. הצעות החוק נוגעות בנושאים מהלוואות מדינה, ביטוח בריאות, מסים, ואפילו אם ראוי שבקליפורניה יפסיקו להזיז את השעונים פעמיים בשנה. כולן מלבד אחת תזדקק רק לרוב פשוט מבין הקולות כדי להפוך לחוק.


1. דיור בר השגה
בנייה ושיפוץ של מבנים מרובי-יחידות דיור באמצעות תוכנית הלוואות שתממון על ידי המדינה. הדירות יישמרו לבעלי הכנסות נמוכות מהחציון בקהילה שלהם. מספר פרויקטים שמתוכננים לצאת לפועל אם הצעת החוק הזו (ואגרות החוב שיוצעו לממן אותה) יאושרו כוללים דיור סמוך לתחבורה ציבורית בערים וסיוע לעובדים בחוות באזורים חקלאיים. מיליארד דולר יוקצו למימון הלוואות דיור ליוצאי צבא.

מלבד המתנגדים עקרונית לזה שהמדינה תיקח על עצמה חובות, יש שאומרים שהתוכנית אינה עושה די להקל על מצוקת הדיור במדינה. היא בוודאי לא פותרת את כולה או רובה, אבל היא צעד בכיוון הנכון, עונים התומכים.

2. דיור לחסרי הבית
הצעה זו מיוחדת בין אלה המבקשות להוציא אגרות חוב בכך שהיא אינה מציעה להחזיר את המלווה מן הקופה הכללית של המדינה, אלא מן הקופה בה נאגרים כספי "מס המיליונרים" שהועבר בהצעת קלפי ב-2004. ההצעה תקצה כספים לבניית דיור עבור תושבי קליפורניה חסרי הבית הסובלים מהפרעות נפשיות.

3. פרויקטים לאספקת מים
זוהי הצעת המלווה הגדולה ביותר בקלפי השנה - 8.9 מיליארד דולר בהלוואות. מדובר בפרויקטים שיספקו מים בכל רחבי המדינה, לאורך ארבעה עשורים. סך העלות של הקרן והריבית למשלמי המסים בקליפורניה תעמוד על כ-17.3 מיליארד דולר.


תומכים בדיור ציבורי? (צילום: Shutterstock.com)


בעוד שהצעות 1 ו-2 הועלו על ידי מחוקקי המדינה, הצעה 3 הועלתה על ידי קבוצה של אינטרסים חקלאיים בסיוע כמה ארגוני שימור הסביבה וחיות הבר. שלא במפתיע, פרויקטי המים שההצעה מכסה יועילו בעיקר לאינטרסים האלה. לדברי יוזמיה, מטרת הצעת החוק היא לשפר את איכות ואמינות אספקת המים.

4. בתי חולים לילדים
הצעת חוק שנייה שהועלתה לקלפי על ידי קבוצות אינטרסים. הצעת החוק תאפשר למדינה ללוות 1.5 מיליארד דולר לשיפורים בבתי חולים לילדים ברחבי המדינה. העלות הכוללת של הצעד למשלם המסים, עם הריבית, תעמוד על 2.8 מיליארד. קליפורניה מכירה בשמונה בתי חולים פרטיים בבעלות עמותות שלא למטרות רווח, ועוד מחלקות הילדים בחמישה קמפוסים של אוניברסיטת קליפורניה, כ"בתי חולים לילדים". רוב הכסף שתקצה הצעה 4 - כמיליארד דולר - יילך לבתי החולים הפרטיים, כולל בית החולים לילדים של לוס אנג'לס, בית החולים לילדים ע"ש ראדי בסן דייגו וביה"ח לוסיל פקארד באוניברסיטת סטנפורד.

5. קיצוץ במס רכוש לבעלי בתים מבוגרים
הנוסחא מעט מסובכת, אבל בגדול הצעת החוק, בחסות תעשיית הנדל"ן של קליפורניה, מאפשרת לבעלי בתים בני 55 ומעלה "לקחת" איתם חלק מתשלום מס הרכוש כשהם מוכרים בית וקונים אחר. המתנגדים מצביעים על כמיליארד דולר שזה יעלה למדינה בהכנסות מסים. התומכים טוענים שזה יעודד קשישים לפנות בתים המתאימים יותר למשפחות צעירות, המתקשות למצוא דיור הולם בשוק.

6. ביטול ההעלאה במס הדלק ואגרת הרכב החדש
מעטות הצעות החוק שנוגעות לכל בוחר ובוחרת כמו זו. ב-2017 הטיל המחוקק הקליפורני תוספת מס על בנזין ודיזל, וכן אגרת רישום רכב חדש. תומכי הצעד ההוא - שהם מתנגדי הצעה 6 - טוענים שהמסים הם רעה חולה שאין מנוס ממנה בכדי לשפץ את הכבישים והגשרים המתפוררים של מדינת הזהב. המתנגדים טוענים שהמס הוא נטל לא הוגן על משפחות עובדות. אם תעבור הצעה 6, ייעלם מימון בסך חמישה מיליארד דולר בשנה המיועדים לשיפוצי דרכים, מבלי להציע כל תחליף. הצעת החוק גם מתקנת את חוקת קליפורניה כך שכל מס עתידי שמיועד לצרכי תחבורה ידרוש את אישור הבוחרים בטרם יהפוך לחוק.


מה שתחסכו במשאבה תוציאו בבלאי שייגרם מכבישים מחורבנים... ולהיפך (צילום: KVCR)


7. שעון קיץ כל השנה
נמאס לכם להזיז את השעון פעמיים בשנה? זו הצעת החוק בשבילכם - אבל היא עקרונית יותר מאשר מעשית, כי היא רק מאפשרת לבית המחוקקים של קליפורניה לקבל החלטה כזו... ביום שהממשל הפדרלי ישאיר את העניין למדינות. התומכים טוענים שהזזת השעון משפיעה לרעה על התפוקה בעבודה ועל המצב הנפשי. המתנגדים טוענים שבשעון קיץ בחורף יבוצעו שגרות הבוקר בחושך. וכל העניין, כעמור, חסר השפעה מעשית כך או כך.

8. הגבלת רווחים במכוני דיאליזה
כנראה מאבק החקיקה בקלפי היקר ביותר של מחזור הבחירות הזה, עם יותר ממאה מיליון דולר שהושקעו בצד אחד בלבד של הוויכוח. ההצעה תגביל את שיעור הרווח שיוכלו החברות המפעילות מרכזי דיאליזה לחולי כליות לגרוף - בתקווה שאת הכסף שלא יוכלו לרשום כרווח, ישקיעו באנשי צוות ובטיפול בחולים. בתעשייה מזהירים שזה יכריח אותם לסגור מרפאות. התומכים טוענים שיישאר למפעילי המכונים די והותר כדי להמשיך להפעיל את כל המרפאות.

9. ההצעה שלא תופיע בקלפי
למה ההצעה הזו הוסרה? כי בית המשפט החליט שההצעה לחלק את קליפורניה לשלוש מדינות נפרדות מחייבת שינוי בחוקת המדינה מהסוג שחייב להגיע מהרשות המחוקקת ולא בהצעת קלפי.


החזון הזה לא יכול לקרות דרך הקלפי (צילום: CBS סקרמנטו)


10. המאבק להגבלת שכר הדירה
רוב הצעות החוק מבקשות להוסיף חוקים. הצעה 10 מבקשת לבטל אחד - החוק מ-1995 שמגביל את יכולתן של רשויות מקומיות להטיל הגבלות על שכר הדירה בתחומיהן. המתנגדים מאיימים שבעלי בתים יפסיקו להשכיר דירות ומזהירים כי החוק יחול גם על בתים פרטיים ולא רק על דירות. התומכים טוענים כי כל רשות תוכל לנסח את החוק בתחומה כך שיימנע מבעיות אלה.

11. חובת כוננות לצוותי אמבולנס במהלך הפסקות מנוחה
ב-2016 קבע בית המשפט העליון של קליפורניה שלא חוקי להכריח עובדי צוותי אמבולנס להיות בכוננות - כלומר קשובים למכשירי הקשר שלהם - בזמן שהם בהפסקת אוכל או מנוחה. התומכים - בעיקר אחת מחברות שירותי האמבולנס הגדולות בארה"ב - טוענות כי מנוחות החובה יעלו מחירים ויפחיתו זמינות באזורים מסוימים. המתנגדים, ובראשם איגודי העובדים, טוענים שצוותים שאינם אוכלים או נחים לא מתפקדים טוב במצבי חירום.

12. כליאת בעלי חיים
לפני עשר שנים העבירו הבוחרים בקליפורניה הצעת חוק בקלפי האוסרת להחזיק תרנגולות מטילות, עגלים וחזירות הרות בכלובים ומכלאות קטנים מדי. החוק חייב מגדלים להחזיק את בעלי החיים בחללים גדולים מספיק לעמוד בהם ולמתוח את איבריהם. אולם החוק ההוא לא קבע גדולים ספציפיים, והחוק הזה מספק את הפירוט החסר. המתנגדים, בעיקר מגדלי ביצים, מאיימים כי חוואים שלא יוכלו לעמוד בעלות השינויים ייאלצו לפרוש מהתחום, וכי המחירים יעלו.

YOU MIGHT ALSO LIKE