נציג ישראלי ראשון בבית הכנסת 'עץ החיים': "האירוע האנטישמי החמור בארצות הברית מאז ומעולם"
הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק ביקר במקום הטבח בו נרצחו 11 בני אדם במהלך תפילת שחרית בשבת. הנשיא טראמפ הודיע שגם יבקר בהמשך. בינתיים, הקהילה דואבת והמומה

"מדובר באירוע האנטישמי החמור בארצות הברית מאז ומעולם", אמר הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, שביקר בזירת הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג. הוא הוסיף כי לא דמיין שיאלץ להתמודד עם אירועים כאלה. "היום הוא יום להרכין ראש ולהזיל דמעה, אבל ממחר צריך להגביר כפל כפליים את המלחמה חסרת הפשרות בחיה האנטישמית שמרימה ראש". הקונסול דיין אמר עוד כי " אירוע אנטישמי - גם אם קורה אלפי מייל מירושלים - הוא אירוע מקומי עבור מדינת ישראל."


חברי הקהילה ההמומים לאחר הטבח הנורא


גם הנשיא דונלד טראמפ הודיע כי יבקר בבית הכנסת, שם נרצחו אתמול (שבת) 11 בני אדם כאשר אדם בשם רוברט באוורס (46), פעיל "עליונות לבנה", נכנס למקום בזמן תפילת שחרית ופתח באש. ארבעה שוטרים נפצעו באירוע.

כאשר שוחח עם כתבים בדרום אילינוי לפני שיצא לקמפיין לקראת הבחירות הקרובות, אמר טראמפ כי הוא בחר להמשיך עם מסע הבחירות מכיוון שהוא לא מוכן ש"אנשים רעים" ישלטו בחיים שלו. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא ישנה את הטון כלפי אירועים כאלה. מוקדם יותר גינה טראמפ את האירוע ואמר כי "אסור שתהיה סובלנות לאנטישמיות באמריקה".

בזמן הפיגוע, התנהלו בבית הכנסת שלוש תפילות נפרדות. באולם המרכזי קיימה קהילת "עץ חיים" תפילה בהשתתפות כ-45 מתפללים. בקומת המרתף התנהלה תפילה של קהילת "דור חדש" בהשתתפות 30-40 מתפללים, ובחדר הרב בקומה העליונה התנהלה תפילה של קהילה נוספת בהשתתפות כ-15 איש.


כוחות המשטרה במקום הפיגוע, אתמול


"עץ חיים" היא קהילה קונסרבטיבית שנוסדה בעיר הפלדה לפני 150 שנה. בית הכנסת נמצא בשכונת סקווירל היל, בה חיים כמחצית מכלל היהודים באזור פיטסבורג רבתי. קהילת "דור חדש" המשתמשת אף היא במבנה ההיסטורי היא קהילה רקונסטרוקטיבית (Reconctructionist - תת-זרם של היהדות הרפורמית).

על פי הדיווחים, היורה לבש שכפ"ץ, פרץ לבית הכנסת במהלך חגיגת ברית מילה וצעק "כל היהודים צריכים למות". כאשר הגיעו השוטרים הראשונים לזירה, היורה פתח באש גם לעברם, והם נאלצו לתפוס מחסה מאחורי כלי הרכב שלהם. היורה נכנע בסופו של דבר לכוחות הימ"מ כשהוא פצוע וזוחל לעברם. אוניברסיטת קרנגי מלון היוקרתית, הנמצאת בסמוך, הוכנסה לסגר בשל האירוע.


בית הכנסת עץ החיים, אתמול


בפוסט האחרון שלו ברשת החברתית Gab, החביבה על גזענים ואנשי ה"אלט-רייט", תקף את ארגון HIAS הפועל למען מהגרים, אשר רבים מבני קהילת עץ חיים פעילים בו, באמירה כי "אתם אוהבים להכניס פולשים שהורגים את בני עמנו" ובפוסט שהעלה דקות לפני הטבח כתב "אינני יכול לעמוד מנגד בזמן שבני עמי נשחטים. שתז** מראית העין שלכם. אני נכנס". בעקבות חשיפת הפוסטים של הרוצח ברשת Gab, ניתקה חברת התשלומים PayPal את קשריה עם הרשת החברתית המועדפת על ניאו-נאצים.

HIAS, ראשי תיבות של "אגודת הסיוע העברית למהגרים" (Hebrew Immigrant Aid Society), נוסדה לפני 130 שנה כדי לסייע לפליטים יהודים שברחו מרוסיה הצארית, וברבות השנים התפתחה לארגון המסייע למהגרים ופליטים באשר הם.

YOU MIGHT ALSO LIKE