הבדלה המונית ברחבי ניו יורק לזכרם של קורבנות הטבח
אלפים התאספו ביוניון סקוור ובבתי כנסת רבים וערכו ערבי הבדלה ודיון במטרה להזדהות עם קהילת בית הכנסת "עץ החיים" בפנסילבניה, שם איבדו 11 מתפללים את חייהם. חשש עמוק בקרב הקהילה היהודית מפני התגברות האנטישמיות בארה"ב

ברחבי ניו יורק נשמעו במהלך ליל שבת, קריאות "לא לשנאה, לא לפחד, כולם כאן רצויים". בבתי כנסת רבים במדינה, הגיעו אלפי יהודים לאירועי הבדלה, על מנת להזדהות עם קורבנות הטבח שהתרחש בבית הכנסת של הקהילה הקונסרסטיבית "עץ החיים" שבפיטסבורג, פנסילבניה. ההבדלות הפעם היו שונות מהרגיל, ונועדו כדי לשמוע ולהשמיע ולדבר על הפיל שכבר לא כל כך לבן, שמרחף זה זמן רב מעל ראשי הקהילות היהודיות בארה"ב. הפחד שהופך יום יום לאמיתי יותר ויותר והתפוצץ הבוקר עם רציחתם של 11 אנשי הקהילה היהודית בבית הכנסת.


משמרת הבדלה בכיכר יוניון בניו יורק


אחת ההבדלות ההמוניות התקימה בכיכר יוניון (יוניון סקוור) בדאון טאון מנהטן. מאות הגיעו להבדלה שארגנו יהודים למען צדק גזעני וכלכלי (Jews for Racial and Economic Justice [JFREJ]), IfNotNow, The Jewish Vote, Bend the Arc Jewish Action ו- HIAS – אותם הזכיר הרוצח האנטישמי, רוברט באוורס, באחד הפוסטים שלו שעות אחדות לפני שיצא לבצע את הירי. בפוסט כתב "היאס אוהבים להביא פולשים לכאן שהורגים את העם שלנו. אני לא יכול לשבת ולצפות באנשים שלי שנרצחים. לכו לעזאל, אני נכנס".


 רוברט באוורס, אנטישמי לבן בן 46


במהלך ההבדלה שלמרות מיקומה וסדר הגודל שלה היתה אינטימית ובה הודלקו נרות נשמה חשמליים, שולבו שירים ותפילות עם נאומים של דוברים שונים. מוראד עוודה מקואליציית ההגירה של ניו יורק הגיע להביע את תמיכתו בקהילה היהודית בתור מוסלמי "למעלה משנתיים אנחנו רואים את השנאה שממשיכה לגדול, עכשיו זה גבה חיים". אמר ברמיזה לתקופת כהונתו של נשיא ארה"ב, דונאלד טארמפ.

 "זה נקרא עליונות הגזע הלבן, והשורש של הכל זו אנטישמיות. אנחנו לא יכולים לעצור איסלמופוביה, גזענות או שנאה עד אשר נחסל את האנטישמיות. הם הגיעו למוסלמים, מהגרים, לחברינו האפרו-אמריקאים, השבוע הם יגיעו לפליטים. התאוריה שלהם היא לכבוש אחד אחד, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות. אני עומד כאן לפניכם היום בסולידריות" אמר וקרא לציבור להצטרף אליו לתפילה מוסלמית להרוגי אירוע הטרור. כדי לסבר את האוזן עד כמה המוסלמים בניו יורק מרגישים קרבה ליהודים, אמר עוודה וסיכם כי "אחי המוסלמים מספקים אבטחה לאירוע הזה. זה המעט שנוכל לעשות למען אחינו ואחיותינו שתמיד עמדו לצידנו".


יוניון סקוור, הערב (יום שבת)


אודרי ששון, מנהלת בפועל ב-jfrej, הביעה באירוע את הפחד שהיא החלה להרגיש לאחרונה בעקבות האיומים ומעטפות הנפץ שנשלחו לאישים רבים המתנגדים למשטר טראמפ בהם: סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, השחקן רוברט דה נירו, נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, המליארדר היהודי ג'ורג' סורוס ועוד. "מוקדם יותר השבוע התחלתי להרגיש את הפחד, שאני חושבת שרבים מאיתנו חשו, כשראינו את הפצצות מתחילות לצוץ, יורים בקהילות שחורות. פחדתי, אבל יותר מכל פחדתי מהפחד שחששתי שמחלחל לתוכי. ידעתי ברגע הזה שאנחנו מוכנים לזה כי אנחנו כבר יודעים שסולידריות היא המקלט היחיד שלנו, אנחנו יודעים כבר שהם באים לכולנו, אנחנו כבר יודעים שהדרך היחידה לעבור את זה היא להתחמש באהבה ולא בפחד, וביחד נבנה את עולם החלומות שלנו. אני רוצה להזכיר לנו שיש פעולות שאנחנו יכולים לנקוט בהן בעוד 10 ימים, ב- 6 בנובמבר (תאריך בחירות האמצע)".


חבילות חשודות נשלחו אל הילרי קלינטון, ברק אובמה ועוד


מנהלת ה- JCC בהראלם, מג סליבן, שנכחה באירוע כצופה מהצד אמרה "מה שהיה שונה מבחינתי הפעם והפחיד אותי היום יותר מכל, מעבר לזה שמדובר באירוע הטרור החמור ביותר  נגד יהודים בהיסטוריה האמריקאית, הוא הפחד שיש כאן משהו עמוק יותר. זה התחיל עם תאוריות קונספירציה כמו על ג'ורג' סורוס שהוא מנסה להשתלט על ארה"ב, והבוקר זה הפך למוחשי יותר. סוג כזה של רטוריקה מזכיר לנו דברים ששמענו בעבר בהיסטוריה של היהודים. זה ממחיש לנו שיש קבוצות רבות באמריקה של אנשים כמו מוסלמים, מהגרים, להט"בים, בעלי מוגבלויות, ואנשים "צבעוניים" (בעלי גווני עור שונים) שמאויימים כל יום, והירי יכול לקרות בכל מקום".

בעקבות האירוע, האבטחה בכל בתי הכנסת והמוסדות היהודיות תוגברה בעקבות חשש שמא אירוע כזה יחזור על עצמו ובכדי לנסות ולהחזיר ולא במעט את תחושת הביטחון לחברי הקהילות היהודיות בארה"ב.


מאות ביוניון סקוור בניו יורק, הערב (יום שבת)

מאת: ריקי כרמי

YOU MIGHT ALSO LIKE