עשרות כתבי אישום עלולים להתבטל בשל שערוריית הפרת זכויות אסירים במחוז אורנג' בקליפורניה
כאילו לא מספיקה לרשויות במחוז הפרשה על השתלה לא חוקית של מודיעים בבתי הכלא, מגיעה פרשה חדשה של הפרת זכויות היסוד של האסירים במערכת הענישה הפלילית של המחוז: יותר מאלף שיחות של 58 אסירים הוקלטו ללא ידיעתם, נקראו על ידי משרד השריף וגם נמסרו לרשויות חוק אחרות - בהפרה בוטה של חיסיון עו"ד-לקוח, מהמקודשים ביסודות המשפט הפלילי

משרד השריף של מחוז אורנג' הקליט בניגוד לחוק יותר מאלף שיחות חסויות בין אסירים לעורכי דינם מאז לפחות 2015 - הפרה חמורה של חיסיון עו"ד-לקוח, אחד היסודות המקודשים של החוק הפלילי. כך חשף עובד של המשרד בעדות בבית המשפט השבוע.


כמה רוצחים ישתחררו בגלל הפרת הזכויות החמורה הזו? (צילום: NBC)



החשיפה מוסיפה לשערוריות האופפות את המחוז, שמזה שנים גועשות בו מערכות החוק בשל פרשה של שימוש לא חוקי במודיעים בבתי כלא על ידי משרד השריף ומשרד התובע המחוזי. פרשה זו, הכרוכה בשימוש בהקלטות לא-חוקיות של אסירים בידי הרשויות, נחשבת לשערוריית המודיעים הגדולה בתולדות ארה"ב.

"החוק ברור מזה עשרות שנים ששיחות טלפון בין אסירים לעורכי דינם הן חסויות ואין להאזין להן או להקליטן. ובכל זאת, ציתות אסור כזה מתרחש בתדירות מבהילה", אמר דייויד פתחי, ראש פרויקט בתי הסוהר של האגודה לזכויות האזרח (ACLU). "בין אם זה מתבצע במקרה או במכוון, לבתי כלא ובתי סוהר צריכות להיות הגנות חזקות כדי לוודא שריגול כזה לא יתרחש".

העדות מעובד משרד השריף הגיעה לאחר בבית המשפט הוצג מכתב מחברת גלובל תל לינק (GTL), קבלן שירותי הטלפון של בית הסוהר, בו נאמר כי "שגיאה טכנית" הובילה להקלטתם של 1,079 שיחות של אסירים בין ינואר 2015 ליולי 2018. משרד השריף או אנשי החברה פתחו 58 מן השיחות הללו 87 פעמים סך הכל, נאמר במכתב. המכתב נשלח לסנדרה האצ'נס, השריף של מחוז אורנג', ב-27 ביולי.


"ציתות אסור כזה מתרחש בתדירות מבהילה". דייויד פתחי, ראש "פרויקט בתי הסוהר" באגודה לזכויות האזרח (צילום: YouTube)



ג'ואל גרסון, הסניגור שגילה את ההפרה, אמר כי חלק מן ההקלטות האלה נמסרו לידי רשויות אכיפת חוק אחרות. במהלך עדותו, העובד ממשרד השריף אמר כי המשרד לא נקט בכל צעד כדי ליידע מי מן האסירים או עורכי דינם כי הוקלטו, אולם המשרד הבטיח להתחיל לעשות זאת.

גרסון מייצג את ג'וש ווארינג בן ה-29, המואשם ברצח בשנת 2016 בקוסטה מסה, והוא אחד האסירים ששיחותיהם הוקלטו (ובלי קשר, הוא גם בנה של אחת המשתתפות בסדרת הריאליטי "עקרות הבית האמיתיות של מחוז אורנג'"). גרסון טוען כי יש לבטל את האישום נגד מרשו מן הצדק, בשל התנהלותה השערורייתית של הממשלה. לדבריו, יש תקדימים רבים לביטול כתבי אישום, גם בפשעים חמורים, בשל הפרות של חיסיון עו"ד-לקוח.

ראש משרד הסניגוריה הציבורית של מחוז אורנג', שרון פטרוסינו, כינתה את ההקלטות, ואת העברתן לרשויות אכיפת חוק שונות, הפרה ברורה של חיסיון עו"ד-לקוח. "בעוד שאני מבינה שתקלות מחשב קורות, זה הפך ליותר מזה", אמרה. "בנקודה מסוימת, הם הבינו שהם מקליטים שיחות בין אסירים לעורכי דינם, והם לא רק המשיכו לעשות את זה אלא חלקו את השיחות עם סוכנויות אכיפה אחרות".


טוענת שלא ידעה. לא מסבירה למה לא יידעה במשך חודשיים. שריף מחוז אורנג', סנדרה האצ'נס (צילום: בלוג מכון פסיפיקה)



בהודעה רשמית אמרה השריף האצ'נס כי למדה על התקלה שהובילה לכאורה להקלטות ביוני. מאז, היא טוענת, עובדי משרד השריף הורו לקבלן שירותי הטלפון לתקן את המצב "באופן מיידי". בהודעתה לא נאמר מדוע עיכבה את חשיפת ההקלטות הלא-חוקיות בחודשיים. האצ'נס אמרה כי היא "מאוכזבת עמוקות" מן התקלה וכי במשרדה שוקלים הן תביעה נגד חברת GTL בשל הפרת החוזה והן את המשך ההתקשרות איתה לאספקת שירותי טלפון לאסירים.

YOU MIGHT ALSO LIKE