אוניברסיטת NYU תציע לימודי רפואה בחינם החל בשנת הלימודים הקרובה
מטרת הצעד לעודד רופאים להתמחות בתחומי רפואה פחות משתלמים אך נחוצים עד כדי מחסור חמור בחלקים רבים מארה"ב. הכסף מאיפה? בחלקו הגדול, מיו"ר חבר הנאמנים של ביה"ס לרפואה ב-NYU, שהחברה שלו (הום דיפו) נמצאת במשבר יחסי ציבור מתמשך

אוניברסיטת ניו יורק הודיעה היום (חמישי) כי תציע לימודים בחינם לכל תלמידי הרפואה שלה, בתקווה לעודד כמה שיותר רופאים לבחור בהתמחויות פחות רווחיות, שקיים בהן מחסור בחברה. סקר אחר סקר בקרב תלמידי בתי ספר לרפואה מראה כי הבוגרים נוטים לבחור בתחום התמחות רווחי ככל האפשר, בחלקו של דבר כמובן מן המניע המובן מאליו, אבל בחלקו של דבר גם בכדי לפרוע את הלוואות הסטודנטים העצומות שלקחו בכדי לממן את לימוד המקצוע.


שלום ד"ר. עכשיו שאין הלוואות להחזיר, אולי תתמחי במשהו שהחברה באמת זקוקה לו? (אילוסטרציה: Shutterstock.com)



"כל סטודנט הרשום בתוכנית לימודי הרפואה שלנו מקבל מלגת לימודים מלאה, בלא קשר להצטיינות או צורך כלכלי, המכסה את רובה המכריע של עלות הלימודים", הודיע המוסד המפואר, שאינו משתייך ל"ליגת הקיסוס" (Ivy League) היוקרתית כמו אוניברסיטת קולומביה השכנה מאזור האפטאון, אולם מהווה תחרות שווה לאוניברסיטאות הקיסוס המיוחסות בפקולטות רבות, ופקולטת הרפואה היא אחת מהן. "החלטה זו מהווה הכרה בכורח מוסרי שיש להתייחס אליו, בשעה שמוסדות לימוד מעמיסים על צעירים השואפים להיות רופאים נטל חוב כבד והולך", אמר ד"ר רוברט גרוסמן, דיקן בית הספר לרפואה של NYU בהודעה רשמית.

NYU הודיעה כי השיגה שורה של מענקים שיממנו את אופציית המלגה המלאה, כשחלק מן הכסף מגיע ממייסד חברת הום דיפו, קנת' לאנגון. לאנגון הוא יו"ר חבר הנאמנים של בית הספר לרפואה של NYU, והום דיפו נקלעה ב-18 החודשים לשורה של שערוריות ומשברי יח"צ, מהתבטאויות גזעניות ועוינות לעניים של לאנגון עצמו, עבור בהחלטתה המפוקפקת של החברה להשמיד מיליון פאונד של סחורות בפורטו ריקו במקום לתרום אותם לנזקקים שאיבדו הכל בהוריקן מאריה, וכלה באירוע מן החודש שעבר בו פוטר עובד שהגן על עצמו באיפוק מפני השתוללות גזענית בוטה של לקוח כלפיו. תרומתו של לאנגון למלגות של NYU לא תזיק למאמץ היח"צ של החברה.

לימודי רפואה, כפי שידוע לרוב אם לא כל הקוראים, הם עניין יקר. התאחדות המכללות הרפואיות באמריקה מעריכה כי עולה בממוצע 240 אלף דולרים לעשות תואר ברפואה במכללה ציבורית. במכללה פרטית ממוצעת המחיר הממוצע קופץ ל-322 אלף דולר לארבע שנות לימוד, ובאוניברסיטה פרטית משובחת המחיר יכול להתקרב לחצי מיליון.


לומדים להציל חיים. ועכשיו, חדש - בלי שעבוד כלכלי לכל החיים! (צילום: shutterstock.com)



NYU, על אף שהיא מדורגת גבוה מאד בין בתי ספר לרפואה (מקום שלישי בארה"ב וטובה יותר מקולומביה על פי הדירוגים האחרונים), מעריכה את המלגה החדשה המוצעת ב-55 אלף דולר בשנה. על פי האקדמיה האמריקאית לרופאי משפחה, החוב הממוצע של תלמידי רפואה עם גמר לימודיהם הוא כ-100 אלף דולר. התאחדות המכללות הרפואיות מעריכות את החוב בכמעט כפול מכך - 180 אלף.

על מנת לפרוע את החוב במהירות, בוגרי בתי ספר לרפואה מרבים לבחור בתחום התמחות רווחי במיוחד, כגון אורתופדיה וניתוחים פלסטיים. סקר שנערך אשתקד בידי האתר מדסקייפ מראה כי אורתופדים מרוויחים בממוצע 489 אלף דולר בשנה, בהשוואה ל-200 אלף דולר בשנה "בלבד" עבור רופאי משפחה או ילדים.

התוצאה היא מחסור חמור ברופאי משפחה כלליים הנחוצים נואשות במקומות רבים, במיוחד באזורים כפריים ובאזור המכונה "רצועת החלודה" המשתרעת לרוחב המערב-התיכון (מערב פנסילבניה, אוהיו, מישיגן, אינדיאנה, מערב וירג'יניה וצפונה של אילינוי. בנוסף, מועמדים מתאימים רבים בוחרים מלכתחילה לא ללמוד רפואה, מחשש לצבירת חוב מוחץ.

בתי ספר אחרים לרפואה מנסים אף הם בשנים האחרונות להנגיש את תוכניות הלימודים היקרות שלהם. אוניברסיטת סטנפורד המהוללת בצפון קליפורניה מציעה מלגה מלאה לכל מי שהכנסת משפחתו פחות מ-125 אלף דולר בשנה, ומי שמשפחתם מכניסה פחות מ-65 אלף דולר בשנה מקבלים גם מעון ומזון חינם. המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) מציע לימודים חינם למי שמשפחתם מתפרנסות מפחות מ-80 אלף דולרים בשנה, ועל פי נתוני המוסד, כ-90% מן התלמידים בפקולטה נהנים מסיוע כספי מסוג כלשהו.

YOU MIGHT ALSO LIKE