לופז אוברדור מרגיע את המשקיעים: ננקוט במדיניות כלכלית זהירה
מנהיג "התנועה לתחייה לאומית", מנהיג השמאל הראשון שזוכה בבחירות לנשיאות מקסיקו מאז נגמר שלטון המפלגה האחת בשנת 2000, מרגיע את המשקיעים שאינו מתכוון להשתולל. הוא רוצה לשמר את הסכם הסחר נאפט"א ומבטיח: "אכבד את עצמאות הבנק המרכזי"

נשיאה הנבחר של מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, הכריז היום (שני) כי ברצונו להישאר בהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (נאפט"א) יחד עם ארה"ב וקנדה, וכי יש לו אמון בצוות המקסיקני הנושא ונותן על עדכון ההסכם.


אוברדור בנאום הניצחון אמש. "אנחנו הולכים להתנהג בכבוד רב" (צילום: Sky News)



לופז אוברדור בן ה-64, לשעבר ראש העיר המצליח והאהוד של הבירה מקסיקו סיטי, זכה בניצחון מוחץ בבחירות הכלליות שנערכו אתמול, עם יותר מפי שניים מספר הקולות של יריבו הקרוב ביותר. בכך הנחיל "אמלו" כפי שהוא מכונה (ראשי התיבות של שמו) מהלומה מוחצת לממסד הפוליטי והפך למועמד השמאל הראשון המנצח בבחירות לנשיאות מאז שנת 2000, אז הגיעה לקיצה תקופת "שלטון המפלגה האחת" של "המפלגה המהפכנית הממוסדת" (ה"מפא"י" של מקסיקו) ששלטה במדינה במשך 70 שנה ברציפות.

"אנחנו הולכים ללוות את הממשל הנוכחי במו"מ הזה, ואנחנו הולכים להתנהג בכבוד רב, ואנחנו הולכים לתמוך בחתימה על ההסכם", אמר לופז אוברדור בראיון טלפוני למיליניו TV, אך הדגיש כי המטרה היא נוסח חדש לנאפט"א "שתהיה טובה למקסיקו".

אמלו, שהפסיד בשתי מערכות בחירות (2006, 2012), שתיהן על חודו של פחות מאחוז, מיתן הפעם חלק מעמדותיו ואמר כי יבקש ליצור די-שיח ידידותי וכן עם ארה"ב. הנשיא הנבחר, שייכנס לתפקידו בדצמבר, אמר שידון בענייני נאפט"א עם הנשיא היוצא, אנריקו פנייה נייטו, בפגישתם הראשונה לאחר הבחירות, שנועדה למחר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתבטא כלפי מקסיקו בעוינות גלויה כלפי מקסיקו על רקע סוגיות סחר והגירה מאז קמפיין הבחירות שלו לפני שנתיים. שיחות נאפט"א הנוכחיות החלו אשתקד לאחר שטראמפ קרא למו"מ מחודש על הסכם הסחר, שייטיב יותר עם ארה"ב. על אף שטראמפ בירך את לופז אוברדור על ניצחונו אמש, חזרה אחת מבכירות הבית הלבן על הבטחת הבחירות הכי מעוררת מחלוקת של הנשיא במהלך הקמפיין.
"במקרה של מקסיקו, כמובן שאנחנו חולקים איתם גבול, והנשיא הזה הבהיר בצורה חד משמעית שהוא יבנה את החומה הזו ושמקסיקו תשלם עליה", אמרה קליאן קונוויי בראיון לרשת פוקס. אלא שאחד הדברים הבודדים שנציגי כל הקשת הפוליטית במקסיקו מסכימים עליהם הוא: אין לנו מושג מי הולך לשלם על החומה שלך, מר טראמפ, אבל זה בוודאי לא יהיה אנחנו".

לופז אוברדור קיבל יותר מ-53% מכלל קולות הבוחרים - השיעור הגדול ביותר שקיבל מועמד לנשיאות מאז שנות ה-80 המוקדמות, דבר שמעניק לו מנדט חזק הן לטיפול בבעיות הפנימיות של המדינה והן לעמידה מול לחצים חיצוניים, כמו מכסי מגן אמריקאיים.


למרות המסרים המרגיעים - שער הפסו ירד היום



מיד לאחר בחירתו ביקש לופז אוברדור להרגיע את חששות המשקיעים, והבטיח כי יישם מדיניות כלכלית זהירה ויכבד את עצמאות הבנק המרכזי. יועציו הכלכליים חזרו על המסר הזה בשיחה עם משקיעים ובראיון לסוכנות הידיעות רויטרס. למרות זאת, הפסו המקסיקני נפל ב-1.3% מול הדולר ומדד המניות הייצוגי של הכלכלה המקסיקנית נפל גם הוא באחוז וחצי נוכח תוצאות הבחירות.

מפלגת מורנה (MORENA) של אוברדור  עשויה לזכות יחד עם בעלות בריתה ברוב בשני בתי הקונגרס במדינה. עם זאת, הם אינם צפויים להגיע לרוב של שני שלישים שיידרש כדי לבטל את ההסכמים ההיסטוריים מלפני חמש שנים, שפתחו את אוצרות הטבע של המדינה להשקעה חיצונית, משכו ענקיות כמו חברת של (Shell) למדינה, אולם לטענת אוברדור ההסכמים שנחתמו מיטיבים מדי עם המשקיעים, ופחות מדי עם אזרחי המדינה.

במהלך הקמפיין הרבה "אמלו" לרמוז כי יבטל את פתיחת שוק האנרגיה, אולם מבחינת הבטחות של ממש הסתפק באמירה שיבחן יותר ממאה חוזים להפקת נפט וגז טבעי שכבר הוענקו, ויוודא כי אינם נגועים בשחיתות - נגע חמור במקסיקו שהמאבק בו היה אחד מעמודי התווך של מצעו.

YOU MIGHT ALSO LIKE