הסכם התקציב בקליפורניה יקצה חצי מיליארד דולר לבעית חסרי הבית
ההסכם מגיע שבוע לפני תאריך היעד החוקתי להעברת תקציב ושליחתו לחתימת המושל. הסכום המוקצה לבעיית חסרי הבית נמוך פי שלושה ממה שביקשו ראשי הערים והמחוזות במקור, אבל הם עדיין נשמעים מרוצים. הצעת התקציב מתחמקת מן השאלה המפלגת - האם להרחיב את ביטוח הבריאות לעניין גם לבגירים וקשישים שנמצאים בארה"ב בניגוד לחוק?

סכום זה הנו גבוה מן ה-359 מיליון שהמושל ג'רי בראון הציע בהצעת התיקון לתקציב שהגיש בחודש מאי , אולם פחות מסכום של למעלה ממיליארד דולר שדרשו הדמוקרטים בסנאט ובאסיפה להקצות לבעיה. "לאחר שיחות מפורטות, קליפורניה שוב עומדת על סף תקציב מאוזן המאושר בזמן", אמר בראון בהודעה רשמית.


גם נתן רק שליש ממה שביקשו ראשי הערים, וגם דאג שהם יהיו מרוצים. מושל קליפורניה, ג'רי בראון (צילום: Shutterstock.com)



מימון לבעיית ההומלסים בהווה ובעתיד הפכה לאחת מסוגיות המפתח בסדר העדיפויות של המושל והמחוקקים כאחד. עם זאת, לדולרים שמאשרים המחוקקים נדרש לעתים קרובות זמן רב עד שהם מגיעים לידי הזקוקים להם, בזמן שמספר חסרי הבית ברחבי המדינה זינק בשנים האחרונות למספר שיא של 130 אלף. אוכלוסיית ההומלסים בלוס אנג'לס פחתה במידה קלה מאד  בשנה שעברה, אולם ראש העיר אריק גארסטי ובכירים עיריות ומחוזות אחרים במדינה ביקשו מבית המחוקקים להגדיל את התקציב לתוכניות חירום ותכנון ארוך-טווח כאחד.

ראש העיר גארסטי בירך על החדשות היום. "זה בדיוק מה שאנו צריכים, בדיוק בזמן", אמר ראש העיר השנייה בגודלה בארה"ב. "אני מתרגש מאד לראות את סקרמנטו נענית לאתגר ולא רק מצטרפת אלינו במאבק הזה, אלא ממש מובילה בו". התקציב המוצע כולל רק שליש מהסכום שגארסטי וראשי 9 הערים הבאות בגודלן במדינה ביקשו במקור. גארסטי אמר כי גם התקציב שהוסכם לבסוף מראה על מחויבות גדולה יותר של המדינה בנושאי דיור ויעודד את יורשו של בראון, שייבחר בנובמבר ויתחיל לכהן בתחילת 2019, להמשיך להשקיע בנושא. "זה היה החלום הפרוע שלנו", אמר גארסטי על מיליארד וחצי הדולרים שהוא ועמיתיו ראשי הערים ביקשו במקור. "זה" - כלומר הסכום שהוסכם לבסוף - "יסייע לנו להתרחק מהסיוט".

הסכם התקציב מתחמק באלגנטיות מאחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת - האם לאפשר גישה למדי-קל, תוכנית ביטוח הבריאות של המדינה לעניים, לבוגרים צעירים ולקשישים הנמצאים בארה"ב בניגוד לחוק. כיום זכאים רק ילדים למלוא שירותי הבריאות של התוכנית, בעוד שלחלק מן הבגירים יש גישה לרפואת חירום בלבד. במקום לפסוק בנושא מקימה הצעת התקציב ועדה לחקור את צרכי הבריאות של קליפורניה. מדובר בוויתור מצד הדמוקרטים בשני בתי המחוקקים, שרצו להקצות יותר כספים מן הקרן הכללית להרחיב את השירותים המלאים לבוגרים צעירים ולקשישים נטולי מעמד חוקי.


"בדיוק מה שאנו צריכים, בדיוק בזמן". ראש העיר לוס אנג'לס, אריק גארסטי (צילום: ויקיפדיה)



בחודש שעבר הגיש המושל בראון תקציב בסך 199.2 מיליארד דולר לשנת הכספים המתחילה באחד ביולי. הצעה זו כללה הקצאה של סכום גדול מעודפי המס הנוכחיים של המדינה יופקדו בקרן החירום של המדינה, ובכך למלא אותה מוקדם מן הצפוי. הדמוקרטים השולטים בשני בתי המחוקקים של המדינה הסכימו להקצות סכום מסוים לקרן החירום, אולם טרם ידוע כמה הוסכם להפקיד בה.

ההסכם מגיע שבוע לפני תאריך היעד הקבוע בחוקת המדינה עבור בתי המחוקקים לשלוח תקציב לחתימת המושל. תאריך היעד הוחמץ בעבר באופן קבוע, אולם המחוקקים עומדים בו מאז העבירו הבוחרים את "הצעה 25" ב-2010. זהו החוק המאפשר העברה של תקציב ברוב פשוט בכל אחד מבתי המחוקקים, והקונס את המחוקקים על כל יום עיכוב מעבר לתאריך היעד של ה-15 ביוני. היום אחר הצהריים צפויים המחוקקים להתכנס ולדון בהסכם התקציב.

YOU MIGHT ALSO LIKE