נתניהו: "איראן שיקרה. ובגדול"
במסיבת עיתונאים בה חשף נתניהו מידע מודיעני בנושא הגרעין האיראני, הוא פנה באנגלית לצופים ברחבי העולם והציג מאות קלסרים דיסקים וצילומים. עם זאת, אין בחומרים הוכחה שאיראן מפרה את ההסכם מאז נחתם, אלא רק שלא נפטרה מן המידע שצברה בתוכנית

נתניהו: "לפני מס' שבועות ישראל השיגה חצי טון מידע ששהה בארכיון הגרעיני בטהרן ונמצא עכשיו במקום בטוח ביותר. חשפנו את המידע הזה וחלקנו אותו עם ארה"ב - בהמשך נחלוק אותו גם עם מדינות נוספות"

‏רה"מ נתניהו נשא לפני רגעים ספורים הצהרה בקריה בת"א בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לידי ישראל בקשר לתוכנית הגרעין של איראן. מדובר במצגת בת כמה דקות שהוצגה בעיקר בשפה האנגלית, ונועדה בעיקר לאוזני העולם - לקראת החלטת טראמפ שצפויה בשבועיים הקרובים בהקשר לנסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין.


ראש הממשלה נתניהו


ראש הממשלה הציג קלסרים, מסמכים וסרטוני וידאו, המוכיחים על פי הנראה את מה שלאיש לא היה ספק בו - כי איראן אכן הפעילה בעבר תוכנית גרעינית צבאית, ולא רק למטרות מחקר וחשמל כפי שטענה טהרן כל השנים. נתניהו חשף שם של איש מפתח בתוכנית הגרעינית, של אתרים, והראה כיצד אותו איש, מוחמד רפיחזאדה, המשיך לעבוד על תוכנית הגרעין של איראן תחת שמות שונים של ארגונים, לאורך השנים.

עם זאת, נתניהו לא הציג כל ראיה להמשך פעילות גרעינית מאז חתימת הסכם הגרעין, ובעוד שהנשיא טראמפ צפוי להיאחז בחשיפות הישראליות כדי להצדיק את כוונתו לנטוש את ההסכם עם איראן, לא נראה כי יש במידע שהוצג כדי לשכנע את יתר החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - כי איראן מפרה את ההסכם עליו חתמה. לכן ביטול ההסכם מצד הנשיא טראמפ יביא לחידוש המירוץ של טהרן לגרעין מחד, ולא ישיב על כנן באופן מלא את הסנקציות המשתקות שהוסרו בעקבות ההסכם מאידך. ארה"ב תוכל כמובן לחדש סנקציות באופן חד-צדדי, אולם המדינות האחרות אינן צפויות לעשות זאת, ובמקרה של נסיגת ארה"ב מן ההסכם תמשיך איראן ליהנות מסחר עמן - בעודה דוהרת לפצצה. 

בחדשות ערוץ 10 דווח כי  ‏היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת יקיים בשעות הקרובות שיחות טלפון עם עמיתיו בבריטניה, צרפת וגרמניה כדי לעדכן אותם על המידע המודיעיני החדש בנושא הגרעין האיראני.

בתגובה לנאום נתניהו אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי דברי רה"מ נתניהו מחזקים את דעתו כי מדובר בהסכם גרוע שיש "לשאת ולתת עליו מחדש". טראמפ אמר כי "בעוד שבע שנים ההסכם נגמר ואיראן תהיה חופשייה לשוב לפתח נשק גרעיני" (דבר שהוא נכון, אבל המעצמות תהיינה חופשיות להחזיר את הסנקציות לתוקפן אם איראן לא תאריך את ההסכם או סעיפים מהותיים ממנו). עוד הלין טראמפ על כך ש"נתנּוּ לאיראן 150 מיליארד דולר ולא קיבלנו דבר בתמורה". מדובר בכסף ששייך לאיראן והוקפא על ידי ארה"ב כחלק מהסנקציות שהוטלו בשל תוכנית הגרעין. הכסף הושב לאיראן כחלק מן ההסכם שהושג. טראמפ אמר כי יכריע לגבי ההסכם עם איראן עד ה-12 במאי. 

אילאיל שחר גלי צה"ל: גורם בכיר בקואליציה: הציבור יכול להרגע ראש הממשלה לא הולך להכריז על מלחמה.


YOU MIGHT ALSO LIKE