פרשת הרוצח מגולדן סטייט: מומחי אבטחה מתריעים מפני האופן שבו נלכד
לצד השמחה על הפלא הטכנולוגי שעזר לתפוס רוצח (לכאורה), יש כאלו המודאגים מאד מהקלות בה אפשר לנבור במאגרי הדנ"א איתם אנחנו משתפים את המידע הכי אינטימי ולאו-בר-שינוי שלנו

במשך עשרות שנים החזיקו החוקרים ברחבי קליפורניה בדנ"א של הרוצח הסדרתי שכונה "רוצח הגולדן סטייט", "האנס מהאיסט-ביי" ועוד. אולם בכל זאת לא עלה בידם לאתרו, עד שאופנת הגיניאולוגיה (חקר התורשה) נתנה להם יד. 

החוקרים הכניסו את הדנ"א מאחת מזירות הפשע של הפושע החמקמק לאתרי גיניאולוגיה אליהם שולחים אנשים את הדנ"א שלהם ולומדים על התפלגות המוצאים של אבות-אבותיהם. משם עקבו החוקרים אחרי אילנות היוחסין בניסיון לצמצם את רשימת החשובים. 


ג'וזף דאנג'לו לצד תמונת הקלסטרון שלו. (משטרת סקרמנטו)


בסופו של דבר הוביל אותם התהליך אל ג'וזף ג'יימס דאנג'לו, איש משטרה לשעבר המואשם כעת בסדרה של מעשי אונס ורצח שזעזעו את מדינת הזהב בשנות ה-70 וה-80. משטרת סקרמנטו, שפיצחה את החקירה, סירבה לגלות מי החברה שדרך האתר שלה עלו החוקרים על עקבות הרוצח. היום דווח כי מדובר לא באחת החברות הגדולות, 23AndMe או Ancestry, אלא בחברה קטנה בשם GEDmatch, המציעה בעיקר למי שהשתמשו כבר בחברות הגדולות חיפוש מעמיק יותר. 

דאנג'לו הואשם עד כה בשמונה מעשי רצח. החוקרים ממשיכים לנסות לקשור אותו לעוד 12 מקרי רצח, 45 מקרי אונס ולמעלה ממאה מקרי שוד בית. מסע הפשע של רוצח הגולדן סטייט פסק ב-1986, ולחוקרים עדיין לא ברור מדוע. הוא תואר על ידי מכריו כ"כבשה שחורה" שלא נהג להתלוצץ ולבלות עם שוטרים אחרים. דאנג'לו פוטר מן המשטרה ב-1979, לאחר שנתפס גונב פטיש וספריי נגד כלבים מחנות. עם זאת, איש ממכריו לא העלה על דעתו שמדובר ברוצח שכל זרועות החוק חיפשו לשווא. 



אולם לצד השמחה על תפיסתו של רוצח המונים שהיתל במשטרה במשך קרוב לחצי מאה, יש מי שמודאגים מהאופן שבו זה קרה. "אנשים ששולחים את הדנ"א שלהם לשירותים האלה הופכים מבלי דעת למלשנים נגד בני משפחתם החפים מפשע", אומר סטיב מרסר, ראש היחידה הפורנזית של משרד הסניגוריה הציבורית במרילנד. הוא הוסיף כי "ללקוחות של החברות האלה יש פחות זכות לפרטיות מאשר לפושעים מורשעים שהדנ"א שלהם כבר בידי המשטרה". 

YOU MIGHT ALSO LIKE