בתיאבון? בגלל שינויים באקלים ובעלויות - בעולם מגדלים חוות חרקים למאכל
מקורות מסורתיים של חלבון הופכים ללא אמינים לאור האקלים הגלובלי המשתנה ודאגה לגבי השפעתם הסביבתית של חוות יבולים ודיג מסחרי. גם מקדונל'ס כבר בעניין

שכבות של זחלי זבובים שחורים ממלאים מכלי אלומיניום גדולים בערמות גבוהות במחסן מחוץ לוונקובר. הם ניזונים מלחם עבש, מנגו רקוב, מלון ישן וקישוא מעוך.


זחלים של זבוב החייל השחור


זו אינה מזבלה - אלא חווה.

אנטרה פיד, אחת ממספר גדל של חברות מגדלות חרקים, תעבד את החרקים למזון רווי בחלבונים עבור דגים, עופות ואפילו חיות מחמד. לאחר שפוטמו, את הזחלים יצלו, ייבשו ויארזו או ימעכו כדי לחלץ שמנים, ולאחר מכן יטחנו לאבקה חומה שמריחה כמו בוטנים קלויים.

תעשיית גידול החרקים ההולכת וגדלה משכה את תשומת הלב והשקעותיהם של כמה מחברות הענק בשוק האכלת החיות, המגלגל 400 מיליארד דולר בשנה, בינהן חברת החקלאות האמריקנית קרגיל בע"מ; ספקית המזון, מוצרי חווה וחברת השירותים ווילבור-אליס; והחברה השוויצרית בוהלר גרופ, המייצרת מכונות לעיבוד יבולים.

ענקית המזון המהיר מקדונלדס חוקרת את השימוש בחרקים כמזון לתרנגולות על מנת להפחית את התלות בחלבון סויה.

"העבודה החלוצית הזאת נמצאת בשלב האב טיפוס," אמרה ניקולה רובינסון, מנהלת שרשרת האספקה של תאגיד מקדונלדס. "אנחנו מרוצים מהתוצאות הראשוניות ומחויבים להמשיך ולתמוך במחקר."

העובדה שחברות מזון עולמיות פונות לחרקים מדגימה את המאמצים למצוא מקורות חלבון חלופיים שיהיו רווחיים וברי קיימא כמו מזון חיות או תוספות למזון אדם. חרקים הם רק אפשרות אחת מתוך רבות שנחקרות או מפותחות בידי חברות החקלאות הגדולות. אפשרויות אחרות הן אפונה, קנולה, אצות וחלבונים מחיידקים.

גידול האוכלוסייה העולמית ומעמד הביניים המתרחב תרמו לעליית צריכת הבשר לאדם ב-50% לעומת ארבעת העשורים האחרונים, ועודדו חשש ממחסור בחלבון. מקורות מסורתיים של החומר המזין הופכים ללא אמינים לאור האקלים הגלובלי המשתנה ודאגה לגבי השפעתם הסביבתית של חוות יבולים ודיג מסחרי.

בנויט אנקטיל, מנהל טכנולוגיה ואסטרטגיה במחלקת תזונת חיות בקרגיל, קרא לפיתוח מקורות חדשים של חלבון "הזדמנות לטווח הארוך."

"חלבון בר קיימא הוא אתגר המפתח, לכן קרגיל מעריכה את היתכנותם של חרקים כחלק מפתרון להזין את העולם," אמר אנקטיל.

אנשים נוטים לשנות את תזונתם ממבוססת דגנים וצמחים לתזונה מבוססת בשר ככל שהם מתעשרים יותר. הבעיה היא כי בעוד הדרישה לבשר גדלה, ייצור מזון החיות צריך לגדול מהר יותר. בדרך כלל נדרש קילוגרם מזון על מנת להפיק חצי קילו של עוף. עבור בשר לבן, נדרשים 2 קילוגרמים.

הרחבת גידול פולי הסויה, הבסיס למזון חיות משק במשך עשורים, היא לא פתרון לטווח הארוך בגלל שהיא תורמת להרס יערות ושימוש יתר בכימיקלים מזיקים.

בנוסף, אספקת רכיבי מזון הדגים - העשוי מדגי פרא ומוצרים נלווים - משתנה בתדירות בעקבות מחזורי אקלים, דיג יתר ותקנות שנועדו למנוע אותו.

מומחי תזונה ומדענים תומכים מזה זמן רב בצריכת חרקים בידי בני-אדם כמקור זול ובר קיימא לחלבון, אבל זלילת ג'וקים היא רעיון שלא נתפס טוב אצל אנשים במדינות ותרבויות רבות. הכנסת חלבון מהחרקים לשלבים נמוכים יותר בשרשרת המזון הוא רעיון שקל יותר לעכל.

תעשיית החרקים עדיין עומדת בפני מספר מכשולים, כמו גורם הגועל שמופיע גם כשמאכילים את החרקים לחיות. רגולטורים יצטרכו להשתכנע כי חרקים מעובדים לא יכניסו רעלים חדשים לאספקת המזון.

"הם נחשבים כטינופת במערכת המזון," אמרה ווירג'יניה אמרי, מנכ"ל בטא האץ', חברה המגדלת זחלי חיפושיות מעל למוסך בשדה התעופה סיאטל-טקומה.


להאכיל דגים בחרקים

קרגיל ערכה ניסוי במזון מבוסס חרקים עבור עופות ב-2015, אבל מאמצי החברה בתחום הושקעו מאז בהגדלת עסקי החקלאות הימית, היכן שהדרישה למקורות חלבון חלופיים היא הגדולה ביותר.

בטא האץ' רודפת אחרי אותו שוק. הזחלים של החברה הקטנה כנראה יעובדו למזון דגים, בעוד אמרי מרחיבה את עסקיה בעזרת השקעה מצד ווילבור אליס, אשר לקוחותיה המגדלים דגים דחפו למצוא חלופות ברות קיימא למזון דגים.

"מזון דגים הוא בעל אספקה מוגבלת, וחקלאות ימית ממשיכה לגדול," אמר אנדרו לודר, נשיא מחלקת מזון לחיות של ווילבור אליס. "אנחנו רואים בארוחות חרקים חלק אחד מהפתרון."

גידול דגים הוא תחום הגדל במהירות עם ביקושים גדלים ודאגות גוברות לגבי דיג יתר, שהוביל להגבלות על הדיג ברבים ממקומות הסיכון. אוקיינוסים המתחממים באזורים מסוימים פגעו באספקה גם כן.


חוות אנטרה פיד


זה אומר כי יותר דגים שאוכלים בני אדם יגיעו מחוות - וידחפו את הביקוש ומחירי המזון לדגים למעלה.

מזון דגים עשוי מדיג טבעי של אנשובי, דג מלוח ודגים שומניים אחרים המהווים כ-25% ממנת מזון טיפוסית, וכוללת גם דגנים או פולי סויה.

אבל מגדלי הדגים אינם יכולים להסתמך על מזון מבוסס צמחייה בלבד כדי להאכיל את החיות הטורפות באופן טבעי.

"אתה יכול להאכיל חיה בדגנים, והיא תגדל, אבל היא עלולה לא לגדול באותה מהירות ויעילות ויכולה לחלות בקלות," אמר אנדרו וויקרסון, סמנכ"ל טכנולוגיה באנטרה.


עשיר בחלבון ושומן

חקלאים מגדלים זחלי חיפושיות וזבובים מכיוון שהם כנועים, קלים לגידול ועשירים בחלבון ושומן.

זחלי חיפושיות יכולים לגדול עם מעט מים, ומחקרים הראו כי הם יכולים "להציל" חומרים מזינים על-ידי צריכת דגנים שאינם מתאימים לחיות משק בלי להעביר רעלים מזיקים. זחלי זבובים מכילים כמות גבוהה של סידן וברזל, וניזונים ממגוון סוגים של פסולת מזון.

לעומתם הצרצרים, מנה אהובה בארצות מסוימות, הם בררניים במזונם. בנוסף הם רועשים, ועלולים לפגוע בשדות סמוכים במידה ויברחו.

אנטרה תתרחב למפעל תעשייתי שני שיוקם בעיר קלגרי בשנה הבאה, ומטרתה להקים מתקנים דומים בערים אחרות בצפון אמריקה בכל שנה למשך 5 השנים הקרובות, במימונם של חברת אבריו קפיטל המבוססת בקלגרי וחברת וויט שיף הבריטית.

פרוטיקס פתחה את מתקן זחלי הזבובים המסחרי הראשון שלה בהולנד בשנת 2017 ותקים מפעל נוסף מאוחר יותר השנה, בעזרת השקעה של 50 מיליון דולר מחברת בוהלר. החברה ההולנדית, אשר עובדת עם חקלאים ימיים, השיקה מותג של "סלמון ידידותי", המואכל במזון עשוי חרקים במקום מזון דגים.

"אם נצליח באירופה, זה יהיה פתרון עולמי," אמר קיס אארטס, מנכ"ל פרוטיקס.


המוצר המוגמר בשקית. בתיאבון


אף חברה לא חלקה את עלויות הייצור או הקיבולת, בטענת הגנה על הקניין טכנולוגי. אבל שתי החברות אמרו כי עלות מזון עשוי חרקים שווה או גדולה במעט ממזונות מתחרים דוגמת מזון דגים.

חברת אנבירו-פלייט המבוססת באוהיו, יצרנית זחלי זבובים, תקים את מפעל המזון עשוי חרקים המסחרי הראשון בארצות-הברית ליד סינסנטי מאוחר יותר השנה.


מכשולים חוקיים

בני אדם אכלו חרקים במשך מאות שנים, אבל המנהג לא נפוץ במדינות מערביות רבות ועדיין מרתיע מחוקקים.

ייצור זחלי זבובים זכה לאישורים רחבים באירופה, קנדה וארצות-הברית, בעיקר לשם שימוש במדגים. תקנות בתחומי העופות, חזירים וחיות מחמד לא מתקדמות באותו קצב.

"מכיוון שדגים אוכלים חרקים בטבע באופן טבעי, קל יותר לצרכנים לקבל אותם כחלק מהמזון," אמרה חברת אנקטיל של קרגיל.

בדיקה יסודית של חרקים כמזון תהיה חיונית להשגת קבלתם של הצרכנים, אמר תומס גרמיליון, מנהל מכון מדיניות המזון בפדרציית הצרכנים של אמריקה.

"אם יהיה שינוי גדול במזון של בעלי החיים, אני רוצה לראות בדיקות נוספות שיראו האם החיות מקבלות רעלים מסוימים מהחרקים," הוא אמר.

יקח שנים רבות לסקטור גידול החרקים להתפתח. אבל אפילו הגדלת התחום לנתח שוק קטן תעשה הבדל גדול בתעשיית המזון החקלאי ובסביבה, אמר רוברט נתן אלן, מגדל חרקים ויושב ראש הקואליציה הצפון אמריקנית לחקלאות חרקים.

"אם אנחנו מחליפים 5 או 10 אחוזים מהחלבונים שנמצאים במזון כרגע בחלבון מחרקים," אמר אלן, "אלו הרבה משאבים שנחסכו."

YOU MIGHT ALSO LIKE