ג'ונסון אנד ג'ונסון חויבה לשלם 117 מיליון דולר בתביעה על סרטן המקושר לאסבסט
בעוד אלפי תביעות נגד החברה עוסקות בסרטן השחלות, החברה חויבה לפצות לקוח בשל סרטן נדיר שנגרם בשל חשיפה לאסבסט. ראש צוות ההגנה של החברה כינה את המסמכים שעומדים מאחורי התביעה "מדע זבל"

J&J נאבקו בכ-6,000 תביעות הטוענות כי אבקת התינוקות ומוצרי רחצה של החברה גורמים לסרטן השחלות. אולם גזר הדין של 117 מיליון דולר בהחלטת חבר מושבעים מניו-ג'רזי בשבוע שעבר, כלל סרטן מסוג אחר הקשור באופן ברור לאסבסט.


האם החברה צפויה לעמוד בפני גל תביעות נוסף? טלק לתינוקות של ג'ונסון אנד ג'ונסון


עורכי הדין שהגישו את התביעה טוענים כי מסמכים פנימיים של החברה, שהוצגו במשפט, מראים כי אבקת התינוקות זוהמה באסבסט. כעת הם מתכננים להשתמש במסמכים בתיקים בנושא סרטן השחלות כדי להראות שזיהום האסבסט גרם גם לסוג הזה של הסרטן.

ג'יי וג'יי וחברת אימריס טלק אמריקה, יחידה של אימריס אס.איי, הודיעו כי יערערו על גזר הדין בניו-ג'רזי ומכחישים שאסבסט היה נוכח אי פעם במוצריהם או כי הטלק שלהם עלול לגרום לסרטן מכל סוג.

התיק של סטפן לנזו, תושב ניו-ג'רזי אשר טען כי פיתח מסותליומה לאחר שהשתמש באבקת תינוקות מאז לידתו ב-1972, חשף בפעם הראשונה לחבר מושבעים את מסמכי החברה הפנימיים אשר מראים לטענת התובעים כי ג'יי וג'יי ידעו מאז שנות השבעים כי הטלק באבקת התינוקות הזדהם באסבסט בתהליך הכרייה.

החברה אמרה כי המסמכים אינם מציגים ראיות כאלה, אלה רק את מידת הזהירות של החברה.


מדע זבל

פיטר ביקס, עורך הדין העומד בראש צוות ההגנה מטעם החברה, אמר כי בשנות השבעים המוקדמות, החברה בדקה כיצד היא יכולה תיאורטית להפריד בין אסבסט לטלק אם יתערבבו במהלך תהליך הכרייה. הוא אמר כי זיהום לא נמצא מעולם, וציטט בדיקות לאורך עשורים בידי מעבדות עצמאיות ומדענים.

ביקס קרא לטענות על הקשר בין טלק ואסבסט "מדע זבל."

מסותליומה, סוג נדיר וקטלני של סרטן הקשור ישירות לחשיפה לאסבסט, משפיע על הרקמה העדינה המגינה על חללי הגוף.

בעוד הקשר בין אסבסט למסותליומה מבוסס באופן מספק, מדענים חלוקים בדעותיהם אם חשיפה לאסבסט יכולה לגרום לסרטן השחלות. מחקרים מסוימים הראו כי קיימת התאמה בין השניים, בעוד אחרים לא מצאו התאמה כזאת.


הקשר בין אסבסט למסותליומה מבוסס באופן מספק. האם היה אסבסט במוצרי החברה?


אליזבת' בורץ', עורכת דין בכירה מאוניברסיטת ג'ורג'יה, אמרה כי שאלת קיומו של אסבסט בטלק נותרה פתוחה וכי כל תיק יספק ראיות משלו.

אבל החברה, אשר הרוויחה 76.5 מיליארד דולר במכירות בשנת 2017, מספקת מטרה חדשה עבור תובעים, אמר נתן שכטמן, מרצה באוניברסיטת קולומביה אשר עבד בצוותי הגנה של תיקי אסבסט.

כ-3,000 בני אדם מאובחנים כחולי מסותליומה מדי שנה, לפי עמותת הסרטן האמריקנית, מספר משמעותי מבחינה משפטית לטענת הווארד אריכסון, פרופסור למשפטים באוניברסיטת פורדהאם המתמחה בתביעות נזיקין.

אבל 22 אלף הנשים אשר אובחנו כחולות בסרטן השחלות בשנה שעברה, לפי מכון הסרטן הלאומי, מספקות לעורכי דין מאגר רחב הרבה יותר של תביעות אפשריות.

"זהו רק קצה הקרחון," אמר מארק לנייר, אחד מעורכי הדין המייצגים צרכנים, אשר אמר כי אנשים יגישו אלפי תביעות חדשות בנוגע למסותליומה וסרטן השחלות.

J&J, המבוססת בניו-ג'רזי, מסרה בהצהרה כי התובעים שינו את האסטרטגיה שלהם והתרכזו באסבסט לאחר סדרת הפסדים בהחלטות בית משפט וטענות קודמות כי הטלק עצמו גורם לסרטן.

מבין 6 משפטים בנוגע לסרטן השחלות שהתנהלו עד היום, בית המשפט מצא את החברה אשמה 5 פעמים, אבל ערעור במדינת מיזורי ביטל את ההחלטה הראשונה ושופט בקליפורניה ביטל אחרת. ערעורים בתיקים האחרים ממתינים להחלטה.

החברה זכתה בנובמבר במשפט ראשון בו בו נטען כי הטלק הכיל אסבסט אשר לגרם למסותליומה אצל אישה. התובעים אמרו כי חבר המושבעים לא נחשף למסמכים שהוצגו במשפט לנזו.

אבל אריכסון אמר כי השימוש הנרחב במוצרי החברה הופכים אותה למטרה נוחה לתביעות.

"אבקת תינוקות היא מהמוצרים הנפוצים ביותר שאפשר לחשוב עליהם ויש הרבה אנשים שיעידו כי הם נחשפו אליה," הוא אמר.

YOU MIGHT ALSO LIKE