מייסד אפל סטיב ווזניאק מותח ביקורת חריפה על פייסבוק: "המשתמשים הם המוצר"
המייסד השותף של אפל הודיע כי הוא עוזב את הרשת החברתית, אך לא מחק את הפרופיל כדי שלא לאבד את שם המשתמש היקר לו. הוא רואה בפייסבוק חברה שמנצלת את המידע של המשתמשים בלי לתגמל אותם על כך

מייסדה המשותף של אפל, סטיב ווזניאק, אמר ל USA TODAY כי הוא עוזב את פייסבוק עקב חששות גוברים לגבי חוסר איכפתיות שמפגינה פייסבוק כמו חברות אינטרנט אחרות הנוגע למידע הפרטי של המשתמשים.


עוזב את הרשת החברתית פייסבוק. סטיב ווזניאק


"המשתמשים מספקים כל פרט מחייהם לפייסבוק ו...פייסבוק מייצרת הון עתק מפרסומות תוך שהיא מנצלת את המידע הזה," כך כתב באימייל למערכת ה-USA TODAY. "כלל הרווחים מתבססים על המידע של המשתמשים, אולם המשתמשים לא מקבלים כלום מהרווחים האלו בחזרה."

ווזניאק אמר כי הוא מעדיף לשלם על פייסבוק מאשר שהמידע האישי אודותיו ינוצל לצרכי פרסום. הוא אף שיבח את אפל על כך שהיא שומרת על פרטיות המשתמשים. "אפל מייצרת את הכנסותיה ממוצרים איכותיים, לא מפרטי המשתמשים," אמר ווזניאק. "כמו שהם אומרים, אצל פייסבוק - המשתמשים הם המוצר."

הודעתו המפתיעה מסמנת רף חדש בהתפתחות הביקורת המותחת מכיוונם של מובילי דעה טכנולוגיים כאשר כל העת פייסבוק הולכת ומסתבכת בסקנדל הנוגע לאפשרות שנעשה שימוש לרעה במידע פרטי של משתמשים על ידי פירמת הטירגוט הפוליטי Cambridge Analytica. בעדכון שנמסר בשבוע שעבר, פייסבוק מעריכה כי המידע האישי של כ87- מליון משתמשי פייסבוק שרובם מארה"ב שותף באופן לא הולם עם גורמי צד שלישי.

מנכ"ל אפל, טים קוק, החל באופן מפתיע במסע הביקורת הציבורית מאוחר יותר בחודש מרץ. בראיון משותף עם Recode ו-MSNBC, הוא נשאל מה היה עושה בנוגע למשבר שפרץ בחברת פייסבוק לו הוא היה בעמדתו של מארק צוקרברג.

"אני לא הייתי מגיע למצב כזה," אמר קוק. הוא מסר כי אפל בודקת באופן מפורט כל אפליקציה כדי לוודא שהיא אכן עומדת בתנאי הפרטיות שהחברה שלו מעוניינת להבטיח ללקוחותיה.

"אנו לא חלק מהנוף של החברות שדוגל בכך שכל מי שרוצה יכנס לאן שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה ואם אנו לא כאלו אנו למעשה פוגעים בחופש הביטוי," כך אמר קוק. "אנו מתנגדים לתפיסה הזו."

קוק אף הטיל ספק בשיטות שבהן פלטפורמות חברתיות שונות מבצעות מונטיזציה במידע האישי של קהל המשתמשים שלהן.

צוקרברג מבחינתו לא נשאר חייב ובראיון עוקב ל-Vox , כינה את דבריו של קוק "שטחיים". מנכ"ל פייסבוק אמר כי "אם אתה רוצה לבנות שירות שלא מיועד רק לאנשים עשירים, אז, עליך להיות בעל מוצר שאנשים יוכלו להרשות לעצמם," אמר צוקרברג.


דברי קוק שטחיים. מארק צוקרברג


כאשר הוא מגן על המודל העסקי של חברתו, צוקרברג הוסיף כי "בפייסבוק אנו נמצאים באופן ישר ועקבי במחנה של החברות שעומלות קשה כל העת לגבות מהמשתמש פחות עד כמה שניתן ובמקביל לספק שירות חינמי שכולם יכולים לעשות בו שימוש. איני סבור שזה מעיד על כך שלא אכפת לנו מהאנשים."

צוקרברג העיד בשימוע שנערך בפני וועדות הקונגרס בוושינגטון די.סי בנוגע לסוגיית Cambridge Analytica ותגובתה של פייסבוק בעניין. במהלך השבוע, החלה החברה להודיע לעשרות מיליוני משתמשי הרשת החברתית שקיים חשש כי המידע שלהם הועבר לצד שלישי. זאת, באמצעות מסר אישי בפיד שלהם.

רוב המשתמשים שהושפעו מהדלפת המידע שלכאורה התבצעה הם כ70- מליון אמריקנים החיים בארה"ב. בנוסף, כלל 2.2 מליארד ממשתמשי פייסבוק יקבלו לינק שדרכו הם יוכלו לראות מה הן האפליקציות שבהם נעשה שימוש ואיזה סוג מידע אישי שותף בהן.

התקרית ובה מעורבת Cambridge Analytica לא הפחיתה את מעורבות המשתמשים ברשת החברתית, זאת לפי ברנט ת'יל, אנליסט בפירמה Jefferies.

"ניתחנו את התנועה ברשת פייסבוק במהלך חודש מרץ ואנו סבורים כי הכותרות האחרונות בנוגע לחברה הקשורות למדיניות פרטיות המידע של המשתמשים לא היו בעלות השפעה משמעותית על מעורבות המשתמשים," כך אמר ת'יל.

לפי סקר שנערך בקרב 750 משתמשי אינטרנט בארה"ב, פייסבוק ואינסטנגרם עדיין ממוקמות בראש, ת'יל אף מצא כי 93% מהם השתמשו בפייסבוק בעוד ש 90% מהם השתמשו באינסטנגרם.

ווזניאק, שנחשב לאחד המשתמשים הבולטים בפייסבוק שקרא להפסקת השימוש בפלטפורמה. ביום ראשון הוא השבית את חשבון הפייסבוק שלו לאחר שפרסם את ההודעה הבאה: "אני בתהליכי עזיבה של רשת פייסבוק. פייסבוק הביאה יותר שליליות מאשר חיוביות לחיי. לאפל יש דרכים בטוחות יותר לחלוק מידע אישי אודות עצמך. אני עדיין יכול להתעסק עם דואר אלקטרוני או הודעות טקסט."

בדואר אלקטרוני ל-USA TODAY , ווזניאק מסר כי הוא נחרד נוכח רמת איסוף המידע האינטנסיבית שפייסבוק מבצעת על משתמשיה כאשר הוא שינה ומחק חלק מסויים מהמידע לגביו וזאת בטרם הוציא את חשבונו האישי מכלל פעולה.

"הייתי מופתע מהכמות הגדולה של קטגוריות לפרסומות ומפרסמים שהיה עליי להיפטר מהם. לא הרגשתי כי זה מה שאנשים רוצים שיעשו להם," הוא אמר. "מודעות וספאם נחשבים לדברים רעים כיום וכאמור, אין עליהם שליטה. או שקיפות."

עדיין, למרות הכל, להתנתק מפייסבוק זה לא דבר קל. ווזניאק בחר שלא למחוק את חשבון הפייסבוק שלו. לא היה אכפת לו להיפרד מ-5,000 חברי הפייסבוק שלו, שרבים מהם לטענתו, הוא כלל אינו מכיר. אולם הוא לא רצה להיפרד משם המסך שלו בפייסבוק "stevewoz" .

"אני לא רוצה שמישהו אחר ייקח את הכינוי הזה לעצמו, אפילו באם מדובר באדם אחר עם שם כמו שלי," כך אמר.

תגובתו האחרונה של ווזניאק, לא מהווה את הפעם הראשונה בה הוא מטיח ביקורת בענקיות האינטרנט. כאשר נשא דברים בוועידת העסקים הבינלאומית במונטריאול בשנה שעברה, ווזניאק אמר כי הוא מנסה "להימנע מפייסבוק וגוגל".

הוא התייחס לשימוש רחב ההיקף של החברה במבצעי איסוף מידע המשמשים לחידוד והמיקוד של הגעה לקהלי יעד העושים שימוש בפלטפורמה, כך דיווח מגזי האינטרנט Drum.

YOU MIGHT ALSO LIKE