אפקט פייסבוק: 20 קבוצות צרכנים מגישים תביעה כנגד יוטיוב על שימוש בפרטים אישיים של ילדים
גורמים פדרליים מצטרפים למהלך המשפטי בטענה להפרה של החוק לשמירה על פרטיות המשתמשים בשירות, שכן ליוטיוב היכולת לאגור ולשמור נתונים אודות ילדים בני פחות מ-13 באמצעות האתר הראשי שלה, שבו מוצגים סרטים מצויירים, שירי ילדים וקליפים פופולריים על צעצועים, המרכזים אליהם מיליוני צפיות. האיחוד האירופי צפוי להודיע על החמרת המגבלות על ניצול איסוף ואגירת הנתונים אודות קטינים .הנושא קיבל תנופה לאחר הגילוי שחברת קאמברידג' אנאליטיקה, אגרה נתונים באופן לא חוקי של למעלה מ-80 מיליון משתמשי הרשת החברתית פייסבוק

קואליצייה של למעלה מ-20 קבוצות צרכנים מתכוונת להגיש תביעה, ביחד עם גורמים פדרליים, כנגד שימוש שעושה חברת יוטיוב בפרטים אישיים של ילדים וכנגד הפרה של החוק לשמירה על פרטיות ילדים.

התביעה קובעת, כי יוטיוב, חברה-בת של גוגל אוגרת ומנצלת מידע אישי אודות ילדים צעירים באתר הראשי שלה, למרות שהחברה בעצמה קובעת, שהשימוש באתר מותר לבני 13 ומעלה בלבד.
קואליציית קבוצות הצרכנים טוענת שיוטיוב כשלה ביישום החוק לשמירה על פרטיות ילדים ברשת, שהוא חוק פדרלי, הדורש מחברות לקבל אישור מהורים, בטרם הן אוגרות מידע אישי על ילדים, שהם בני פחות מ-13. הקבוצות דורשות לקיים לאלתר חקירה ולהשית עונשים מצד ועדת הסחר הפדרלית, האחראית על אכיפת החוק הזה.



"גוגל מגדילה באופן שיטתי את שירותיה מוכווני הילדים בארצות הברית וברחבי העולם מבלי להתייחס כלל לחוק הזה ולאחריות למעשים כאלה, שגלומה בו", אמר ג'פרי צ'סטר, מנהל המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית (Center for Digital Democracy), אחת הקבוצות שמובילה את הקואליציה הזו. "מדובר בחיים בעולם  מקוון, שכאילו איננו נוגע לילדים".

יוטיוב מגדירה את האתר המרכזי שלה ואת האפליקציה שלה, כמיועדות לצופים בני 13 ומעלה. היא מפנה ילדים צעירים יותר לאפליקציית יוטיוב קידס (YouTube Kids app), שבה התכנים והסירטונים עוברים סינון, לעומת אלה שבאתר הראשי.

ההפרדה שיוטיוב עושה בין המוצרים העיקריים שלה ויוטיוב קידס היא משמעותית. בשל הכללים לגבי הגילוי והסכמת ההורים, המפעילים אתרים עם "ידע ממשי", כי הם עוסקים במידע אישי של ילדים מתחת לגיל 13. ההגבלות הללו נכללו בחוק הגנת פרטיות הילדים ברשת מ-1998, הידוע כ- Coppa. ועדת הסחר הפדרלית הרחיבה את החוק ב-2012, לאחר שהבחינה שיש לעדכנו, בגלל השימוש הגובר במכשירים ניידים. הרחבת החוק ציינה במפורש, שהחברות חייבות לקבל הסכמת הורים, בטרם הן תתחלנה באגירת מידע אישי על ילדים, העלול להביא לזיהוי הילדים, ליצירת קשר עימם, או אפילו לדעת היכן הם נמצאים. המידע הזה כולל צילומים, סרטוני וידאו, שמע וזיהוי ואיתור של מיקום המכשיר הנייד של הילד.

בתביעה, אומרים ארגוני הצרכנים כי ליוטיוב היכולת לאגור ולשמור נתונים אודות ילדים בני פחות מ-13 באמצעות האתר הראשי שלה, שבו מוצגים סרטים מצויירים, שירי ילדים וקליפים פופולריים על צעצועים, המרכזים אליהם מיליוני צפיות.

תנאי השימוש של יוטיוב מציינים, שהמבקרים באתר המרכזי שלהם, מאשרים כי הם לפחות בני 13 ומסכימים למדיניות הפרטיות של גוגל, הקובעים כיצד החברה אוספת ואוגרת מידע על אנשים פרטיים ולאחר מכן מתאימה סוגי מודעות ופרסומות ושירותים שונים, בהתאם לחיתוכי ופענוח המידע האישי הזה. בצפייה בוידיאו של יוטיוב, קובעים תנאי המדיניות, מעניקים הצופים לגוגל היתר לאסוף עליהם מידע, הנוגע לסוג המכשיר שלהם, המיקום שלהם, הרגלי גלישה ברשת, מספר הטלפון ועוד.



הקבוצות המתנגדות טוענות שסוג כזה של מעקב, דורש יידוע ההורים וקבלת אישורם, לפני הכל. מאחר שחברות יכולות לאגור מידע כזה ולכוון לפיו סוגי פרסומות שונים ורלבנטיים, הן צריכות במקביל לקבל אישור הורים להעביר לילדים מסרים מוכוונים, בהתאם למידע הנאגר. אפליקציית יוטיוב קידס, למשל, מדגישה במדיניות הפרטיות שלה שהיא "איננה מרשה פרסום מבוסס מידע או שיווק נקודתי, לפי בסיס הנתונים שנאגר".

"טרם קיבלנו את הפנייה מהקבוצות הללו, אך אנחנו מחכים לו," אמרה דוברת של ועדת הסחר הפדרלית בדואר אלקטרוני ששלחה. לדבריה הועדה נוקטת במדיניות אכיפה "רצינית למדי", כדי למנוע את התופעה הזו והציגה כשני תריסרים של דוגמאות, למקרים בהם היא פעלה בנדון ליישום החוק.

יוטיוב מצידה שיגרה מכתב אלקטרוני עם הודעה בה נאמר, שהיא טרם קיבלה את כתב התביעה, אבל "הגנה על פרטיות הילדים והמשפחות היתה תמיד בעדיפות עליונה אצלנו".
"נקרא בעיון את כתב התביעה ונבחן האם ישנם דברים שניתן לשפר", אמרה החברה בהודעתה. "מאחר שיוטיוב איננו כלי עבור ילדים, השקענו השקעות כבדות באפליקציית יוטיוב קידס, כדי להציע לילדים אלטרנטיבה שתוכננה ועוצבה במיוחד עבורם".

ג'וש גולין מנהל הקמפיין "ילדות ללא פרסומות" המשולב בקבוצה שהגישה את התביעה אמר, כי "יוטיוב משדרת באופן פעיל תכנים לילדים בני פחות מגיל 13 לצרכיהם של המפרסמים".
כדי לחזק את טענתם, שיתפו מגישי התביעה צילומים של פרסומות של בובת בארבי, המשולבות בין הסירטונים ומיועדות לילדים. הם הציגו גם מספר ערוצים לפעוטות וילדים לפני גיל בית ספר, במסגרת "גוגל המועדף" (Google Preferred) ובהם ריכוז של סירטונים נבחרים באתר הראשי של יוטיוב ובאפליקציה, שהם אזורים ומיועדים למפרסמים.

משגברה הפופולריות של יוטיוב, היא נחשפה לבקורות, שנגעו לתכנים שהיא משדרת לילדים בסירטוני וידאו שאינם ראויים, באפליקציית יוטיוב קידס ושיש בה פרסומות מטעות.
יוטיוב אמרה השנה, כי כל מי שעובד עבור החברה יקרין ויבחן  את כל סירטוני הוידאו שנוצרו על ידי יוצרים, שעבודתיהם הופיעו בגוגל המועדף, דבר שמתנגדי התכנים מצטטים כהוכחה לכך ש"עובדי גוגל מודעים לכך, שהתכנים הם מוכווני ילדים".  ליוטיוב יש חוזים עם חברות יצרניות של צעצועים כמו מאטל, וכי הפרסומות בסרטונים מסויימים מושכות ילדים בני פחות מ-5 שנים, לצפייה בערוצים ספציפיים.



גולין אמר כי הוא מאמין, שיוטיוב מודעות לכך שהיא אוגרת נתונים על ילדים באמצעות סירטוני הוידאו הללו, וכי על החברה פשוט להסיט את שידור הסירטונים הללו המכוונים לילדים, לאפליקציית יוטיוב קידס. "אנחנו יודעים שילדים צורכים את התכנים הללו באמצעות מכשירי איפאד ומכשירי טלפון ניידים, שאינם מתאימים לצפייה בצוותא", אמר גולין.

התביעה מגיעה בדיוק בתקופה, שבה גוברת ההנגדות לשימוש בנתונים אישיים של צרכנים על ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות וזאת, לאחר הגילוי שחברת קאמברידג' אנאליטיקה חברת מידע פוליטי בריטית, אגרה נתונים באופן לא חוקי על למעלה מ-80 מיליון משתמשי הרשת החברתית פייסבוק. ההתנגדות הזו משמשת נורית אזהרה ליוטיוב וגוגל מעבר לים, משום שמתקדמות ההכנות לכך, שהאיחוד האירופי יפרסם איסורים והגבלות חדשים בענין נתונים אישיים. צ'סטר אמר בענין זה, כי קבוצות הצרכנים האמריקאים יעודדו את הארגונים העמיתים באירופה, להגיש תביעות דומות נגד יוטיוב וגוגל, לפי החוקים החדשים, שהעונשים שיוגדרו הם יהיו נוקשים למדי.

דילאן קולינס, מנהלה של Super Awesome חברת טכנולוגיה העוסקת בפרטיות וששירותיה נשכרים על ידי חברות שמשווקות לילדים, אמר שההתנגדות לאגירת נתונים אישיים רק תלך ותגדל, ככל שילדים יעשו שימוש גובר והולך בפלטפורמות טכנולוגיות, שתוכננו בבסיסן עבור מבוגרים.
"לעמק הסיליקון יש כעת אחריות לפענח כיצד לעבור מפיתוח טכנולוגיות למבוגרים, לפיתוח ויצירת טכנולוגיות לילדים"' אמר קולינס. "אני לא חושב שכל חברה, בין אם היא פיסבוק או יוטיוב או סנאפצ'ט, יכולה להעלים עין מהעובדה, שישנם פי עשרה יותר ילדים ברשת כיום מאשר היו לפני שש או שבע שנים, כשהמוצרים שלהם תוכננו, או יוצרו".





YOU MIGHT ALSO LIKE