סין העלתה את מכסי הייבוא על רשימה של מוצרים אמריקניים בשווי 3 מיליארד דולר - ובהם תפוחים, חזיר, יין
מלחמת מכסי המגן בין ארצות הברית לסין עלתה השבוע מדרגה. לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על מכסים לתוצרת סינית בשווי 50 מיליארד דולר, הסינים הגיבו במכסים משלהם.משקיעים חוששים כי ההתאוששות העולמית תתעכב אם ממשלות זרות יגיבו בהעלאת חסמי ייבוא

סין העלתה ביום שני את מכסי הייבוא על רשימה של מוצרים מארצות-הברית בשווי 3 מיליארד דולר - ובהם תפוחים, חזיר, יין ועוד - כחלק מסכסוך מתמשך עם וושינגטון בנושא מדיניות מסחר ותעשייה.


המשקיעים חוששים בשל מלחמת המכסים האמריקנית-סינית


ממשלתו של הנשיא שי ג'ינפינג אמרה כי המהלך הוא בתגובה להעלאת המכסים האמריקנית על פלדה ואלומיניום. אבל זהו רק פן אחד של המתח הגובר עם וושינגטון, אירופה ויפן בנושא המודל הכלכלי המדיני שלטענתן מונע כניסה לשוק, מגן על חברות סיניות ומסבסד ייצוא תוך כדי הפרה של הסכמי הסחר החופשי של בייג'ינג.

כבר עכשיו חברות צופות סכסוך גדול יותר בנושא החלטתו של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ לאשר מכסים גבוהים יותר על מוצרים סיניים בשווי 50 מיליארד דולר, בתגובה לתלונות כי בייג'ינג גונבת או לוחצת על חברות זרות למסור טכנולוגיה.

מומחים טוענים כי רמת הפגיעה של המהלך האחרון של סין תהיה מוגבלת, אולם משקיעים חוששים כי ההתאוששות העולמית תתעכב אם ממשלות זרות יגיבו בהעלאת חסמי ייבוא.

ביום שני, מדדי הבורסה המרכזיים בטוקיו ושנגחאי סיימו את היום באדום.


פגיעה באינטרסים

המכסים "מסמנים התפתחות לא רצויה, בה מדינות מפתחות מדיניות מגן," אמר הכלכלן טאימור באיג מקבוצת די.בי.אס. אבל במונחים מסחריים, הם "לא משמעותיים מאוד" ביחס לייבוא השנתי של מוצרים אמריקניים לסין בשווי 150 מיליארד דולר, אמר באיג.

העלאת המכסים ביום שני תפגע במדינות החקלאיות בארצות-הברית, רובן אלה אשר הצביעו לטראמפ ב-2016.

בייג'ינג הטילה 25% מס על חזיר וגרוטאות אלומיניום מארצות-הברית; 15% על יין מבעבע, צינורות פלדה בשימוש חברות גז ונפט, ושורה של פירות ואגוזים בינהם תפוחים, אגוזי מלך וענבים.

ייצוא מוצרי חווה אמריקנים לסין ב-2017 הגיע לשווי 20 מיליארד דולר, כולל 1.1 מיליארד במוצרי חזיר.

לא היו סימנים לכך שבייג'ינג עשויה לפטור ממכס חברות אמריקניות בבעלות סינית כגון סמית'פילד פודס, יצרנית הבשר הלבן הגדולה בארצות-הברית, אשר מגבירה את הייצוא לסין.

העלאת המכסים האמריקנית "פגעה קשות באינטרסים שלנו," מסר משרד האוצר הסיני בהצהרה. "מדינתנו תומכת ומסייעת למערכת המסחר הרב-צדדית," נכתב בהצהרה. העלאת המכסים הסינית היא "צעד שקול שאומץ על-ידי מדינתנו בהתאם לחוקי ארגון הסחר העולמי כדי להגן על האינטרסים שלנו", נכתב.

ארצות-הברית קונה מעט פלדה ואלומיניום שמקורם בסין, אבל אנליסטים אמרו כי סין תגיב בוודאות, באופן חלקי על מנת להראות קשיחות לפני סכסוכים אפשריים גדולים יותר.

בכירים סינים אמרו כי בייג'ינג מוכנה לנהל משא ומתן, אבל בעימות "תלחם עד הסוף."

"סין כבר מוכנה לגרוע מכל," אמר ליו יואנצ'ון, דיקן בפועל של האקדמיה הלאומית לאסטרטגיית פיתוח באוניברסיטת רנמין בבייג'ינג. "לכן שני הצדדים צריכים לשבת ולהתחיל בהדברות."

YOU MIGHT ALSO LIKE