איך להתמודד עם אלרגיות מזון שיכולות לגרום לסכנת חיים בקרב ילדים?
אלרגיות מזון משפיעות על כ-15 אחוז מהאוכלוסייה בארצות הברית, כולל על אחד מתוך 13 ילדים. קרוב לארבעים אחוז מהילדים האלה כבר חוו איום חמור או כזה שהעמיד אותם בסכנת חיים ממשית

בעשור האחרון הפכה תופעת אלרגיות המזון בקרב ילדים לנפוצה יותר. אולם יש דברים שכל הורה יכול לעשות על מנת להתמודד עמן, החל מזיהוי ועד לטיפול בזמן הופעת הסימפטומים השונים. במשך כל העשור האחרון, מחקרים סיפקו ראיה ממשית למגמה ולמספר הבעיות הנגרמות מאלרגיות מזון שונות ולהשפעות המזיקות שלהן. אלרגיות מזון משפיעות על כ-15 אחוז מהאוכלוסייה בארצות הברית, כולל על אחד מתוך 13 ילדים. קרוב לארבעים אחוז מהילדים האלה כבר חוו איום חמור או כזה שהעמיד אותם בסכנת חיים ממשית, כתוצאה מתגובתיות גופם לאלרגיות מזון כאלו או אחרות.


אלרגיית מזון היא מצב ובו המערכת החיסונית של הגוף מזהה חלבוני מזון כאיום על מערכות הגוף

 




אלרגיית מזון היא מצב ובו המערכת החיסונית של הגוף מגיבה לחלבוני מזון מאחר והיא זיהתה את אותם כאיום על מערכות הגוף. אדם שסובל מאלרגיית מזון, נמצא במצב ובו המערכת החיסונית משחררת כמות מוגברת מדי של היסטמינים או כימיקלים אחרים. השחרור המסיבי של  כימיקלים גורם לסימפטומים של תגובה אלרגית.

האם תגובות אלרגיות הן תופעה חמורה?
התשובה היא כן. תגובות אלרגניות יכולות להופיע בשלל צורות. התגובה המסוכנת ביותר היא אנפילקסיס, המתרחשת במהירות ועלולה לגרום למוות. אנפילקסיס עלולה לגרום גם לקשיים משמעותיים בנשימה ובזרימת הדם בגוף. הטיפול הראשון שמוגש לאנפילקסיס הוא תרופה בשם אפינפרין. זהירות בכל הנוגע למזון הידוע כבעייתי לאותו אדם, היא הדרך היחידה למנוע תגובות אלרגיות.

איך ניתן לזהות תגובה אלרגית?
מומלץ להתייעץ במומחה אלרגיות ילדים, על מנת לדעת אילו סימנים לחפש וכיצד להגיב שכשהם מופיעים. הסימפטומים הראשונים יופיעו בדרך כלל בין מספר דקות עד לשעתיים מרגע החשיפה. סימפטומים שונים יכולים להיות חלשים בעצמתם, בהם גם אף מגרד או מספר גירויים מקומיים. אולם, הסימנים האלה יכולים להופיע גם בצורה חמורה, כגון קשיי נשימה, הקאות חוזרות ונשנות, דופק חלש וכולי. סימנים מוחלשים יכולים במהרה להפוך לסכנת חיים ממשית. אם ידוע שאדם סובל מנטייה לפתח תגובה אלרגית למזון מסוים, יש צורך בהשגחה קפדנית על מנת שלא לאכול או לבוא במגע עם מזונות אלה.

כיצד ניתן להתמודד עם אלרגיות מזון של ילדים?
אפילו השארית הקטנה ביותר של מזון בעייתי עלולה לגרום לתגובה אלרגית קשה. חשוב ללמוד כיצד לאתר מזון בעייתי במקומות שגרתיים ולא צפויים כאחד. מומלץ לקרוא כל תווית, בכל פעם. מרכיבים במזון ארוז עשויים להשתנות ללא כל התראה מוקדמת, כך שמומלץ לקרוא את כלל התוויות בזמן קניית המוצרים. החוק הפדרלי בארצות הברית דורש, כי מזון ארוז צריך לכלול תווית המכילה את רשימת שמונת האלרגנים המרכזיים, כאשר אחד מרכיבי אותו מוצר מזון משויך אליהם.

חשוב לשים לב גם למצב בו קיים חשש, כי מזון הגורם לאלרגיה יבוא במגע עם מזון שלא גורם לאלרגיה. מצב זה יגרום לחילופי חלבונים בין שני סוגי המזון. כמויות אלה יכולות להיות כה קטנות עד שלא ניתן להבחין בהן. דוגמה אחת למגע מזון כזה היא כאשר נעשה שימוש באותו כלי הגשה להגשת מזון גם בעבור מזון הגורם לאלרגיה וגם בעבור מזון שלא גורם לאלרגיה.

כיצד ניתן לטפל בתגובת אלרגית למזון כאשר היא מופיעה?
אין זה משנה עד כמה משתדלים להימנע מאלרגנים במזונות שונים, תאונות כאלה תמיד קורות. הנה כמה צעדים שיאפשרו להיות מוכנים במקרה ובו תגובה אלרגית כתוצאה ממזון תופיע:


  • יש תמיד לשאת את מזרק האפינפרין האוטומטי המיועד לאדם האלרגי. אפינפרין הוא התרופה היחידה המסוגלת לעצור תגובה אלרגית המהווה סיכון חיים.

  • יש לתאם תכנית לטיפול למקרי אלרגיות מזון ואנפילקסיס עם מומחה האלרגיות. תכניות אלה יסיעו בזיהוי מקרי אלרגיות אצל ילדים, הן תסייענה להורי הילדים ותסייענה גם למטפלים בהם באמצעות עמידה על אופן התגובה במקרה שמאפיינים אלה זוהו.

  • מומלץ לדעת את תכנית הפעולה הזו ולשתף בה את המכרים.

  • מומלץ שילדים אלרגנים הם יישאו כרטיס רפואי כלשהו.


אנטיהיסטמינים יכולים לסייע בהקלה על תופעות אלרגניות קלות, אולם הם אינם יכולים לשלוט על התפרצות אנפילקסיס, שתמיד צריכה להיות מטופלת באמצעות הזרקת אפינפרין. מומלץ לתת אפינפרין רק במקרה של תגובה אלרגית חמורה והיא מסייעת להשיב את האדם שלקה בה למצב נורמלי במקרה של הופעת סימפטומים חמורים. היא נחשבת לתרופה בטוחה למדי.

באם הילדים סובלים מאלרגיית מזון כלשהיא, מומלץ שרופא הילדים ינחה כיצד להשתמש במכשיר ההזרקה ויתרה מכך, רצוי שהשמרטף ואנשים אחרים המשגיחים על הילדים יוכלו לבצע הזרקה כזו בשעת חירום. לאחר השימוש באפינפרין, מומלץ לחייג לשירותי החירום (911) באופן מידי. אמבולנס יוכל לספק טיפול ראוי בדרך לבית החולים.

האם ישנם טיפולים חדשים כנגד אלרגיות מזון?
למרבה הצער, הימנעות מוחלטת ממקורות האלרגנים השונים היא עדיין הדרך הבטוחה ביותר למנוע תגובה אלרגית. מחקרים וניסויים קליניים שונים הבוחנים תרופות וטיפולים חדשים נמצאים עדיין בשלבים מאוד ראשוניים והם כוללים שיטות, כגון מדבקות עור וחיסוני מנע מיוחדים.

מחקר שבוצע בנושא בעבר הראה, כי חיסון מונע הוא אפקטיבי בשבעים עד לשמונים אחוז מהמקרים של המטופלים השונים. למרות זאת, חוקרים עדיין צריכים לקבוע את המינונים ואת מסגרת הזמן המתאימה לטיפול.

תגובות אלרגיות הן בלתי צפויות, החל מחומרת התגובה ועד לסימפטומים שהילדים עשויים לחוות במהלן. אולם, בפועל, ההבנה באשר למה שניתן לצפות, בנוסף לתכנית פעולה מרופא הילדים שתכווין במקרה חירום, יסייעו לשמור על ביטחון הילדים.

למידע נוסף, הנוגע לאלרגנים השונים במזון, מומלץ לבקר באתר פודס אלרג'י או לחלופין לקבוע תור אצל מומחה לאלרגנים.

YOU MIGHT ALSO LIKE