מחקר: איסור על סיגריות מנטול עשוי לסייע בהפסקת העישון
מומחים סבורים, כי איסור על שימוש בסיגריות מנטה בארצות הברית יכול לסייע למעשנים להיגמל מעישון

מעשנים רבים באונטריו, קנדה, מנסים להיגמל מעישון כליל, בעקבות האיסור על שימוש בסיגריות מנטול שחל בפרובינציה. כך עולה מממצאי מחקר חדש. מומחים סבורים, כי איסור דומה בארצות הברית יסייע גם בצמצום מספר המעשנים. 






בחודש ינואר, 2017, נכנס לתוקפו האיסור על שימוש בסיגריות מנטול באונטריו. חוקרים מצאו שבמהלך החודש הראשון, מאז נכנס האיסור לתוקפה, 29 אחוז מקרב מעשני סיגריות המנטה שלקחו חלק במחקר, דיווחו על ניסיונם להפסיק לעשן. 

הנתון שנרשם גבוה מהצפוי ביחס לאחוז המשתתפים במחקר, שדווחו על ניסיונם להפסיק לעשן, לפני שהאיסור נכנס לתוקף. לפני שהאיסור נכנס לתוקפו, פחות מ-15 אחוז תכננו להפסיק לעשן את הסיגריות, שכבר לא הוצעו למכירה בשוק.

החוקר הראשי, מדען ביחידת חקר הטבק בטורונטו, אונטריו, מייקל צ'ייטון: "זה קרה לאחר תקופת זמן קצרה. נרשם הבדל גדול בין מה שמעשנים חשבו שיעשו, לבין מה שלבסוף ביצעו. עבור כמה אנשים האיסור עשוי להקל על הניסיון להפסיק". 

ממצאי המחקר מציגים מסר ברור, לדברי מנהל את המרכז לבקרה, מחקר וחינוך הטבק באוניברסיטת קליפורניה, בסן פרנסיסקו, סטנטון גלאנץ: "הם מראים שהיתרונות של בריאות הציבור עולים על איסור מוצרי טבק בטעם מנטה. יש לכך השלכות עצומות על המדיניות". גלאנץ כתב מאמר, שכולל את נתוני המחקר, בכתב העת לרפואה פנימית, ג'אמה. 

זה מכבר שהצריכה של סיגריות מנטה שנויה במחלוקת, במידה רבה בגלל טעם המנטה, הרעננות ויכולתן להקהות כאב, מסביר צ'ייטון, "באופן כללי, הן מקלות על אנשים בתהליך הגמילה מעישון, במיוחד כשיש ילדים בסביבה".  

לפי צ'ייטון ועמיתיו, סיגריות מנטה פופולריות בארצות הברית ומהוות כשלושים אחוז מהמכירות בשוק, לעומת חמישה אחוז בקנדה. ברמת המדיניות, טוען גלאנץ, כי אין כל התקדמות באיסור מוצרי טבק בטעם מנטה בארצות הברית. 

בשנת 2016, מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ניסה להסדיר את התמציות בסיגריות אלקטרוניות ובמוצרי טבק אחרים שאינם סיגריות. אך פעולות אלו נבלמו בזמן ממשל אובמה, אומר גלאנץ. אם פעולה מדינית כזו לא עברה בתקופה ההיא, כיום הסבירות נמוכה יותר: "ה-FDA הפך את הנושא ללא רלוונטי ועכשיו הוא עובר תחת השלטון המקומי". 

בחודש יוני האחרון, הפכה סן פרנסיסקו לעיר האמריקאית הראשונה בה חל איסור על מוצרי טבק בטעמים, לרבות אלה בטעם מנטה. גורל האיסור ירד לטמיון כשזמן קצר לאחר מכן קואליציה של עסקים התנגדה לו. את ההתנגדות הובילה בעיקר ענקית הטבק, אר.ג'יי ריינולדס, כך לדברי גלאנץ. הקבוצה שזכתה לכינוי 'בואו נהיה כנים סן פרנסיסקו', קיבלה די חתימות על מנת לכפות הצבעה כוללת על הצו בחודש יוני.

לפי גלאנץ, לממצאי המחקר הקנדי יש השלכות חשובות על ההצבעה שנערכה ועל כל איסור אפשרי דומה שיכול לעבור בשלטון המקומי: "הממצאים מצביעים על האיסור כגורם ממשי שמסייע למעשנים להפסיק לעשן. למעשה, האיסור עובד טוב מהצפוי".

תוצאות המחקר מבוססות על סקר שנערך בקרב 325 מעשני סיגריות מנטה, שנמצאו באמצעות חיוג אקראי לבתים באונטריו. בטרם נכנס האיסור לתוקפו, שישים אחוז אמרו, כי הם מעוניינים לעבור לעשן טבק אחר; 11 אחוז אמרו שבכוונתם להשתמש במוצרי מנטה לא חוקיים. רק 14.5 אחוז אמרו שינסו להפסיק.

כחודש לאחר שהאיסור נכנס לתוקף, החוקרים סקרו 206 מהנבדקים שוב. בשלב זה, 29 אחוז השיבו, כי ניסו להפסיק; 12 אחוז השיבו, כי הם לא מעשנים יותר. כ-14 אחוז השיבו, כי השתמשו במוצרי מנטה מוברחים, בדומה לאחוז המשיבים שטענו כי כך יפעלו.

רוב מעשני סיגריות המנטה עברו לצרוך מוצרים אחרים, בהם סיגריות ומוצרי טבק בטעמים אחרים וסיגריות אלקטרוניות. צ'ייטון אומר, כי התוצאות משקפות את השפעתו המידית של האיסור, והצוות שלו ממשיך לעקוב אחר הנבדקים על מנת לבחון את השינויים בצריכה לאורך זמן.    


YOU MIGHT ALSO LIKE