חובה על הנוסעים לברזיל להתחסן נגד 'קדחת צהובה'
בעקבות התפרצות נגיף האבולה בברזיל חובה על הנוסעים להתחסן טרם היציאה לטיול במדינה

לאחרונה פרסם המרכז לבקרה ולמניעת מחלות (CDC) המלצה לפיה, חובה על מי שמתכנן לנסוע לברזיל להתחסן נגד נגיף הקדחת הצהובה (ילו פיבר). 

בימים אלה נרשמה בברזיל התפרצות חמורה של נגיף האבולה (קדחת דימומית), באזורים בהם הנגיף לא נמצא בדרך כלל. מתחילת שנת 2017, מתו 237 אנשים בהם גם תיירים, לאחר שנדבקו בנגיף. ההתפרצות הנוכחית מחייבת חיסון מוקדם בטרם היציאה לטיול.




הנגיף, שנישא על ידי יתושים, התפשט לחלקים נרחבים של הערים הגדולות בברזיל, סאו פאולו וריו דה ז'נרו, כמו גם בחלקים מאייה גראנדה (
Ilha Grand), יעד תיירותי ידוע, שנמצא לא רחוק מריו.

מנהל מחלקת הגירה גלובלית ובידוד במרכז, ד"ר מרטין סטרון: "יש להימנע משהות באזורי ההתפרצות הלא מוגנים. אנו ממליצים לאנשים לדחות נסיעות לאזורי הידבקות אלה במידה והם לא יכולים להתחסן. חשוב שמי שחזרו שלאחרונה מברזיל וסובלים מחום גבוה ייגשו להיבדק אצל רופא".

היתושים נשאי נגיף קדחת צהובה, נוהגים להישאר בחלקם העליון של היערות בין צמרות העצים. אך מסיבות לא ידועות, בתחילת שנת 2017, החלו היתושים להופיע במוקדים בלתי צפויים, לרבות אזורי החוף.      

כעת מודאגים גורמים שונים, מהתפשטות שיתוש האדס המצרי, המסוגל לשאת גם את נגיף הזיקה, את קדחת הדנגי ואת מחלת הצ'יקונגוניה, יישא גם את נגיף הקדחת הצהובה. היתוש מצרי חי בצמוד לקרקע ומעמיד את אוכלוסיות הערים הגדולות בסיכון גבוה. 

נכון להיום לא קיים טיפול נקודתי לקדחת צהובה והטיפול שניתן הוא לתמיכה בחולה בלבד. התסמינים המוקדמים כוללים חום, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי גב וכאבי שרירים. כ-15 אחוז מקורבנות נפגעים מתקיפה אלימה של הנגיף, שגורמת נזק בכבד. הנזק גורם לגלגלי העין להפוך את צבעם מלבן לצהוב. הקרישה שנוצרת בכבד עלולה לגרום לנזק במקרה של דימום חמור. קדחת צהובה יכולה להרוג בין עשרים לחמישים אחוז מקורבנותיה.

ההגנה הטובה ביותר היא חיסון. ארגון הבריאות העולמי ממליץ גם כן לאנשים להגן על עצמם מפני עקיצות על ידי תכשירים דוחי יתושים, כיסוי עור חשוף והתקנת רשתות בחלונות. החיסון נושא לא מעט סיכונים, אך הם נדירים ביחס לסיכוני המחלה עצמה.  

החיסון אינו מומלץ למי שנתון בסיכון גבוה לפתח תגובות מסוימות, לרבות תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים, מי שנוטלים תרופות נגד דיכאון, סובלים מהפרעת תימוס נדירה (מערכת חיסונית) או מי שאלרגיים למרכיבי החיסון. החיסון המספק חסינות לכעשר שנים לפחות. יש לקבל את החיסון לפחות עשרה ימים לפני הנסיעה.

יצוין, כי קיים מחסור בחיסון נגד הנגיף בארצות הברית. יצרנית החיסון, בשנת 2017, נקלעה יצרנית החיסון, חברת סנופי פסצ'ר, לבעיות בתהליכי הייצור וכיום היא פועלת לשדרוג התכניות. החברה ייבאה מאירופה אספקה מוגבלת של חיסון דומה בשם סטאמריל. אך עקב צמצומים, החיסון זמין רק ב-250 מרפאות ברחבי המדינה. לרשימת המרפאות הקליקו 
כאן

בהמשך לכך, יאלצו מטיילים לתכנן את החיסון מראש ואף לעשות מאמץ יתר באיתור החיסון בין המרפאות בארצות הברית.

YOU MIGHT ALSO LIKE