קליפורניה: המדינה זקוקה לרגולציה מחמירה יותר להגברת הבטיחות במקרה של רעידות אדמה
"אם מבנים חדשים ידרשו להיהרס ולהיבנות מחדש לאחר רעידת אדמה, אפשר לדמיין מה יקרה באזור כמו דאונטאון אל.איי, כמה שנים יארך השיקום וכמה כסף יידרש על מנת לממן אותו"

לאחרונה אמר חבר בית המחוקקים בלוס אנג'לס, אדרין נזריאן, כי קליפורניה זקוקה לחקיקה חדשה על מנת להגביר את הבטיחות במקרים של רעידות אדמה. נזריאן הגיש שתי הצעות חוק, לפיהן יש להחמיר את הסטנדרטים של חוקי הבניה, כך שמבנים חדשים יהיו עמידים יותר ולדרוש מרשויות מקומיות לזהות מבנים העומדים בפני סכנת קריסה.

ההצעות חשובות לשם שמירה על ההתנהלות התקינה במדינה אחרי רעידת אדמה חזקה. עם הסטנדרטים המינימליים של חוקי הבניה הקיימים כעת במדינה, במקרה של רעידת אדמה גם מבנים חדשים, שנבנים באופן חוקי, צפויים לשאת נזק כבד כל כך, שיחייב הריסה, כך לדברי נזריאן. 







"אם מבנים חדשים ידרשו להיהרס ולהיבנות מחדש לאחר רעידת אדמה, אפשר לדמיין מה יקרה באזור כגון דאונטאון לוס אנג'לס, כמה שנים ידרשו על מנת לשקם אזור כזה וכמה מסים ידרשו על מנת לממן את השיקום", הוסיף נזריאן.

אחרים מגנים על חוקי הבניה הקיימים וטוענים כי הם מתאימים, משום שגם אם מבנה חדש יכול להיות חלש כך שיגרם לו נזק שיחייב את הריסתו, הוא עדיין נבנה באופן שמונע את התמוטטותו ואת מותם של השוהים בו.

הצעה ראשונה: החמרת הסטנדרטים המינימליים של חוקי הבניה
הצעת החוק הראשונה, 1857 
AB, מנחה את וועדת התכנון והבנייה של קליפורניה להחמיר את הסטנדרטים המינימליים המחייבים את רוב סוגי המבנים במדינה, כגון בנייני דירות, בנייני משרדים ושטחים מסחריים. ההצעה אינה כוללת בתים ודופלקסים.

מטרת ההצעה היא, לשמור מבנים חדשים בשימוש לאחר אירוע של רעידת אדמה בעצמה חזקה. גם אם המאכלסים את המבנה יאלצו לצאת ממנו באופן זמני, היעד הוא לצמצם את הנזק, כך שהשיקום יוכל להתבצע בתוך ימים או מספר שבועות ולא ידרוש שנה או יותר.

נזריאן מעוניין שהרגולציה החדשה שתחול על מבנים חדשים תהיה יעילה בשנת 2023 כחלק מעדכון חוקי הבניה במדינה.

הסיסמולוגית והיועצת לענייני צמצום סיכונים במרכז למחקר גיאולוגי של ארצות הברית לשעבר, לוסי ג'ונס, פועלת רבות למען החמרת הסטנדרטים המינימליים של חוקי הבניה במדינה. לדבריה, תחת הסטנדרטים הקיימים של חוקי הבניה, רעידת אדמה תיצור נזקים כבדים במבנים רבים, כך שהם ידרשו הרס מוחלט ובניה מחדש. מצב זה יעורר הגירה המונית, בדומה לזו שהתרחשה בניו אורלינס לאחר שנפגעה מסופת ההוריקן, קתרינה. לטענת ג'ונס מחקר מראה, כי מחירי הבניה יעלו בין אחוז אחד לשני אחוזים.


ג'ונס: "אנו מעוניינים בחברה חזקה. אך לא נוכל להיות חברה כזו אם המבנים שלנו לא יתפקדו ולא נוכל לשוב אליהם אחרי רעידת אדמה. הסטנדרטים הקיימים כיום בחוקי הבניה משאירים סיכוי של עד עשרה אחוז שמבנה חדש יקרוס במקרה של רעידת אדמה בעצמה החזקה ביותר. בשנת 2011, כשרעידת אדמה בעצמה של 6.3 בסולם ריכטר פגעה בעיר השלישית בגדלה בניו זילנד, קריסטצ'רץ', שבעים אחוז מהמבנים שברובע העסקים נפגעו. האזור נסגר לחלוטין משום שהיה מסוכן מדי. מצב כזה מונע מאנשים להגיע לעבודה ולחזור לבתיהם. העסקים נשארים ללא עובדים וכלל האוכלוסייה במקום נושאת בתוצאות הכלכליות".

נציגי התאחדות תעשיית הבניה, שמייצגים את חברות הבנייה, הטילו ספק בכך שדרושה החמרה של הסטנדרטים המינימליים המחייבים של חוקי הבנייה בכל רחבי המדינה. נשיא ההתאחדות, דן דנמוייר: "למרות שהשאיפה להפוך מבני מגורים לעמידים יותר בפני רעידות אדמה היא אצילית, היא אינה מתיישבת עם הצורך להתמודד עם אתגרי העלויות, שמטרתו להוזיל את מחירי הדיור. אנו מקיימים דיונים בנושא על מנת למצוא את האיזון הדרוש בין שתי הדרישות".

בהתאחדות בעלי ומנהלי הבניינים של לוס אנג'לס לא נוקטים עמדה ברורה. נשיאת ההתאחדות, מרת'ה קוקס-ניטיקמן, אמרה, "כחברה אנו מעריכים מבנים בעלי עמידות למשך זמן רב יותר".

בחודש ינואר האחרון אישרה מועצת התאחדות מהנדסי הבניין של קליפורניה, בהצבעה אנונימית, את תמיכתה בסטנדרטים מינימליים גבוהים יותר של חוקי הבניה.

הצעה שניה: רשויות מקומיות יערכו רשימה של מבנים בסכנת קריסה
הצעת החוק השני של נזריאן, 2681 
AB, דורשת מהרשויות המקומיות בערים ובמחוזות לערוך רשימה של מבנים העומדים בפני סכנת קריסה. הרשימה הפוטנציאלית כוללת מבנים שאושרו על ידי מפקחי בניה בהתאם להוראות החוק שעודכן בשנת 1976, ומבנים חדשים יותר, שנבנו עד שנת 1995, בהם גם, מבנים בעלי מסגרת פלדה, מבנים עם קומת קרקע רעועה, בתים של משפחות, דופלקסים, טריפלקסים וכולי.

לפי הצעת החוק, ידרשו מחלקות התכנון והבניה ברשויות המקומיות לערוך רשימה של מבנים בסכנת קריסה ולהודיע לבעליהם, עד שנת 2020. בלי הנכסים ידרשו לפנות למהנדס, על מנת שיעריך את מצבו של המבנה ויקבע האם המבנה כשיר לעמוד ברעידת אדמה. לאחר מכן ידרשו הרשויות המקומיות לשלוח את הרשימות שלהם לוועדת החירום במשרדו של מושל המדינה. החוק מנחה את הוועדה לשמור את הרשימות ולהעלות אותן לאתר האינטרנט, כך שישמשו מאגר מידע מעודכן בנושא.

שאלה אחת נותרת פתוחה, באם תאושר ההצעה, כיצד ימומנו המהלכים אותם היא מכתיבה. נזריאן השיב, כי נעשים מאמצים מול רשויות המדינה על מנת לאתר מימון פדרלי.

ברשויות המקומיות החלו לערוך רשימות של מבנים העומדים בפני סכנת קריסה במקרה של אירוע סיסמי. חוק משנת 1986, דורש מהרשויות המקומיות באזורים הפעילים ביותר מבחינה סיסמית בקליפורניה לערוך רשימה של מבני בלוקים ישנים, שעשויים להוות סכנת מוות במקרה של רעידת אדמה.

לאחרונה הרחיבו ערים נוספות במדינה את הרשימות שלהן, כך שיכללו מבנים מסוכנים מסוגים נוספים. בסן פרנסיסקו, למשל, הרשימה כוללת גם דירות עם מסגרת מעץ ובסנטה מוניקה הרשימה כוללת גם מבנים עם מסגרת פלדה.



YOU MIGHT ALSO LIKE