דוח מיוחד חושף: 98 אחוזים מכלל הרשויות ברחבי מדינת קליפורניה כשלו בפתרון מצוקת הדיור
למעלה מ-500 מחוזות וערים לא עמדו ביעדי הסף לאישור הליכי בנייה חדשים. מנגד, ווסט הוליווד ובברלי הילס במיעוט המוצלח

משרד הדיור במדינה פירסם רשימה המציגה את יעדי הבנייה במחוזות והערים השונות ברחבי קליפורניה. המסקנה-  למעלה מ 500 רשויות מקומיות המהוות כ 98 אחוזים מכלל הרשויות ברחבי קליפורניה נכשלו ולא עמדו ביעדים שהוצבו. כתוצאה מחוסר ההתאמה והמצב הבעייתי שנוצר, שלטונות מקומיים יידרשו להאיץ את תהליכי האישורים השונים לבניית יחידות חדשות של דיור בר השגה, כך הודיע המשרד לפיתוח הדיור והקהילה של מדינת קליפורניה.

למעשה, רק 13 רשויות מקומיות ברחבי קליפורניה נכללו ברשימת הרשויות שכן עמדו ביעדי האישורים לתהליכי בנייה חדשים, בעבור יחידות דיור חדשות התואמות את רמות ההכנסה הכוללות דיור "בר השגה".  בוורלי-הילס, סן פרננדו ו-ווסט הוליווד הן בין אלו שנכללו ברשימה ובנוסף גם קרפינטרייה והעיירה למון גרוב שבמחוז סן דייגו. היתר, 526 רשויות מקומיות – מחוזות וערים נכשלו בעמידה ביעדים המינימליים שהוצבו בעבורן או כאלו שטרם הגישו את הדו"ח המסכם בעניין זה משנת 2016.


תחת הצעת החוק מס 35 של הסנאט, המהווה את אחד מ-15 החוקים החדשים שאושרו בשנה החולפת, במטרה להתמודד עם משבר הדיור החמור באזור מדינת קליפורניה, מפתחי פתרונות דיור על סוגיהם, מחפשים אישורים במחוזות השונים להתחלות בנייה. האישורים האלו, שנועדו להיות מהירים מבלי הצורך של התהליך הארוך והמייגע של אותם קבלנים ומפתחי דיור להופיע בפני הוועדות והמועצות המקומיות השונות, כל עוד הם נמצאו מתאימים לפי קריטריונים מסויימים שנקבעו מראש.

לדוגמה, על פרויקטים שונים של דיור להיבנות בסמיכות ככל האפשר לאזורים עירוניים קיימים, להיות תואמים לדרישות חוקים אזוריים ולהקצות אחוז שנע בין 10 ל- 50 אחוז מכלל יחידות הדיור העתידיות החדשות שייבנו לטובת תושבים בעלי הכנסה נמוכה. החוק שואף להגדיל את קצב בניית הבתים במדינת קליפורניה באמצעות נטילת האחריות לאישור התהליכים השונים  מיידי השלטונות והעסקנים של הרשויות המקומיות הללו שכשלו עד כה בהוצאתם לפועל.


דיווחים ממדינת קליפורניה מעלים כי רשויות מקומיות, ערים ולעיתים גם מחוזות, נתונים ללחץ מצד אזרחים מקומיים הגודשים בהמוניהם את העיריות ובתי השלטון המקומיים תוך שהם מוחים כנגד פיתוח אזורי חדש בתחום הקהילות והשכונות בהן הם מתגוררים. אלו המתנגדים לחוק המכונים כ"נימביס" (ראשי תיבות של "לא בחצר האחורי שלי"NIMBY  - ), מתנגדים לפיתוח אזורי דיור חדשים במתחם השכונות והאזורים שלהם, בעיקר כנגד דיור בר השגה מתוך חשש שהדבר יביא לצפיפות גוברת של תנועת כלי הרכב שצפופה ממילא ויביא לעלייה בשיעור הפשיעה האזורי. בנוסף, חוקים סביבתיים וקנסות שונים שהוטלו עלי הקבלנים ועל פעילותם בהקשר לחוקים אלו הם גורם נוסף שהביא אף הוא להאטה בקצה הבנייה במדינת קליפורניה.

תומכי החוק SB35  מאמינים כי גידול בקצב הבנייה החדשה ימתן את העלייה המשמעותית שחלה במחירי הדיור וזאת, באמצעות הגדלת היצע הבתים הקיימים בשוק אל מול הדרישה הקיימת להם. ב-148 רשויות מקומיות, מפתחים אזוריים יוכשרו לטובת קבלת אישורי בנייה ופיתוח מהירים, בתנאי שיקצו חצי מיחידות הדיור העתידיות שיבנו לטובת תושבים בעלי הכנסות נמוכות. סמכויות השיפוט האזוריות האלו המונות בין הייתר את העיר לוס אנג'לס ואת אזור אורנג' קואנטי שנכשלו בעבר בקידום מיכסה מספקת של אישורי בנייה ופיתוח אזוריים בעבור אוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה, כך נמסר מרשויות קליפורניה.

בהתאם לחוק במדינה, כל אזור חייב לבצע הערכה מחודשת של הביקוש הקיים לדיור ובהתאם להערכות, להקצות אזורי קרקע תואמים בתחומו לטובת תוספת יחידות דיור הולמת בעבור הדרישה הקיימת. זאת בעוד, אותו אזור מקצה כמות יחידות תואמת לרמות הכנסה שונות. "החוק החדש SB35 מסתכל אל מעבר להאם קיים תכנון מתאים במחוזות או הערים השונות התואם את צרכי הדיור החדשים," כך נמסר ממשרד הדיור של מדינת קליפורניה. "כאשר, אין בידי הרשויות או הערים היצע מספק של דיור הרי שהן יהיו נתונות לאכיפתו."

ערים שונות באזור דרום קליפורניה הנתונות לחוק המקצה 50 אחוזים מיחידות הדיור החדשות לאכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה כוללות בין היתר את פסדינה, ראנצ'ו קאומונגה, ראנצ'ו פאלוס ורדס, אנאהיים, סאנטה אנה, פולרטון ואירווין. "חוק 50 האחוזים" חל בנוסף, גם על סן פרנסיסקו, סן חוזה וסן דייגו.

הדו"ח הראה לדוגמה, שלוס אנג'לס ואירווין אישרו רק כשליש מכלל הכמות ליחידות דיור המיועדות לאוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה הדרושות בשטחן. אזור אנהיים, כפי שדווח, אישר רק כ 8 אחוזים מכלל כמות יחידות הדיור הנדרשות בעבור אוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה בעוד פסדינה אישרה כ 59 אחוזים. בערים כמו ריוורסייד וסן ברנרדינו, על הקבלנים ומפתחי האזורים השונים להקצות רק כ 10 אחוזים מכלל היחידות שעתידות להיבנות בעבור אוכלוסיות בעלות שיעור הכנסה נמוך במסגרת תהליך מואץ. חוק 10 האחוזים חל בנוסף גם על אזור לונג ביץ', הרמוסה ביץ' מנהטן ביץ' ,אזור הנינגטון ביץ' וכמו כן גם על חלק מאזור מחוזות ריוורסייד וסן ברנדינו, כך מסר הדיווח.



YOU MIGHT ALSO LIKE