"חוקי הגבלת אחזקת נשק כמו בקליפורניה היו מונעים את אירוע הירי בפלורידה"
כאשר התעוררה מתקרית הירי הקטלנית ביותר שאי פעם התרחשה בהיסטוריה של בתי הספר, אמריקה, שוב נותרה חצויה, בנוגע לגישה החופשית לנשק הרב שמסתובב בתחומה. זאת כאשר, אלו המגנים על החוקים הקיימים, מנהלים דיון נוקב אל מול יריביהם שסבורים כי חוקים מחמירים יותר לשימוש בנשק ברחבי ארה"ב כדוגמת אלו שכבר קיימים במדינת קליפורניה היו מסייעים לחולל שינוי ואולי למנוע את הטבח בבית הספר

החוק במדינת קליפורניה אוסר על מכירה או אחזקה של רובה סער מסוג AR-15  כדוגמת זה שהחזיק ניקולאס קרוז בן ה-19, אשר נרכש באופן חוקי לגמרי בפלורידה ושבו נעשה שימוש ביום רביעי האחרון ברצח 17 התלמידים ואנשי הצוות בתיכון שבמחוז ברווורד פלורידה בו הוא למד בעבר. חוק נוסף הנוגע לנשק שחוקק לאחרונה במדינה, מאפשר למשטרה או לקרובים להגיע לבית המשפט ולחלץ ממנו הוראה לפרק מנשקם אנשים הנחשבים למסוכנים או אלימים.



השאלה שעולה היא, האם חוקים כדוגמת זה היו מסייעים להציל חיים במקרה הנורא שהתרחש בדרום פלורידה בבית הספר התיכון ע"ש מרג'ורי סטונמן דוגלאס, אירוע הירי ההמוני שנמצא בראש הכותרות בארצות הברית? כאן, התחדש העימות הפומבי בסוגיית החזקת הנשק. בעוד שהנשיא דונלד טראמפ דיבר בשם "האומה המצוייה באבל", הוא נמנע מלאזכר את כלי הנשק ובמקום זאת התמקד בעיקר בהגדרת האירוע כ-"מקרה קשה של בעיות נפשיות," זאת כאשר אמר כי הוא צפוי להיפגש עם המושלים והתובעים הכלליים מאוחר יותר החודש.


"הפיכת בתי הספר והילדים שלנו לבטוחים יותר תהיה העדיפות הגבוהה ביותר עבורנו," אמר טראמפ. "נקיטת פעולות אינה מספיקה שלבדה, אל לנו לנקוט בפעולות שרק גורמות לנו להרגיש שאנחנו מחוללים שינוי, אנחנו חייבים לחולל את השינוי הלכה למעשה." נאומו של הנשיא תרם להפחתת מינון הדיון בנושא הנשק, זאת בזמן שהדמוקרטים חידשו את דרישתם לחוק מחמיר יותר בנוגע להגבלת כלי נשק וזאת לפני הבחירות המקדימות בהן הם מקווים לקבל לידיהם מחדש את השליטה בקונגרס. מנהיגת המיעוט בבית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, אמרה שהיא מעדיפה להעביר חוקי בטיחות לשימוש מורשה בנשק על פני זכייה בבחירות.

אמנדה ווילקוקס, פרקליטה בתחום חוקי אכיפת הנשק ואשר גם משמשת כיועצת המשפטית של קמפיין בריידי בקליפורניה שקורא להפחתת השימוש בנשק, טוענת כי חוקי האכיפה הקיימים בקליפורניה היו מונעים את מימדי התוצאה הקטלנית באירוע בפלורידה ויתכן שהיו מסייעים לנטרול מוקדם יותר של היורה. מנגד, פרקליטים נוספים הבקיאים בתחום, העלו ספקות בנוגע לטענה זו, והשיבו כי ההתמקדות הראשונית צריכה להיות בזיהוי מוקדם של אנשים מעורערים בנפשים ומניעת גישתם לנשק מאשר הגבלה גורפת לכלל הציבור.

"האיסור על השימוש ברובים ואקדחים שבאמצעותם התבצעו פשעים, לא יעצרו את ביצוע העבירות על ידי עבריינים או כאלו המעורערים בנפשם", אומר סאם פארדס, המנהל הבכיר של ארגון "GUN OWNERS OF CALIFORNIA", "כל עוד הפוקוס הוא על כלי הנשק ולא על אנשים ספציפים שמבצעים את הפשעים הללו, הם יוסיפו לשוב ולהתרחש."

במדינת פלורידה לא קיימות כלל הגבלות הנוגעות לרובי סער או על היקף התחמושת המצויה במחסנית בודדת. החוק הפדראלי לאיסור השימוש ברובי סער חוקק ב-1994 ואסר על השימוש במחסניות המכילות למעלה מ 10 קליעים, הפך לפג תוקף בעשור שלאחר. מחוקקים שונים ציטטו מחקרים המצביעים על כך שהחוק הוכח כבעל השפעה נמוכה מאחר שכמות המקרים שהסתיימו במוות ובהם היו מעורבים כלי נשק חמים היו יחסית נדירים.

לעומת זאת, מדינת קליפורניה היא בעלת חוקי הנשק המגבילים ביותר בכל רחבי ארה"ב, כאשר בין היתר, נאסר על רכישה או החזקה של רובי סער צבאיים, אשר מוגדרים ככלי נשק חצי אוטומטייים בעלי אחיזת אקדח ובעלי מחסנית ניתנת להחלפה, המכילה מספר רב של קליעים ומאפשרת ליורה לירות מספר רב של קליעים באופן מדוייק ומבלי שיצטרך לטעון מחדש את כל הנשק. מאמצים שנעשו במסגרת הקונגרס להשיב את החוק לקדמותו נכשלו כשהאחרונים שבהם, התרחשו בשנת 2013.

החוק במדינה אוסר על כלי נשק בעלי מחסנית הניתנת לפירוק המכילה כמות גדולה של קליעים כולל אלו בתוספת מה שמכונה כ-"תחתית קליע" המאפשר ליורה טעינה מהירה. בנוסף, החוק מגביל את כמות הקליעים במחסנית ל-10 בלבד. עד כה, טרם התברר כמה קליעים ביכולת רובהו של היורה מפלורידה,  לירות לפני טעינה, אולם מהמשטרה נמסר כי הוא היה מצוייד במחסנית נטענת נוספת.

החוק הקיים מיועד למנוע הגעתם של כלי ההרג אל ידיהם של אנשים המעורערים בנפשם. רק לפני כשנתיים, המדינה חוקקה את החוק שלמעשה הוא אחד מהיחידים בכל רחבי ארה"ב המוגדר כ"צו הרחקה למקרי אלימות בכלי נשק". פרקליטים המתמחים בנשא פיקוח על נשק אמרו שחוקים מהסוג הזה הקיימים גם בוושינגטון, אוריגון וקונטיקט היו עשויים לפרק את קרוז מנשקו בכך שהיו מאפשרים למשטרה או למכריו להשיג צו מבית המשפט המורה על הרחקת כלי נשק מאדם המעורער בנפשו.



קרוז הושעה מבית הספר בשל "בעיות משמעת" כך נמסר ממשרד השריף המחוזי. סטודנטים שלמדו איתו, האמינו טרם האירוע, כי הוא אדם בעל פוטנציאל לבצע "מעשה ירי בתחומי בית הספר." אחת המורות סיפרה כי צוות בית הספר הוזהר שלא לתת לו את האפשרות להיכנס לתחומי הקמפוס עם תיק גב. בנוסף לכך, בשנה שעברה הFBI  קיבל פנייה בנוגע להערה בסרטון יוטיוב שתוכנה היה: "אני עומד להפוך ליורה מקצועי בבית הספר," אולם הסוכנות מסרה כי לא ניתן היה לזהות את האדם המופיע בקליפ כקרוז עצמו. גארן ווינטמיוט, המנהל של תוכנית המחקר למניעת מקרי אלימות ב UC DAVIS MEDICAL CENTER, אמר כי "חוקים שמטרתם ריסון אלימות של כלי נשק היו יכולים לעשות במקרה הזה את השינוי. עושה רושם, שהיו לא מעט סימנים מקדימים לכוונות המאיימות של קרוז".


רק בחודש שעבר, הרשויות בסן דייגו עשו שימוש בצו ההרחקה למניעת אלימות בכלי נשק כדי לפרק מנשקו אדם שירה במכרסמים ובהם חולדות, בתחומי שכונת המגורים שלו בזמן שהיה שיכור.במהלך אירוע זה, נכפה עליו לעצור את הירי ונשקו הוחרם בכוח החוק לתקופה של שנה. ווליקוקס מסרה כי החוק המדובר, מספק אמצעי לנטרל גם אנשים לא אלימים וללא היסטוריה של בעיות נפשיות. "הבעיה המרכזית היא שישנם אי שם אנשים שאין עליהם כל איסור לשאת נשק והם מעולם לא ביצעו כל פשע בעברם, הם מעולם לא אושפזו בשום מוסד לבריאות הנפש ועדיין הם מהווים סיכון משמעותי למקרה אלימות עתידי", הוסיפה.

למרות זאת, עדיין ישנן מספר פרצות בחוק הקליפורני, ומחוקקים במדינה מעוניינים כעת להרחיב אותו. המחוקק הדמוקרט, פיל טינג, מסן פרנסיסקו, מעוניין לאפשר לגורמים רשמיים במקומות כמו בית הספר או אצל עמיתים לעבודה וכאלו מתחום בריאות הנפש להגיש צווי הרחקה כנגד אלימות בכלי נשק בדומה לסמכויות המשטרה ושל הקרובים לאותו מפגע פוטנציאלי. המושל ג'רי בראון הטיל וטו כנגד הרחבת החוק הזו לפני כשנתיים בטענה שצווי ההרחקה האלו היו חדשים מידי ביחס לזמנם. "בהחלט הרגשנו שלאחרונה, התוועדנו ליותר תקריות במקום העבודה או בבתי הספר, שבעקבותיהן עלה הצורך להרחיב את מעגל האנשים בעלי היכולת להוציא צו הרחקה," אמר טינג.

פארדס אמר שבעוד שפרקליטים לזכויות לנשיאת כלי נשק, באופן כללי תומכים במתן יותר כלים לרשויות אכיפת החוק להתמודדות עם אלו שעתידים לבצע מעשי רצח, לפני שהם יוצאים מכלל שליטה, הוא עצמו, סקפטי לגבי צווי הרחקה למניעת אלימות כלי נשק שלטענתו , מתמקדים בכלי הנשק. "הם מנסים לייצר מצג שווא של דמוניזציה של כלי הנשק במקום לייצר אותה בנוגע להתנהגויות המסוכנות," אומר פארדס. "כל עוד תעשו זאת, ההתנהגויות לא תחדלנה מלהתקיים." גישה יותר אפקטיבית, לדבריו, היא בקשה מהמשטרה לבצע הערכת בריאות נפשית לאדם מסויים.

הנשיא טראמפ ביום חמישי האחרון כינה את מבצע הטבח, קרוז כ-"מעורער בנפשו" בחשבון הטוויטר שלו, והפציר באזרחים "לדווח על מקרים כאלו לרשויות שוב ושוב!". ההתבטאות זו, עוררה ביקורות מצד פרקליטים שונים העוסקים בפיקוח על כלי הנשק שסברו כי הוא פגע בהצעה שתהיה בבחינת דגל אדום עבור כ- 75,000 בני אדם, בעלי רקע בנשיאת נשק, המקבלים באופן תדיר תשלומים בגין נכות נפשית ממערך בריאות הנפש וזקוקים לאחרים בסביבתם כדי להתנהל באופן תקין. בכל מקרה, נראה כי הליך זה, לא היה משפיע ישירות על  קרוז, שכן לדברי פארדס, הרחבת החוק תשפיע בעיקר על אנשים מבוגרים בהרבה מקרוז שמעולם לא היוו סכנה לציבור". זה יהיה חוק שמטבעו אינו הוגן כלפי אזרחים רבים באמריקה," טוען פארדס.





YOU MIGHT ALSO LIKE