המלחמה הקרה 2018? ארה"ב קוראת ליצירת נשק גרעיני חדש בתגובה לטורפדו הגרעיני שבונה רוסיה
דוח חדש של מחלקת הביטחון האמריקנית חושף את "נשק יום הדין"- תכנית רוסית לבניית טורפדו גרעיני חוצה יבשות בעל יכולת פגיעה בערי החוף של ארה"ב

זה נשמע כמו קטע מרומן מימי המלחמה הקרה: טורפדו חוצה יבשות חמוש בראש נפץ גרעיני, אשר יכול לשייט אלפי מיילים ולהכות בערי החוף של ארה"ב בהתראה מינימלית. אבל הנשק הזה אינו סתם יציר הדמיון. הוא מפותח באופן מעשי בימים אלה ברוסיה, על-פי דוח חדש של מחלקת הבטחון האמריקנית, המפרט את הערכת התפתחות החימוש במדינות שונות. 

מחקר חימוש שכזה מהווה קריאת השכמה לממשלת ארה"ב לחזק את הארסנל שלה, מציין דוח עמדת הגרעין של מחלקת הבטחון. הדוח קורא לממשל האמריקני לפתח שני אמצעי נשק גרעיניים חדשים כדי להותיר את שאר המעצמות מאחור.  הטורפדו הרוסי, המכונה "מערכת אוקיאניק רב תכליתית 6", מסוגל לשאת פצצת קובלט טרמו-גרעינית במשקל של עד מאה מגהטון. הפצצה יכולה לעורר גל צונאמי של מים רדיואקטיביים אשר יכסו עיר חוף שלמה. פוליטיקאים כינו את הטורפדו "נשק יום הדין". זהו רק אחד מאמצעי הנשק שהודגשו בדוח, המתמקד בעיקר ביכולות ההווה והעתיד של הנשק האמריקני, לצד התקדמות בתעשיית הנשק של רוסיה, סין, צפון קוריאה ואיראן. 



רוסיה מפתחת לפחות שתי מערכות נשק בין-יבשתיות: רכב דאייה על-קולי, אשר קשה לאתרו במכ"מים לאחר שיגורו, וטורפדו גרעיני תת-ימי. סין ורוסיה מפתחות גם מערכת הגנה חדשה מפני טילים, מציין הדוח. גם צפון קוריאה הגדילה מאוד את יכולותיה הטילאיות ומסוגלותה להגיע לחופי ארה"ב. 

"בעוד ארה"ב התמידה במדיניות צמצום מספר כלי הנשק הגרעיניים שלה ומידת בולטותם, אחרות, ובהן רוסיה וסין, נעו בכיוון ההפוך", מציין הדוח. "הן הוסיפו סוגים חדשים של יכולות גרעיניות לארסנל שלהן, הגבירו את הבולטות של כוחותיהן הגרעיניים באסטרטגיה ובתכניות, ופתחו בהתנהלות אגרסיבית הולכת וגוברת, כולל החלל החיצון ומרחב הסייבר".  הדוח קורא לארה"ב להוסיף אמצעי נשק חדשים בעלי עוצמה נמוכה, אשר יאפשרו תקיפה גרעינית מוגבלת. ארה"ב נפטרה ממרבית אמצעי הנשק הללו בעבר והפנטגון מודאג כעת כי מציאות זו תוביל לנסיון לניצול הפער, מפני שהאפשרויות ינועו בין מתקפה גרעינית גדולה לבין מתקפה פחות קטלנית עם אמצעי נשק קטנים יותר. 

המחשבה היא כי בעזרת אמצעי נשק פחותי עוצמה, מדינות אחרות בעלות אמצעי נשק גדולים יירתעו מלהשתמש בהם מחשש לתגובה קשה מצד ארה"ב. אף שהם מכונים "פחותי עוצמה", אמצעי נשק אלה עדיין קטלניים ביותר. בפצצה מופחתת עוצמה נעשה שימוש בהירושימה, יפן. מבקרים חוששים כי אמצעי הנשק החדשים יגבירו את נטייתה של ארה"ב להשתמש גם היא בנשקה הגרעיני ובכך יחודש מירוץ החימוש הגרעיני. 

"למדינה זו יש כח הרתעה גרעינית חסון מאוד ואמין מאוד, כך שהיא מסוגלת להגיב לכל מתקפה ולהגן על בנות בריתנו בכח נחוש", אמר אדם סמית', הנציג הבכיר של המפלגה הדמוקרטית בועידת שירותי החימוש בבית הנבחרים, והוסיף כי נשק מתקדם "יוריד את סף השימוש בנשק גרעיני. זה חשוב שלא נאפשר לתחרות ב'מדידת כפתורים' תידרדר לתחרות לחיצת כפתורים", אמר סמית'. 



הדוח קורא לתכנון טיל ים חמוש גרעין מתקדם, כזה אשר הנשיא ג'ורג' וו. בוש הבן הפסיק את השימוש בו, וממשיכו ברק אובמה הוציא משירות באופן רשמי כחלק מאסטרטגיה ארוכת טווח להפחית את כמות כלי הנשק הגרעיניים ואת חלקם במדיניות הביטחון של ארה"ב. בנוסף, הדוח מציין כי במשך דורות תרם הנשק הגרעיני להרתעה ולהגנה על שלומן של בנות הברית, וכי "על ארה"ב לשוב מיידית למאמציה לחדש את יכולותיה אלה", ומזכיר הבטחות שנתן הנשיא טראמפ לחזק את ארסנל הנשק הגרעיי של ארה"ב. ביום שלישי, בעת נאומו לאומה, קרא הנשיא למאגר גרעיני "כה חזק ועוצמתי, כך שירתיע כל פעולות של תוקפנות". אולם, תחת ממשל אובמה, כבר תכנן הפנטגון להפוך למתקדם יותר את הנשק הגרעיני, המכיל כיום טילי קרקע וים ופצצות להטלה מהאוויר. 

בשנת 2016, הפנטגון תכנן להוציא כמאה מיליארד דולרים בים השנים 2017 ו-2022 "כדי לקיים ולקדם את הכוחות הגרעיניים". כ-34 מיליארד דולרים הוקצו כדי להחליף נשק צוללות מיושן, טילים בין-יבשתיים, טילי שייט, מטוסי הפצצה ופצצות. תקציב חדש לפנטגון, הכולל כוחות גרעיניים, צפוי להיות משוחרר בפברואר, והוא יכלול תכניות המפורטות בדוח. מזכיר ההנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, אמר כי אמצעי הנשק חשובים כדי לשמור על השלום בעולם.  "הדוח הזה נסמך על אמת יצוקה: נשק גרעיני עודו וימשיך להיות שחקן קריטי בהרתעה מפני מתקפה גרעינית ובמניעת מלחמה קונבנציונלית בקנה מידה גדול", אמר מאטיס. "הנשק מחזק את ההגנה העולמית".     

YOU MIGHT ALSO LIKE