​קליפורניה: "רעידת אדמה בעוצמה חזקה צפויה בקרוב"
מאמר חדש שלא מכבר התפרסם בידי גיאופיסיקאי מאוניברסיטת קולורדו אומר כי קליפורניה שרויה בתוך מה שהוא מכנה כ"בצורת של רעידות אדמה". להערכתו, התקופה הארוכה הזו בה לא התרחשו רעשי אדמה משמעותיים צפוייה להסתיים מוקדם מהצפוי עם רעש אדמה המדורג בעוצמה 7 בסולם ריכטר לכל הפחות

רעידות האדמה בקליפורניה הינן תופעות גיאולוגיות שלא ניתן למנוע אותן. מדינת קליפורניה נפרשת לאורך הלוחות הטקטוני הפאסיפי והצפון אמריקאי תוך שהיא ניחצת לאורכה ולרוחבה ע"י רצועות בקעי אדמה פעילים בעלי נטיות התפרצות הכוללים את מערכת הבקעים "סאן אנדריאס" ועוד מערכות נוספות. רעידת האדמה בעוצמה של  7.9 שהיכתה באי קודיאק שבאלסקה ב23 בינואר 2018 היוותה רק תזכורת לפעילות הססמתי המשמעותית המתרחשת לאורך אזור האוקינוס הפאסיפי.

רעידות אדמה כדוגמת אלו שהתרחשו בשנת 2017 בגבול אירן – עירק ובמרכז מקסיקו בעוצמות של 7.3 ו 7.1, בהחלט מהוות דוגמא לתרחיש שעשוי להפוך למציאותי בסבירות גבוהה, במהלך העשורים הקרובים גם בחלקים המאוכלסים ביותר של מדינת קליפורניה.



מצב רעידות אדמה במדינת קליפורניה מבשר רעות, ורוב האנשים שאינם ססמולוגים במקצועם יתקשו להכיר בכך. למרות שתושבים רבים במדינת קליפורניה כן יכולים לזכור רעשי אדמה כאלו או אחרים שהם היו עדים להם, רובם הגדול מעולם לא חווה רעידת אדמה חזקה ומשמעותית. בעבור רעידות אדמה חזקות וממושכות בדרגה 7 או למעלה מכך. מקטעים רבים במערכת הבקעים הרחבה "סאן אנדריאס" הגיעו לכדי נקודת מתח קיצונית בה, יש להם בהחלט את הפוטנציאל להתפרצות ולגרימת נזקים מרובים.

החדשות הטובות בהקשר הזה הן ש"המוכנות לרעידות אדמה" מושרשת יחסית הייטב בתרבות ובמנטליות המקומית של מדינת קליפורניה. בהתאם לכך כלל ההיבט המדעי בהקשר הזה הוא מתקדם מאוד והוא כולל סימולציות של השפעת רעידות אדמה שונות על האזור ומערכות התראה מתקדמות באזור החוף הפאסיפי.


רעידת האדמה האחרונה והמשמעותית

אזור מדינת קליפורניה תופס מקום של כבוד בהיסטוריה של הפעילות הססמית. רעידת האדמה שהתרחשה ב 18 באפריל בשנת 1906 וברמות עוצמה של 7.8 היוותה ארוע מרכזי שעליו התבססו כלל שיפור המוכנות לסכנת רעידות האדמה והתפתחות המדע של רעידות האדמה. זאת כולל הגילויים לגבי העובדה שמקור רעידות האדמה הוא בבקעים רדומים ופעילים כאחד המצויים במעמקי האדמה. בקע "סאן אנדריאס" לדוגמא, העמיק ב כ-6 מטרים ברעידת האדמה של 1906.


למרות שהנזק שנגרם לאורך רצועה של כ 500 קילומטרים לאורך הבקע היה עצום בגודלו , למעשה, הגורם הגדול להרס בחלק משמעותי מסן פרנסיסקו היה בעיקר ע"י שריפות שפרצו כתוצר לוואי של רעש האדמה ההוא ולא באופן ישיר מימנו. זאת, כתוצאה ממוקדי הצתת אש רבים שנוצרו בעיקבות רעש האדמה ובמקביל להתמוטטות כללית של שירותי החירום. אותו רעש אדמה קיצוני שהתרחש לפני למעלה מ 100 שנים ממשיך להוות בסיס למתכנני התרחישים למקרי אסון בקליפורניה והוא מאפשר להם לשער את מה שעשוי להתרחש בזמן רעידת אדמה בלוס אנג'לס בזמן "עונת שריפות" לדוגמא.


מדע ססמי


במציאות העכשווית, כאשר מתרחשת רעידת אדמה בכל במקומות רבים על פני כדור הארץ, רשתות ססמוגרפיות כלל עולמיות ומערכי תגובה מתקדמים מאפשרים כעת למדענים, לשירותי החירום השונים ולציבור הרחב שעשוי להיות חשוף לסכנה  כלשהי להיערך אלייה וזאת בדר"כ בטווחי זמן של עשרות דקות או פחות. היערכות זו תהיה מגובה במידע מוערך כמו עוצמת הרעש, תנודתיות הקרקע, מספר צפוי של אבידות בנפש ונזקים מוערכים לרכוש. בנוסף, בעצם הלמידה והמיפוי של כלל אזורי המתח ומערכות בקעי האדמה השונים ,למידה של ההיסטוריה של רעידות האדמה ותוצאותיהן ולמידה של נתונים ומודלים שונים, ניתן כיום לחזות בסבירות גבוהה גם את עוצמות רעשי האדמה וזמני הימשכותן בקליפורניה ובעולם כולו.

כך או אחרת, הפעילות והתגובה של רצועות הבקעים השונות בעלות הנטייה להתפרצויות ברחבי העולם מבהילה למדיי. למרות ההתקדמות הטכנולוגית המשמעותית, הציוד המדעי החדיש, הנתונים והמודלים שנאספו בהקשר של חיזוי רעידות האדמה, עדיין, לא קיימת שיטה, דרך או טכנולוגייה מדוייקת שתאפשר חיזוי מדוייק של זמן, עוצמה ומיקום רעש אדמה כלשהו.

רעידות אדמה, בדר"כ מתרחשות ללא כל אזהרה מוקדמת וכדי למזער את הסיכונים הכרוכים בהן, יש לשמר לאורך זמן מחויבות לרמת מוכנות גבוהה אליהן. שימור מוכנות כזו, עשוייה להוות אתגר משמעותי שכן, מדינות וערים רבות ברחבי העולם, שיגשגו לאורך עשרות שנים וזאת ללא כל התנסות, הבנה או מודעות לגבי רעידות אדמה והיערכות אליהן.

"בצורת רעידות האדמה" של מדינת קליפורניה

רעידת האדמה שהתרחשה בסן פרנסיסקו ב 1906, הייתה רעידת האדמה האחרונה בעוצמה 7 שנגרמה ע"י מערכת הבקעים סאן אנדריאס. התנודתיות העיקבית של הלוחות הטקטוניים בהיקף של מילימטרים עד סנטימטרים יוצרת לחצים שנאגרים במערכות הבקעים השונות. אז, באופן מפתיע, לחצים אלו מתפרצים באמצעות רעידות אדמה.

אולם, רצועה מרכזית דרומית במערכת הבקעים סאן אנדריאס לא נעה ממקומה הנוכחי מאז 1857 והמקטע הדרומי ביותר במערכת ככל הנראה לא רשם אף התפרצות מאז שנת 1680. רצועת הבקעים היוורד באזור "איסט ביי" לא גרמה לאף רעידת אדמה מאז 1868.

בעיקבות הנתונים המצביעים על "היעדרותן" של רעידות אדמה זה זמן רב, המכון המאוחד לחיזוי רעשי אדמה בקליפורניה, מעריך כי ישנה סבירות של כ 93 אחוזים להתרחשות רעידת אדמה בעוצמה 7 או למעלה מכך שעשוייה להתרחש באזור גולדן סטייט עד לשנת 2045 בתוספת הסבירות הגבוהה ביותר שמוקד רעש האדמה הזה יהיה לא אחר מאשר מערכת הבקעים של סאן אנדריאס.


האם מדינת קליפורניה יכולה לעשות יותר?

אוכלוסיית קליפורניה הכפילה את עצמה פי 20 מאז רעידת האדמה של 1906 והיא מונה קרוב לכ 40 מליון נפש. תושבים רבים באזור כמו כלל מנהלי שירותי החירום בקיאים ועוסקים במוכנות לרעידות אדמה ובתיכנונים הקשורים אליהן. המוכנות לרעידות אדמה באזור זה היא מהגבוהות והמתקדמות בעולם.

בעבור הציבור הרחב, הכנות כאלו כוללות השתתפות בתרגילים רחבי היקף כמו "גרייט קליפורניה שייקאווט" הנערך באופן קבוע מאז שנת 2008 ומכין את האוכלוסיה לקראת רעידות אדמה או אסונות טבע גדולים מקבילים. אצל חלק גדול מהתושבים כאמור ניתן למצוא ערכות ותוכניות מיוחדות לזמן אסון המצויות ברכבים ובבתים הפרטיים.

מאז רעידת האדמה בלונג ביץ' ב 1933 בעוצמה של 6.4, לא התרחשה אף רעידה שגרמה למותם של יותר מ 100 בני אדם. הרעידות שתרחשו ב 1971(סן פרננדו – 6.7), 1989(לומה פיראטה – 6.9), 1994(נורת'רידג' – 6.7) ו 2014(סאות' נאפה – 6.0) גרמו כל אחת מהן לנזקים ברכוש של למעלה ממליארד דולרים אולם מספר הקורבנות בנפש בכל אחת מהן היה נמוך להפליא, 12 איש או פחות. יישום פעלתני ומוקפד של עקרונות תכנון בנייה המותאמים לקרקע בעלת פעילות ססמית גבוהה, כמו הכנות אחרות ותוכניות חירום במדינת קליפורניה הביא להצלת חיים רבים בכל רעידות האדמה בעלות עוצמות בינוניות אלו. כל אחת מרעידות האדמה שצוינו היייתה יכולה להיות אסון בקנה מידה בינלאומי בכל מדינה עם רמת מוכנות נמוכה יותר.

למרות זאת, ישנו ספק אם כלל התשתיות, תוכניות התגובה לשעת חירום והמוכנות הכללית של מדינת קליפורניה יעמדו למבחן כראוי כאשר ייתרחש רעש אדמה משמעותי וקרוב לוודאי בלתי נמנע שככל הנראה, מקורו יהיה במערכת הבקעים, סאן אנדריאס. קשה מאוד עד בלתי אפשי לחזות את מימדי הנזק והאובדן בנפש הסופיים של ארוע מהסוג הזה וזאת בתוספת הסבירות להתרחשותן של סכנות המתווספות לרעידות אדמה כמו שריפות ומפולות אדמה רבות.

מספר מדינות ואזורים ברחבי העולם העושים שימוש במערכות התראה מקדימות מפני רעשי אדמה או כאלו המפתחות טכנולוגיות מקבילות, עושות ברובן שימוש בעיקרון גילוי מקדים המתרחש בסמוך למוקדי הרעש והפעילות הססמית וזאת כדי להזהרי את האכלוסיות המרוחקות יותר ממקור הרעש במקרה של רעידות. בכך מתאפשרת תגובה מהירה בזמן אמת המסייעת בהפחתת הנזק לתשתיות החיוניות. מערכות כאלו לרוב, במקרים אופטימליים, מספקות התראת זמן בהיקף של כמה עשרות שניות, אולם במקרה של קליפורניה, זמן ההתראה יהיה ככל הנראה קצר יותר.

מערכות התראה אלו מבצעיות כיום ביפן, טאיוואן, מקסיקו ורומניה. מערכות המותקנות בקליפורניה והאזור הצפון מערבי הפאסיפי, נכון לעכשיו נימצאות תחת פיתוח כאשר קיימות גרסאות מבצעיות מוקדמות שלהן. התראות מוקדמות על רעידת אדמה שאמורה להכות באזורים כאלו או אחרים הן ללא ספק התרופה האולטימטיבית שתסייע בהפחתה עצומה בפגיעות ברכוש ובנפש וייתרה מכך, מערכות אלו מייצגות למעשה את הצעד הענק שנעשה לעבר רמת מוכנות גבוהה כנגד נזקי רעידות האדמה לכל אורך החוף המערבי.

ניהול הסיכון הכרוך ברעידות אדמה דורש מערכת פעילה מאוד של מודעות חברתית, חינוך ותקשורת ובנוסף, תוכניות ארוכות וקיצרות טווח לבנייה המותאמת לתגובה מהירה לתרחישים אלו. קליפורניה נמצאת בתהליךהכנות מקיפות תמידי לרעש אדמה שלא פקד אותה מיזה למעלה ממאה שנים, כאמור בעבור אזור זה, הזמן מתקתק.

YOU MIGHT ALSO LIKE