
במחקר, שפורסם בכתב העת Nature, השתתפו 22 נשים בגילי 18 עד 45 עם היסטוריה של אנורקסיה נרבוזה ומדד מסת גוף של יותר מ-17.5. אנורקסיה היא הפרעת אכילה חמורה המתאפיינת בהגבלת מזון ובמשקל גוף נמוך, אך גם במחשבות ובתחושות שממשיכות לעיתים ללוות את המטופלים גם לאחר העלייה במשקל - בהן פחד מאכילה, חוסר שביעות רצון מהגוף ועיסוק מתמשך במשקל ובמראה.
המשתתפות התבקשו לעבור לתזונה קטוגנית למשך 14 שבועות. התפריט כלל כ-70% שומן, 20% חלבון ו-10% פחמימות. מטרת החוקרים לא הייתה לגרום לירידה במשקל, אלא להכניס את הגוף למצב המכונה "קטוזיס" - מצב שבו הגוף משתמש בעיקר בשומן כמקור אנרגיה במקום בפחמימות.

תזונה קטוגנית עשויה לסייע בהתמודדות עם הפרעת אכילה ומצבים נפשיים
לאורך המחקר עקבו החוקרים אחר רמות הקטונים בגוף, משקל המשתתפות ומצבן הנפשי. בנוסף הן קיבלו ליווי תזונתי ותמיכה פסיכיאטרית. מתוך 22 המשתתפות, 18 השלימו את התוכנית במלואה.
תוצאות המחקר הצביעו על שיפור בכמה תחומים הקשורים להפרעת האכילה. החוקרים דיווחו על ירידה במידת העיסוק באוכל, במשקל ובמבנה הגוף, לצד שיפור במדדי דיכאון ובהתנהגויות הקשורות להגבלת מזון.
גם הציון הכללי בשאלון המקובל להערכת חומרת הפרעות אכילה השתפר. לפי החוקרים, 72% מהמשתתפות הגיעו בסיום המחקר לטווח שנחשב תקין או כזה המעיד על החלמה. במקביל, לא נרשם שינוי משמעותי במשקל הגוף, ואף אחת מהמשתתפות לא ירדה מתחת למדד מסת גוף של 17.5.
ד"ר גווידו פרנק, פרופסור לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ומחבר המחקר הראשי, אמר כי יש צורך דחוף בפיתוח אפשרויות טיפול חדשות עבור אנשים המתמודדים עם אנורקסיה. לדבריו, המחקר מנסה לבחון לא רק את ההיבטים הפסיכולוגיים של ההפרעה, אלא גם תהליכים ביולוגיים שעשויים לעמוד בבסיסה.
"אנחנו רואים יותר ויותר עדויות לכך שאנורקסיה קשורה לשיבושים בתהליכים מטבוליים במוח", אמר פרנק. "אנחנו מקווים שהתערבות ישירה במערכות האלה תוכל לסייע לווסת את פעילות המוח ולהפחית את התסמינים הפסיכולוגיים שחווים המטופלים".
לצד הממצאים המעודדים, החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר קטן יחסית, שכלל בעיקר נשים לבנות, ולכן עדיין מוקדם להסיק מסקנות רחבות. הם קוראים לערוך מחקרים גדולים ומגוונים יותר בעתיד, וכן לבחון באופן ישיר כיצד התזונה משפיעה על פעילות המוח אצל אנשים המתמודדים עם אנורקסיה.