ה-FBI חוקר את הדלפת מסמכים על תוכניות ההתקפה של ישראל על אירן
החומרים, שהופיעו באפליקציית המסרים טלגרם, מכילים מידע מודיעיני אמריקאי על תוכניות אפשריות של ישראל למתקפת תגמול נגד איראן

ה-FBI הודיע ביום שלישי כי הוא חוקר חשד להדלפת מסמכים מסווגים ביותר של המודיעין האמריקאי, ימים לאחר שהערכות המכילות מידע על תוכניות אפשריות של ישראל למתקפת תגמול נגד איראן פורסמו בחשבון טלגרם המקושר לאיראן.

ג'ון קירבי, יועץ התקשורת לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר כי עדיין לא ברור אם המסמכים הגיעו לציבור דרך הדלפה או פריצה. הוא ציין כי הממשל לא צופה הדלפות נוספות של מידע מסווג ללא אישור. הנשיא ביידן "מודאג מאוד" מכל הדלפה של חומרים מסווגים, והממשל האמריקאי נמצא בקשר עם ממשלת ישראל בנוגע לחשיפה.

 

מנהל ה-FBI כריסטופר איי. ריי מעיד במהלך דיון בוועדת ביטחון המולדת של בית הנבחרים ב-15 בנובמבר 2023, בוושינגטון הבירה

 

לפי הערכת המודיעין שהודלפה, הממשל האמריקאי מאמין שישראל מתכוננת למתקפה משמעותית נגד איראן כתגמול על מתקפת הטילים הבליסטיים האיראנית ב-1 באוקטובר. ממשל ביידן דוחק בראש הממשלה נתניהו לבצע תגובה מוגבלת בלבד שלא תגרור תגמול איראני נוסף, במטרה למנוע מלחמה אזורית.

גורם רשמי אמריקאי אמר כי למרות שכל הדלפת מודיעין היא רצינית, הניתוח שפורסם בערוץ הטלגרם המקושר לאיראן צפוי לגרום להשלכות דיפלומטיות מוגבלות בלבד. הניתוח מבוסס בעיקר על תצלומי לוויין, שנחשבים רגישים פחות מאשר תקשורת מיורטת או מידע ממרגלים בתוך ממשלות זרות.

עם זאת, ההערכה שהודלפה מציעה הצצה נדירה לדיון גלוי של קהילת המודיעין האמריקאית ביחס לישראל. באומרה שאין סימנים לכך שישראל מתכוונת להשתמש בנשק גרעיני נגד איראן, היא מכילה הכרה נדירה בתוכנית הגרעין הישראלית, שאף אחת מהממשלות מעולם לא אישרה באופן פומבי.

האריסון מאן, לשעבר אנליסט בסוכנות המודיעין של ההגנה, אמר כי ההערכה שהודלפה מדגימה עד כמה קרוב עוקבת קהילת המודיעין אחר הפעילות הצבאית הישראלית, ומהווה "תזכורת לכך שהממשל לא באמת סומך על ישראל שתשתף תוכניות ומבצעים משמעותיים מראש."

החקירה תתחיל בסוכנות המקורית, במקרה זה סוכנות המודיעין הגיאוגרפי הלאומית של משרד ההגנה, ותתרחב למעגלים של מי שהייתה לו גישה למסמך המסווג.

YOU MIGHT ALSO LIKE