המערב ניסה לבודד את ולדימיר פוטין - אבל המנהיג הרוסי מוכיח פעם נוספת שהם נכשלו
נשיא רוסיה מארח פסגה עם סין, ברזיל, הודו, איראן, דרום אפריקה וטורקיה - במפגן כוח שצריך להדאיג מאוד את מדינות המערב והעומדת בראשן, ארצות הברית

עברו למעלה משנתיים וחצי מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה, מה שהגרר גינוי עולמי למוסקבה ומדינות רבות, בעיקר מערביות, שניסו לבודד את ולדימיר פוטין.

אלא שממש בימים אלה, המנהיג הרוסי עורך פסגה עם יותר מ-12 מנהיגים חשובים שעומדים מאחוריו – ומוכיח לעולם שניסיון הבידוד לא רק נכשל, אלא שיותר ויותר מדינות עומדות כעת מאחוריו.

פסגת BRICS נפתחה היום ותימשך שלושה ימים, זאת בעיר קאזאן שבדרום מערב רוסיה. מדובר בפגישה הראשונה של הקבוצה הכוללת את המדינות ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, מאז שהיא התרחבה מוקדם יותר השנה וכעת כוללת גם את מצרים, איחוד האמירויות, אתיופיה ואיראן.

פוטין מצליח להדוף את ניסיונות הבידוד של המערב

בין המנהיגים הצפויים להשתתף נמנים שי ג'ינפינג מסין, נרנדרה מודי מהודו, מסעוד פזשכיאן מאיראן, סיריל רמפוזה מדרום אפריקה וכן כמה בכירים מחוץ למועדון, כמו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה היה צפוי להצטרף אך ביטל את נסיעתו לאחר שנפצע בביתו.

הפסגה, שצפויה להיות ההתכנסות הבינלאומית הגדולה ביותר שאירח הנשיא הרוסי מאז תחילת המלחמה בפברואר 2022, מדגישה התאחדות גוברת של מדינות המקוות לראות שינוי במאזן הכוחות העולמי, ובמקרה של חלק מהן, כמו מוסקבה, בייג'ינג וטהראן – להתעמת ישירות עם המערב המובל על ידי ארצות הברית.

זהו המסר שפוטין – ושותפו הקרוב ומנהיג המדינה החזקה ביותר ב-BRICS, נשיא סין  – ישדרו בימים הקרובים: המערב הוא זה שעומד מבודד בעולם עם הסנקציות והבריתות שלו, בעוד "רוב עולמי" של מדינות תומך בשאיפתם לאתגר את ההנהגה העולמית האמריקאית.

בהערותיו לעיתונאים ביום שישי, פוטין הילל את העוצמה הכלכלית והפוליטית הגוברת של מדינות BRICS כ"עובדה שלא ניתן להכחישה" ואמר שאם BRICS ומדינות מעוניינות יעבדו יחד, הן "יהיו מרכיב משמעותי בסדר העולמי החדש" – אם כי הכחיש שהקבוצה היא "ברית אנטי-מערבית".

המסרים של פוטין השבוע יהיו משמעותיים אף יותר כיוון שהפגישה מתקיימת ימים ספורים לפני הבחירות בארה"ב, כאשר ניצחון אפשרי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עשוי להביא לשינוי בתמיכה האמריקאית האיתנה באוקראינה ולמתוח את יחסי וושינגטון עם בעלות בריתה המסורתיות באופן רחב יותר.

"פסגת BRICS הזו היא ממש מתנה (לפוטין)"' אמר אלכס גבואב, מנהל מרכז קרנגי רוסיה-אירואסיה בברלין. "המסר יהיה: איך אפשר לדבר על בידוד עולמי של רוסיה כאשר כל המנהיגים האלה... מגיעים לקאזאן".

רוסיה רוצה להציג את BRICS "כחוד החנית, הארגון החדש שמוביל את כולנו כקהילה עולמית לסדר צודק יותר", אמר גבואב.

אך למרות הרטוריקה הנרחבת של רוסיה, למנהיגים הנפגשים בקאזאן יש מגוון רחב של השקפות ואינטרסים – מציאות של BRICS שמשקיפים אומרים מגבילה את יכולתם לשלוח מסר מאוחד – במיוחד מהסוג שפוטין עשוי לרצות.

השנה, הנשיא הרוסי עומד בראש הפסגה הראשונה מאז שהארגון כמעט הכפיל את גודלו – והכינוס מתרחש על רקע נוף עולמי שונה מאוד.

בעוד ש-BRICS מכוונת בעיקר לשיתוף פעולה כלכלי, פגישתה בשנה שעברה התקיימה בצל המלחמה באוקראינה. כעת, גם כשהמלחמה הזו נמשכת, הסכסוך המתרחב במזרח התיכון, שבו ישראל נלחמת בשלוחיה של איראן, צפוי גם הוא לשלוט בשיחות המנהיגים.

פוטין אישר בשבוע שעבר שהמנהיג הפלסטיני מחמוד עבאס יצטרף לאירוע. המנהיג הרוסי ופקידיו כנראה ישתמשו בסכסוך – ובכעס ברחבי הדרום הגלובלי כלפי ארה"ב ותמיכתה בישראל – כדי לקדם את טיעונו לסדר עולמי חדש ללא ארצות הברית בהגה, אומרים משקיפים.

סין ורוסיה קראו שתיהן להפסקת אש בסכסוך המתפשט וביקרו את פעולות ישראל, בעוד ארצות הברית תמכה בזכותה של ישראל להגיב נגד קבוצות הטרור חמאס בעזה וחיזבאללה בלבנון שממומנות על ידי איראן.

משקיפים יעקבו גם אם סין וברזיל ישתמשו בכינוס כפלטפורמה להדגיש את הצעת השלום המשותפת בת שש הנקודות שלהן למלחמה באוקראינה, כפי שעשו בפגישת העצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר. אז, המנהיג האוקראיני וולודימיר זלנסקי תקף את המאמץ, באומרו שתוכניות כאלה יעזרו למוסקבה, תוך שהזהיר את בייג'ינג וברזיליה: "לא תגבירו את כוחכם על חשבון אוקראינה".

YOU MIGHT ALSO LIKE