האם אתם צורכים יותר מדי חלבון? חמישה דרכים לדעת שכן
רבים משבחים את החלבון כחומר תזונתי חשוב - אבל גם איתו אפשר להגזים. הנה כמה רמזים שיכולים להעיד שאכלתם יותר מדי

חלבון מוזכר כל כך הרבה בעצות על שמירה על משקל בריא וכושר, עד שקל לחשוב שיותר תמיד טוב יותר. אבל בעוד שישנן נסיבות מסוימות בהן אדם עשוי להזדקק לחלבון נוסף בתזונה שלו, כמו בעת החלמה מניתוח, תחרות ספורט, או סיכוני בריאות בשל אובדן שרירים עם הגיל, רוב האנשים אינם זקוקים ליותר מהכמות היומית המומלצת של חלבון. כך אומרת קריסטין קירקפטריק, תזונאית קלינית רשומה בקליניקת קליבלנד באוהיו ומייסדת ונשיאת KAK Consulting.

כמות החלבון היומית המומלצת עבור רוב המבוגרים היא 0.8 גרם לכל קילוגרם משקל גוף – שזה בערך 51 גרם למבוגר במשקל 63.5 ק"ג.  ניתן לכסות את הכמות הזו על ידי 100 גרם של יוגורט יווני או מנה של 113 גרם של חזה עוף עם פסטה.

אבל רבים צורכים יותר חלבון מהכמות הזו, ויש לזכור כי תזונה עתירת חלבון לטווח ארוך יכולה להגביר את הסיכון לבעיות בריאות מסוימות, במיוחד במצבים כרוניים שכיחים כמו כולסטרול גבוה או בעיות כליות.

אם אתם רואים אחד מהסימנים הבאים שאתם עשויים לקבל יותר מדי חלבון, צרו קשר עם הרופא שלכם.

  1. התייבשות

כשאתם אוכלים יותר חלבון ממה שגופכם צריך, הכליות שלכם עובדות שעות נוספות כדי לעבד אותו. כשחלבון מתפרק, חנקן - מרכיב של חומצות אמינו בחלבון - צריך להיות מסולק מהגוף. עם הזמן, זה יכול להוביל להתייבשות.

"הדרך היחידה שהכליות יכולות להיפטר מעודף החנקן היא על ידי הגברת השתנה וכך אתם נהיים מיובשים כתוצאה מכך", אומר ד"ר באבק רזאני, פרופסור לקרדיולוגיה באוניברסיטת פיטסבורג לרפואה.

תסמינים של התייבשות יכולים לכלול תחושת צמא, עייפות, סחרחורת, או קלות ראש כמו גם חווית עור יבש באופן חריג, עיניים שקועות, או יובש בפה.

  1. שתן קצפי או בועתי

אם השתן שלכם נראה קצפי, זה יכול להיות סימן לפרוטאינוריה, או רמה גבוהה של חלבון בשתן שלכם - מצב שעלול להיות רציני שיכול להיות סמן לנזק בכליות. בעוד שנדרש מחקר נוסף, מחקרים מסוימים הראו שייתכן קשר בין אכילת כמויות גבוהות של חלבון לפרוטאינוריה, על פי סקירה.

אתם עשויים גם להרגיש שאתם צריכים להשתין כל הזמן, שזה עוד תסמין של פרוטאינוריה ועשוי להיות עוד סימן לכך שאתם אוכלים יותר מדי חלבון, אומרת קירקפטריק.

  1. אבנים בכליות

בעוד שאכילת עודף חלבון, במיוחד חלבון מן החי, בדרך כלל לא מובילה לאבנים בכליות, זה משהו שצריך לשים לב אליו, במיוחד אם יש לכם היסטוריה של המצב הרפואי או גורמי סיכון, כמו נטייה לזיהומים בדרכי השתן, אומר ד"ר רזאני. סימנים מובהקים של אבני כליות יכולים לכלול כאב חד בצד, בגב התחתון ובבטן; כאב בזמן השתנה; ודם בשתן.

אכילת יותר מדי חלבון מן החי יכולה להוביל לאבנים כליות כי השתנה תכופה לסילוק עודף חנקן מהכליות יכולה לשבש את רמות החומציות הרגילות בשתן ולהפעיל ייצור של אוקסלטים, חומרים בכבד שיוצרים אבני כליות, אומר רזאני.

  1. תנועות מעיים לא סדירות

אכילת כל חומר מזין בעודף - כולל חלבון - יכולה להקשות על העיכול ולהוביל לבעיות עיכול כמו עצירות, אומר רזאני. עצירות נפוצה כשאוכלים יותר מדי חלבון כי רוב האנשים עושים זאת על ידי הפחתת רכיבי תזונה אחרים כמו סיבים וחסרה להם תזונה מאוזנת לוויסות המעיים, אומר רזאני.

"אם דפוסי תזונה עתירי חלבון חסרים בסיבים, אז בעיות מעיים עשויות להיות התוצאה של צריכת סיבים נמוכה כזו," אומרת קירקפטריק.

  1. עלייה במשקל

תזונות עתירות חלבון מקודמות כדרך טובה להפחית את רמות הרעב שלכם כך שתאכלו פחות קלוריות בסך הכל, אומר רזאני, אז זה עשוי להיראות לא הגיוני שאכילת יותר מדי חלבון יכולה להוביל לעלייה במשקל. אבל העובדה היא שיש חוסר בראיות מדעיות לתמוך בטענות שתזונות עתירות חלבון מובילות לירידה במשקל, וחלק עשויים אפילו לחוות עלייה במשקל.

הבעיה: לא כולם באמת אוכלים פחות בתזונה עתירת חלבון. "צריכת חלבון עודפת, אם מאוזנת על ידי פחות צריכה של מזונות אחרים, טובה לירידה במשקל", אומר רזאני. "אבל אם סך צריכת הקלוריות שלכם גבוהה מקודם גם אם הכל בצורת חלבון, אז מתרחשת עלייה במשקל."

YOU MIGHT ALSO LIKE