ממצאי חקירת ניסיון ההתנקשות בטראמפ: "טרגי ומזעזע"
הממצאים הזמניים של כוח המשימה שהופקד לחקור את מה שנראה כמו כשל אבטחה במקרה הטוב, מעביר ביקורת קשה על תפקודו של השירות החשאי

הירי הקטלני בעצרת של הנשיא לשעבר טראמפ בפנסילבניה ב-13 ביולי היה אירוע "שניתן היה למנוע" שנבע מהעדר תכנון ותקשורת נאותים בין סוכנויות אכיפת החוק, על פי דו"ח חדש.

כוח המשימה של בית הנבחרים החוקר את ניסיונות ההתנקשות בחיי טראמפ מפרסם את ממצאיו הזמניים ביום שני, כאשר הדו"ח הסופי צפוי להתפרסם עד ה-13 בדצמבר.

"אף על פי שהממצאים בדו"ח זה הם ראשוניים, המידע שהתקבל במהלך השלב הראשון של חקירת כוח המשימה מראה בבירור חוסר תכנון ותיאום בין השירות החשאי לבין שותפיו באכיפת החוק לפני העצרת", נכתב בדו"ח.

כוחות השירות החשאי מפנים את טראמפ מהבמה אחרי שנורה | צילום: AP

אנשי השירות החשאי האמריקאי, ה-USSS, שהיו באירוע "לא נתנו הנחיות ברורות" לרשות המקומית והמדינתית לגבי ניהול האבטחה, ולר התקיימה פגישה מרכזית בין הגורמים המעורבים בבוקר העצרת – שני ממצאים שהוצגו ככשלים מרכזיים בדו"ח בן 51 העמודים.

"במילים פשוטות, הראיות שהשיג כוח המשימה עד כה מראות שהאירועים הטרגיים והמזעזעים של ה-13 ביולי היו ניתנים למניעה ולא היו צריכים להתרחש", נכתב בדו"ח.

כדור של מתנקש פוטנציאלי פגע באוזנו של טראמפ, מועמד הרפובליקנים לשנת 2024, בעת שנאם בפני תומכיו בעצרת בבאטלר, פנסילבניה, במהלך הקיץ.

תומאס מתיו קרוקס, בן 20, פתח באש על העצרת מגג בניין מחוץ לגבול האבטחה של האירוע, והרג משתתף אחד ופצע שניים נוספים בנוסף לטראמפ.

תומאס קרוקס משמאל, צלף השירות החשמאי מימין

הדו"ח מדגיש את הביקורת הרבה שה-USSS התמודד איתה מאז הירי, כאשר מחוקקים משני הצדדים מטילים ספק כיצד היורה תומאס קרוקס בן ה-20 הצליח לירות שמונה יריות לפני שנהרג מכדור בודד לראשו.

כוח המשימה מצא כי קרוקס "היה תחת מעקב של שותפי המדינה והמקומיים של השירות החשאי" במשך כ-40 דקות לפני ש"מידע על אדם חשוד" הגיע לעמדת הפיקוד של ה-USSS.

נאמר כי שלושה שוטרים מקומיים הבחינו בקרוקס בסביבות השעה 17:00 שעון מזרח, כל אחד "באופן עצמאי" הסיק כי "התנהגותו ואופיו היו חשודים". היחידות השונות שוחחו על כך, אלא שהתקשורת הפכה לקשה בשל העדר מערכת פיקוד מרכזית עם ה-USSS.

הדו"ח ציין מאוחר יותר כי בין השעות 17:38 ל-17:51 בערך, "סדרה של שיחות והודעות על תיאורו ותנועותיו של קרוקס הגיעו לשירות החשאי".

המסמך התייחס גם לעדות קודמת של עד ממחלקת המשטרה של באטלר טאונשיפ שעמיתו הבחין בקרוקס על הגג ממש לפני שפתח באש. אותו עד אמר שעמיתו נפל מהגג, תוך שהוא צועק מספר פעמים: "יש בחור עם AR!".

"עד כה, כוח המשימה לא קיבל כל ראיה המרמזת שהמסר הזה הגיע ליחידת האבטחה של הנשיא לשעבר לפני שנורו היריות", נכתב בדו"ח.

בדיקת הדם של קרוקס הייתה גם "חיובית לאנטימון, סלניום, ועופרת", כאשר האלמנט האחרון עשוי היה להגיע מהזמן שקרוקס בילה במטווח, על פי הדו"ח.

הדו"ח מצביע גם על בעיות לוגיסטיות - במיוחד מצד ה-USSS - בשעות שלפני העצרת.

למשל, הוקמו שני מרכזי פיקוד לאירוע, כאשר עד העיד שאף אחד ממחלקת המשטרה של באטלר לא הוזמן למוקד של ה-USSS.

מפקד ה-ESU של באטלר, אדוארד לנץ, גם אמר לצוות כוח המשימה שצלף מיחידתו יעץ לסוכן USSS לקחת מכשיר קשר רדיו ממרכז הפיקוד שלהם כדי שיוכל לשמור על קשר עם הרשויות המקומיות והמדינתיות - אך הסוכן מעולם לא אסף אותו.

גורמי אכיפת החוק המקומיים והמדינתיים קיימו שני תדרוכים בבוקר העצרת, אך ה-USSS "לא השתתף באף אחד מהתדרוכים", נכתב בדו"ח. ה-USSS קיים תדרוך משלו בשעה 10:00 באותו יום, אך הדו"ח רמז שיחידות מקומיות לא הוזמנו.

למעשה, שוטר אחד ממשטרת פנסילבניה "הוזמן לתדרוך ה-USSS בשעה 10:00 על ידי סוכן USSS אחד, ולאחר מכן התבקש לעזוב על ידי סוכן אחר".

במסקנת הדו"ח, כוח המשימה ציין כי ימשיך במאמציו לראיין בעלי תפקידים ולבחון פרטים חדשים ככל שיתגלו, ואישר מחדש את מטרתו לחקור הן את האירוע מה-13 ביולי והן את ניסיון ההתנקשות ב-15 בספטמבר נגד טראמפ במגרש הגולף שלו בווסט פאלם ביץ'.

כוח המשימה הוקם על ידי מנהיגי בית הנבחרים לאחר הצבעה פה אחד בבית.

YOU MIGHT ALSO LIKE