קולות היהודים האמריקאים: בין החשש מהאריס לבין הפחד מטראמפ
בפנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן, התושבים היהודים שמחוזרים מאוד על ידי שתי מטות הקמפיינים מצאו את עצמם בהתלבטות גורלית

היהודים מהווים פלח קטן מאוכלוסיית בעלי זכות הבחירה בפנסילבניה, מישיגן וויסקונסין, מה שמכונה "החומה הכחולה" של המדינות שהדמוקרטים הסתמכו עליהן בבחירות הנשיאותיות האחרונות. בבחירות צמודות, הם מהווים קהל מצביעים גדול מספיק כך שמטות הקמפיינים של האריס וטראמפ רואים פוטנציאל לכך שכל נטישה עלולה להטות את הכף במירוץ צמוד.

זה אילץ את האריס ללכת על חבל דק בין קהלי היעד המסורתיים של הדמוקרטים בעלי רגשות עזים לגבי המלחמה בעזה ובלבנון, הן יהודים והן ערבים - איזון בין תמיכה בישראל לבין זעם על מותם של אזרחים ישראלים ופלסטינים וההרס באזור.

ממשל הנשיא ביידן לחץ על ישראל לסיים את פעולותיה הצבאיות, שנמשכו בשבוע שעבר עם חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר על ידי כוחות ישראליים בעזה.

צילום: AP

טראמפ ניסה לנצל את הפתח שנוצר בקרב המצביעים היהודים במיוחד, באומרו בשבועות האחרונים שהאריס "לא אוהבת" יהודים, שיהודים שלא מצביעים עבורו "צריכים לבדוק את ראשם" ושהוא יהיה "החבר הטוב ביותר שהיה אי פעם ליהודים אמריקאים בבית הלבן".

בעבר, סקרים הראו שיהודים מצביעים באופן גורף לדמוקרטים. סקר של מרכז המחקר פיו שפורסם בחודש שעבר מצא שכשני שלישים מהמצביעים היהודים תומכים בהאריס. ב-2020, כשבעה מכל עשרה מצביעים יהודים תמכו בביידן.

השאלה היא האם זה השתנה, כאשר יהודים רואים כעת את הישרדותה של ישראל באור חדש ככל שהמלחמה שלה נגד חמאס מתרחבת לחיזבאללה ואיראן.

זה שם דגש חדש על היחסים בין ישראל לארצות הברית, שממשיכה לספק סיוע צבאי - אך גורמת לירושלים להרגיש שהיא לא תמיד תיתן לה גב. ורבים מהיהודים אומרים שהעלייה במעשי האנטישמיות בארה"ב וההפגנות האנטי-ישראליות ששוטפות ערים וקמפוסים של מכללות - כולל בפילדלפיה - גרמו להם להרגיש לא בטוחים.

בפנסילבניה, עדיין טרי בזיכרונם של רבים הוא יורה שהיה ספוג באידיאולוגיה של עליונות לבנה שרצח 11 מתפללים בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג ב-2018, הפיגוע הקטלני ביותר על יהודים בהיסטוריה של ארה"ב.

כשפנסילבניה משחקת תפקיד מרכזי בבחירות, רבים אומרים שמעולם לא ראו פנייה כזו מצד מסעות הבחירות כפי שהם רואים עכשיו.

החל מטראמפ ומטה, הרפובליקנים מנסים לזכות במצביעים יהודים על ידי הדגשת המפלגה הדמוקרטית הקרועה בין התמיכה המסורתית והבלתי מותנית שלה בישראל לבין סיעה גדלה שמאשימה את ישראל בפשעי מלחמה בעזה, קוראת לישראל להפסיק באופן בלתי מותנה את התקפותיה על חמאס, ודורשת מוושינגטון להפסיק את תמיכתה הצבאית בישראל.

עבור חלק מהיהודים שבדרך כלל מצביעים לדמוקרטים, זה הדהד.

"אני חושב שיש אנשים שהם מהססים להצביע לטראמפ שמרגישים מפוחדים כיהודים במדינה הזו", אמר ג'רמי קזאז, תושב פיטסבורג ותומך של האריס.

טראמפ ונתניהו | צילום: רויטרס

קזאז, עם זאת, אמר שלהאריס יש רקורד ארוך של מאבק באנטישמיות שאינו ידוע יחסית לרבים מהמצביעים.

הוא ציין שממשל ביידן מינה את בעלה, דאג אמהוף היהודי, להוביל כוח משימה לפיתוח אסטרטגיה למאבק באנטישמיות הרבה לפני שחמאס תקף את ישראל. אמהוף היה נציג מפתח, מנהל קמפיין בפני קהלים יהודיים בפרברי פילדלפיה ונואם בטקס הנחת אבן הפינה למתחם החדש שיחליף את בית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג.

עם זאת, במקום שבו תומכי האריס רואים תמיכה חזקה בישראל - למשל, ממשל ביידן שלח סוללת הגנה אווירית מסוג THAAD לישראל, יחד עם החיילים הנדרשים להפעלתה - אחרים רואים תמיכה מותנית.

זה כולל את ביידן המפציר בישראל שלא לתקוף את התוכנית הגרעינית של איראן או את שדות הנפט שלה. באותו זמן, ביידן הדגיש את תמיכת הממשל שלו בישראל, ובדבריה ביום השנה להתקפת חמאס, האריס אמרה שהיא "תמיד תבטיח שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה ושאני תמיד אעבוד כדי להבטיח את הבטיחות והביטחון של העם היהודי כאן ובכל העולם".

סטיב רוזנברג, מפילדלפיה, שהצביע לטראמפ ב-2016 ואז לביידן ב-2020, יצביע לטראמפ ב-2024. בחלק גדול, רוזנברג רואה את הסרת הסנקציות של ביידן על איראן מתקופת טראמפ כמספקת את המזומנים לרפובליקה האיסלאמית למימון מלחמה נגד ישראל. טראמפ הטיל את הסנקציות לאחר שביטל את האמנה שממשל אובמה השיג כדי להאט את התקדמותה של איראן לקראת נשק גרעיני, שאותה כינה עסקה גרועה.

"השאלה היא, 'מי במצב טוב יותר היום מאשר לפני ארבע שנים?'", אמר רוזנברג. "והתשובה היא איראן והשלוחות שלה, וזה בגלל שביידן וקמלה האריס נכנעו לאיראן".

האריס | צילום: Getty Images

רונה קאופמן, המגדירה את עצמה כפרוגרסיבית ומתגוררת בשכונת סקווירל היל היהודית מאוד בפיטסבורג, מעולם לא חשבה שתצביע לטראמפ.

אבל עכשיו, היא מצפה שטראמפ ימשיך בעמדה נוקשה נגד איראן - שאותה היא מכנה איום מיידי על הדמוקרטיה, זכויות אדם והציוויליזציה המערבית - וחוששת שהאריס תפייס את איראן ותתחנף לאגף השמאלי של המפלגה.

יהודים עם קשרים חזקים מאוד לישראל - הוריה נולדו שם ובתה זה עתה סיימה את שירות החובה שלה בצה"ל - נמצאים באופן דומה בקונפליקט לגבי תמיכה בהאריס, אמרה קאופמן. "אני אומרת את זה בקול רם בכל מקום, אבל רוב האנשים לא אומרים את זה בקול רם".

עם זאת, יהודים רבים התומכים בהאריס אומרים שהם רואים את טראמפ כאיום על הדמוקרטיה.

זה חשוב, הם אומרים, כי למיעוטים - כולל יהודים - יש סיבה לחשוש מרדיפה תחת דיקטטורים.

הם יכולים לפרוש רשימה של אמירות מצד טראמפ שהם רואים כמאיימות: שימוש בצבא נגד אויבים מבית, הפצת רעיונות של נאמנות כפולה לגבי יהודים, הצבת יהודים כשעירים לעזאזל אם יפסיד, ובימים שלאחר התקפת חמאס, ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו תוך שבח לחיזבאללה כ"חכמים מאוד".

אמהוף כינה את טראמפ "אנטישמי ידוע".

חלק רואים את מאמציו של טראמפ ב-6 בינואר 2021 להישאר בשלטון כאיום. רבים חוששים מהחיבה שלו לדיקטטורים, ומזכירים את הארוחה שלו במועדון מאר-א-לאגו שלו עם הפעיל הימני הקיצוני ניק פואנטס והראפר קניה ווסט, שני אנשים הידועים בהפצת רטוריקה אנטישמית.

"זו השיחה שאני מנהלת עם יהודים", אמרה הרבנית בת' ג'אנוס מפילדלפיה.

ג'אנוס אמרה שיהודים שהיא מכירה נרגשים מהאפשרות שאישה תהיה נשיאה ושהיא נשואה לגבר יהודי. מנגד, התמיכה של טראמפ בישראל היא עסקית, לדבריה.

"כשזה משרת את צרכיו, את מטרותיו, הוא תומך בישראל", אמרה ג'אנוס. "אבל אם זה לא היה כך, אז הוא לא היה תומך בישראל".

YOU MIGHT ALSO LIKE